Gå til innhold
Arkivverket

[#57873] Gullbjørg fra Øyer f. ca 1696


Gjest Einar E Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar E Kristiansen

Gullbjørg Jørgensdatter Krokfoss fra Øyer i Gudbrandsdalen født ca 1696, før eller etter. Har noen kjennskap til hennes opphav? Hun ble gift med Byrge Andersson Hunskår i Gloppen SF og hun døde der i 1758, 62år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Einar; vi er sikkert i slekt!Det er ikke spor av Gullbjørg eller sønnen Jørgen i kirkebøkene for Øyer, og jeg tror neppe hun var derfra.Men det er på det rene at (1) Børge Andersen og hans militære avdeling dro fra Østfold, opp gjennom Opplandene og Gudbrandsdalen på vei hjem i 1719 og (2) navnet Gullbjørg var først og fremst brukt i bygdene sør i Gudbrandsdalen og vest for Mjøsa (jfr folketellinga 1801).Jeg tror derfor at overleveringa om Gullbjørg for det meste er sann, men at hun kan ha vært fra et sted i nærheten av Øyer. Hun kan muligens ha vært fra Biri, der det ikke er kirkebøker før ca. 1730.Gullbjørg skal jo ha fått en del sølvtøy i arv, så vi kan jo håpe at navnet hennes finnes i en skifteprotokoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E Kristiansen

Ja Kristian i slekt er vi om Børge er vår ane og slektforsker gjør vi. Så med to slike storheter tilsammen så bør vi jo holde kontakt. ekirkevik@msn.com er min mailadresse for slikt som går utenfor webdebatt her.Eg synes det er herlig at ditt etternavn er selve gårdsnavnet,plassens navn på kartet i Gloppen. Nå vel, så Børge var militær på vandring, det visste eg ikke.Da forstår eg at det dukket opp en dame fra østsiden av Norge.Kanskje finnes det en beskrivelse noe sted hvor de gikk og hvor de stoppet på veien.Kanskje vill skifteprtokoller gi noe svar.Paret hadde en sønn Jørgen, som boka Breim/Gloppen mener være født på Oppland. Han ble gm. Anne Rasmusdtr. Bogstad. Eg er usikker på om dette er en plass i Gudbrandsdalen eller i Sogn. Eg fant bumerker for Øyer og et tilhørte Jørgen Jonsgård ( fra sist på 1600)En mulig far til Gullbjørg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Bogstad er i Breim.Så lenge vi ikke vet noe mer, er i prinsippet alle Jørgen'er mulige fedre til Gullbjørg!Kompaniets reiserute er beskrevet i Egil Øvrebøs bok 'I kongens teneste'.Ellers er det overlevert en historie om at Børge hadde tatt turen over Breimsvatnet til Kandal for å fri til ei jente der, nettopp den dagen da Gullbjørg kom til Breim og spurte etter Børge. Ho fór etter til Kandal, og før Børge rakk å fri til sin utkårede der, førte Gullbjørg sønnen Jørgen framfor seg og sa til Børge: 'Her har du slarken din.' - Og dermed ble Børge gift med Gullbjørg isteden.Så sier i alle fall historien, men om den er sann i detalj, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.