Gå til innhold
Arkivverket

[#57875] Hjelp til riktig fødsels data


Gjest Odd Tore Mattson
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Tore Mattson

Har fått to fødselsnr til Harald Mattson, folkeregisteret sier 10 08 14 og kirkeboka for Bakklandet sier 15 juli. 1910. Han ble døpt 19 desember 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Og du er sikker på at han som ble født i 1910 ikke er en bror som døde liten?mvh, Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Litt uklart om 10 08 14 står for 10. august 1914 eller 14. august 1910...Har du undersøkt hva som står ved konfirmasjonen og ved en eventuell vielse? (Så sant de aktuelle kirkebøkene er på nett.)Ellers er det antakelig grunn til å legge vekt på folkeregisterets dato, all den tid Harald Mattson sannsynligvis ville sørget for å få rettet opplysningene der, dersom de ikke stemte. Feil i egne personnummer kan vi nesten ikke unngå å legge merke til. Datoen i kirkeboka så han trolig aldri, så en feil der kunne stå i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Tore Mattson

Takk for tipseneDet største problemet er at det er ingen igjen på far sin side som kan svare meg om det er flere brødre enn de jeg vet om. Hittil på min ferd så har jeg faktisk funnet et søskenbarn som jeg ikke viste om og har hatt en hyggelig prat med henne. Harald døde tidlig og den far sin slekt var det lite snakk om.Når det gjelder de forskjellige tallkombinasjoner så prøver jeg så godt jeg kan.Prøver det jeg kan i kirkebøker uten resultat, mangler noen år fra Bakklandet, TrondheimMvh Odd Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Så langt tilbake er kyrkjeboka primærkjelde og folkeregisteret sekundær. (Det gjeld mykje seinare også.) Ifl. denne sida [url="http://www.trondheim.folkebibl.no/db/adresseboktrondheim/intro.html>Lenke vart vedtak om folkeregister i Trondheim gjort først i 1917. Dvs at ein person fødd 1914 (eller 1910) må ha vore ført inn i folkeregisteret fleire år etterpå.Eg ville sjekka det Per Harald (2) spør om; altså sett etter ein fødsel i augist 1914 også. Dåpen kan ha vore opptil fleire månader seinare. Adressebøker for Trondheim ligg på nettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.