Gå til innhold
Arkivverket

[#57892] Hvem var de Erik Olsen Buer 26 år gift 22.03 1817 Kari Pedersdatter Vatvet 25 år


Gjest Kjersti Aamodt
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjersti Aamodt

Hvem var de Erik Olsen Buer 26 år gift 22.03 1817 Kari Pedersdatter Vatvet 25 år det star i kirkeboka at hann var husmann av bondestand. Eneste sannsynlige i Rakkestad så langt, har vært Erik Olsen Stryker konf.1810,født 1795 og Kari Pedersdatter Dal konfirmert 1810, født 1794 og skrevet som Karen.Men jeg er redd for at dette er for snevert. Jeg har pågående dialog med min manns slekt i Amerika om dette og han sier selv, at det er vansklig å forstå det Norske og jeg vil nødig gi feil info videreHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 6 (1814-1824), Ekteviede 1817, side 418-419. Permanent sidelenke: LenkeI kirkeboka står det 'Erik Olsen under Buer og Kari Pedersdtr Vortved' synest jeg. Men kanhende Vortved er det samme som Vatvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ingen Kari Pedersdtr på Wortvet i 1801: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f10128&gardpostnr=175&merk=175#ovre>LenkeDen som er nærmest i ft 1801 er den du har funnet: LenkeMen du skal ikke se bort fra denne heller, alderen varierte jo som oftest: LenkeDenne Eric Olsen som er til oppfostring er vel han som kommer nærmest i alder: LenkeDenne er vel i yngste laget:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Aamodt

Hei KjellaugTusen takk for raskt svar. De bodde i 1819 på Vortved plass og fra 1822 på Bergs olass, kanskje hos konas skyldfolk ? For mange av fadderne var fra gården Berg hvor Peder Christophersen Dahl var fra, Hans kone Dorthe Arnesdatter var fra Krossby.Men jeg kan jo ta feil.Men familien til Erik Olsen er vansklig å finne hvorfor? Er det noe jeg ikke ser?Jeg Fant en Erik Olsen b.g 1805 15 år, eneste fra 1801-1810Fadderene på alle barna som du fant FS er fra 1 Berg 1819 Anders Pedersen, Kari Pedersdatter, Berthe Pedersdt Haug fra Berg? 1822 Anne M Pedersdatter?2.Vatvet/Vortved 1819 Amund Svendsen, Lisbeth Guldbrandsdatter1822 Amund Svendsen, Simen Amundsen,1828 Amund Svendsen, Simen Amundsen,Karen Johanesdatter, Marthe Amundsdatter1831 Johannes Amundsen, Karen Johanesdatter3.Gabestad 1822 Bjørn Jacobsen, 1828 Ingri Hansdatter 1831 Bjørn Jacobsen 1837 Bjørn Jacobsen4.Krossby 1822 Johanne Halvorsdatter Krossby 1831 Berthe Larsdatter 5. Smittil 1825 Johannes Samuelsen som bodde på Begs pl i 1801Nå er det for sent til å tenke fornuftigHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Det kan nok bli vanskelig å finne et endelig svar på dette :-(Litt 'opprydding': Erik Olsen nedre Buer, 26te Aar, Tienestekarl ... Kari Pedersdatter Vortvedt, 25te Aar, Tienestepige ..... Altså i tjeneste på Os-gårdene Nedre Buer og Vortvedt (IKKE Vatvedt!). De bør da være født, han: ca. 2. kvartal 1791 - 1. kvartal 1792 og hun ett år senere.For å finne ut hvor de kom fra, bør vi vel i første omgang se på gårder i Os eller nærliggende. For Kari kan da f.eks. både Dal og Holløs være akt. Men Kari på Holløs kanskje mer sannsynlig som husm.datter, mens den andre er gårdmannsdatter og 'odelsjente'. Men her viser kanskje fadderlistene noe annet....? Erik Olsen Stryker er vel lite sannsynlig, mens E. O. Iglerud kan være akt. selv om den gården ligger litt langt borte ....?mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei igjen!'af Bondestand'Undres om denne betegnelsen skal vise at ektefolkene er av 'odelsbonde'-slekt og IKKE av husmannsfolk??? Eller om det brukes for å markere skillet mellom 'overklassen' av embedsmenn og offiserer og de andre?Denne presten er tydeligvis litt opptatt av dette med bondestand. Han (tror det er den samme) kaller f.eks. min fm mm (ca.) også ''af Bondestand' selv om hun kom fra 'pen' borgerfam. på Fr.hald.Forøvrig er vel det store sosiale skillet mellom bønder og husmenn i ferd med å endre seg på denne tiden etter som flere vokste opp på både gårder og plasser. Bef.veksten på landsbygda førte til at gårder ble mer og mer oppdelt og ant. plasser økte mye. Men det er vel en helt annen historie.....Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Aamodt

Hei Egil Takk for din refleksjon, jeg har prøvd å finne ekteskap inngått av Erik Olsen Fra 1818-24 som er i denne aldersgruppen, kanskje noe vid.For å prøve å uteslutte en av Erik Olsene 1. Erik Olsen Eng 28 år g 08.06 1824 m. Jøran Svendsdatter Lille Vortved 27 år Forlovere Fredrik Pedersen Goutestad og Anders Olsen Nord HarlemKan være den Erik Olsen Stryker, da det var mange fra Eng som var Faddere på Stryker.2. Erik Olsen Ringsby 30 år g 22.3 1822 m. Maria Evensdatter Ringsby 24 år Forlovere Hans Andersen Ringsby og Lars hansen Botten3. Erik Olsen Fosser plass 31 år g 21.10 1821 enken Cathrine Hansdatter 40 år Forlovere Peder Jørgensen Fosser og Iver Olsen FosserJeg tror jeg fant Erik Olsen Iglerud døpt 21.08 1791 uægte fødte på plass under Haug, tror jeg og far Ole Andersen på Filtvedt moren Prnille Ellinsdatter Faddere Halvor Jensen Gjølstad, Ole Mathisen Iglerud, Kari Mchelsdatter Tolfsby, Kirsti Hansdatter ibid, Maria Christensdatter Dæhli. Mor Pernille EllinsdatterKari Pederedatter døpt 02.10 1791 Foreldre Peder Frantzen Holøs og Dorthe Hansdatter Faddere. Jens Frantzen Miørud, Thorer Hansen Hauger, Hallin ... på Holløs, Maria Pedersdatter Hauggård og Siri Pedersdatter ibid. Her er noen fra Hauger nevntDen andre Karen Pedersdatter Dahl Foreldre Pedrer Christophersen Dahl og Dorthe Arnesdatter Faddere: Lars christophersen Berg, Mattis Christophersen ibid, Gjertrud hansdatter Gabestad, Sidsel Christophersdatter Berg, Marthe Arnesdatter KrossbyEr det noen som har funnet hennes ekteskapinngåelse?Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Stendersamfunnet består såvidt jeg husker av en hersker/konge på toppen, deretter kirke/geistlighet, adel og nederst folket/bondestanden. Det spiller i denne sammenheng ingen rolle om man er av husmannsslekt, storbondeslekt eller borgerfamilie på Fredrikshald: så fremt man ikke er/avanserer til konge, prest eller adelsmann tilhører man bondestanden åkke som.Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Aamodt

Hei Marius Takk for ditt innlegg, jeg har lest om igjen kirkebøkene for å prøve å finne noe som kan hjelpe til løsning, Så da bør jeg se mot bondetandenHilsen kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei igjenPå oversikt over skifter fra Rakkestad Står det på Berg da det holdes skifte 22.09 1830 etter enken Dorthe Arnesdatter g.m avdød for lenge siden Peder Christophersen skite 14.10 1817Barn 1. Anders 17 år 1817 og 28 år 18302. Mattias 8,5 år og 23 år3. Anne Cristine senere kaldt Kristine 26 år g før 1830 m Guldbrand Thoresen Minge i Thune sogn4. Kari Pedersdatter 24 år g før 1830 m Børre Myhrer her i sognet5. Anne Maria Pedersdatter g 1830 m. Ole Eriksen Krossby eie6. Ingeborg Pedersdatter 26 år og 38 år7. Marthe Pedersdatter 34 år 1830 ikke nevnt 18178. Barbro Pedersdatter 23 år 1830 ikke nevnt 1817 Slik at denne Kari Pedersdatter Dahl ikke er den rette.Fant ikke ut om Erik Olsen Stryker er rett mann.Det ble holdt skifte etter 1789 etter Gunnhild Svennungsdatter g,m Ole Eriksen Stryker og 18.09 1813 Ole Eriksen og hans 2. kone Oloug JohannesdatterBarn 1789 1. Mattis Olsen 15 år2. Oloug Olsdatter 11 år g før 1813 m. Hans Andersen Varvet Østre3. Johanne Olsdatter 9 år g før 1813 m.Ole Fyllingen i Armark4. Ingeborg 5 år 17895. Berthe 2 år 1789Barn 2 ekteskap 18136.Svennung Olsen 23 år7. Erik Olsen 19 år8. Ole Olsen 13 år9. johannes Olsen 3 år10. Sidsel Olsdatter 13 år11. Marthe Olsdatter 6 årGården var solgt til Mathias Olsen som siden solgte en Foss Skyld opprinnelig 10 lpd ble ved salget redusert til 7 1/2 lpd06.07 1824 kifte etter Johannes Olsen StrykerBrødre Svennung Olsen Erik Olsen Marthe g.m Ole Sveningsen1/2 bror Mattis Olsen, avdøde hadde bodd hos ham.Jeg vet ikke da, men antar at Erik Olsen ikke er nevnt med hustru, kanskje var han Ungkar? Er det noen som kan hjelpe?Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.