Gå til innhold
Arkivverket

[#57869] 'Gysvig' i Molands sogn, Østre eller Vestre, Aust-Agder


Gjest Kristian Fjeldsgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Fjeldsgård

Fra Mandal skifteprotokoll har jeg følgende skiftekort fra SAK: Skifteprot: 1 folie 159. 23/7 1674. Karen og Peder Schredders arving: Hendes syster Anne Troendsdatter en aldrende pige. Ombudsmand Olle Johnson Hugganvig. Skal tilkomme noget odelsgods- begge søstrenes i gd. Gysvig i Moland sg i Nedenes lehn. inntekt 261- 1-10 utg: 64------10Jeg har foreløpig ikke klart å plassere de to søstrene, men ut fra sammenhengen tror jeg det gjelder Gjusvig i Tveit i Vest-Agder.Jeg vil imidlertid så langt det er mulig prøve å eliminere muligheten for at det er en plass under en av gårdene i Østre eller Vestre Moland (Barbu og Tromø kan også være aktuelle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei. Jeg kan ikke se at der er noen matrikulerte bruk i Austre- og Vestre Moland med det navnet. Heller ikke i Tromøy eller Barbu. Plasser er jo vanskelig å få tak på. Jeg legger merke til at Gysvig i Tveit finnes i Rygh.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vil vel helst tro at Hugganvik må være Hogganvik vest for Mandal (ligger i dag i Mandal kommune).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Ja, Hogganvig er i Halse (Mandal).Problemet mitt er i og for seg denne Oluf Jonsson Hogganvig som jeg forsøker å sette inn i en sammenheng, dvs. hans foreldre. Jeg har to ektefelle til ham som er plassert i sammenhengen, og antar at han er sønn av en Oluf Torstensson Hogganvig, men det er alternativer på Høksaas og Nodeland (i Halse)hvor Jon og Trond-navnet finnes. Det var derfor jeg fattet interesse for de to Trondsdøttrene.Han har også en sønn på skiftet etter 1 kjendte kone Guri Olsdotter som kalles Jon O Nodeland.Tradisjonelt er jo verger for umyndige barn nærmeste slekt, men ettersom det her gjelder en eldre pige så kan det stille seg anderledes.Jeg har sjekket skiftene på Høgsaas og Nodeland men får ikke napp så jeg må nok se om det finnes noe mer på Ormestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.