Gå til innhold
Arkivverket

[#57893] Christen Andersen f. ca 1800 i Lier


Gjest Anne Sollman
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Sollman

Christen Andersen (født i sognet)giftet seg 28.09.1833 i Lier med Gunhild Ellingsdatter(fra Norderhov), han 33 år og hun 38. Christens far var Anders Hansen. 29.12.1824 ble Gunhilds uekte barn Anders Christensen døpt, far var unkar og soldat Christen Andersen. Problemet er - jeg finner ingen Christen Andersen med far Anders Hansen født rund 1800 i Lier. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Det blir døpt en Christen med far Anders Hansen i Strømsø i 1802 Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Strømsø, Ministerialbok nr. I 10 (1792-1822), Fødte og døpte 1803, side 56.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8468&idx_id=8468&uid=ny&idx_side=-59>LenkeSamme foreldre får nok en Christen i 1804 Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Strømsø, Ministerialbok nr. I 10 (1792-1822), Fødte og døpte 1804, side 63.Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sollman

Hei og takk til dere begge. Dåpen til Anders Christensen var den som jeg også har, men jeg får det ikke til å stemme med folketellingen i 1801 at Christen da skal være 7 år, og så 33 år ved vielsen i 1833, derfor leter jeg etter en eller annen sammenheng hvor jeg kan verifisere om det er feil alder oppgitt ved vielsen. Mayas og historielagets familie er vel den samme som du viser til i tellingen Kirsti, dette er også det jeg har funnet. Anders Hansen på Sørsdal (Lierbok bnd 3 s.322) kan stemme aldersmessig som Christens far, men jeg finner ikke noe mer på dette sporet heller. Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, det er alltid 'kjedelig' når alder ikke stemmer - har opplevd det samme flere ganger - men vet du når han døde? Er du heldig, står alder oppført, så kanskje......vennlig hilsen Astrid. PS: fikk Gunhild og Christen flere barn? Ofte gir fadderene gode tips om familietilknytning, men det vet du nok allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sollman

Hei Astrid, jeg finner ikke at Gunhild og Christen fikk flere barn, ei heller kan jeg finne Christen som konfirmant, jeg vet heller ikke når han døde, bare kona som døde 1865 - 70 år gammel. Ser ut til at han får ligge på 'vent'. Hver gang jeg har knekt en nøtt får jeg jo to nye, så det blir nok å lete etter. Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, her har du nok dødsfallet hans, LenkeHan ble begravd i desember 1870, 78 år gammel, så da er det vel mye som tyder på at den Anders funnet over er rett mann - temmelig feil alder oppgitt ved vielsen til tross???vennlig hilsen Astrid, som har funnet grovere eks. på oppgitt alder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

i 1865-tellingen er alderen oppgitt til 70 år, og du finner ham som enkemann, Christen Anders., på Kleven i Lier, husmann med jord.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Anne Vi finner dette:Kristen og Gunild blir viet 28 sept. 1833, se nr. 31:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8446&idx_id=8446&uid=ny&idx_side=-236>Lenke De får disse barna: Uekte, Anders f. 29 des. 1824, se nr. 18:LenkeUekte, Elling f. 10 apr. 1830, se nr. 57:Lenkeekte (foreldre er trolovet), Christian f. 20 des. 1832, se nr. 34: LenkeMagnus f. 6 aug. 1835, se nr. 123: LenkeElen-Maria f. 20 jan. 1839, se nr. 62:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sollman

Hjertens takk til dere alle. Dette var da fantastisk, nå kan jeg studere faddere for å spore Christens foreldre. Mulig jeg også kan finne ham som konfirmant noen år tidligere enn det jeg har lett. Anders er oppkalt etter farfar, Elling etter morfar - dette rimer. Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.