Gå til innhold
Arkivverket

[#57894] Madtz (?) på Ringsaker, slutten av 1500-tallet/1600


Gjest Nora Ødegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Nora Ødegård

Er det noen som har opplysninger om Madtz på Ringsaker som var far til Lartz Madtzen født ca 1616 og Jon/Johans Madtzen født ca 1626? De var begge oppsittere på Tande i manntallet 1664-66. Lartz Madtzens sønn, Madtz Lartzen født ca 1652 var fra Saug iflg Veldre bygdebok. Han ble innsatt som bestyrer på Bjørge i 1679 og kjøpte gården i 1689. mvh Nora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nora Ødegård

Tilleggsopplysninger om etterslekta på Bjørge: Mads Larsen,f.ca 1652-død 1714, hadde sønnen Lars M.f. 1675-død 1751. Han var gift med Magdalene Christensdatter (Bratt) på Bye,død 1717.Og en annen sønn: Jørgen M.,f.ca 1690-død 1768, var gift med hennes søster Ingebor Christensdatter,død 1742.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dette er så langt tilbake i tid at opphavet til Mats er noe usikkert. Jeg har noen arbeidsmodeller, men vil ikke legge dem ut her på nåværende tidspunkt.Disse Kristensdøtre som du nevner er i slekt med Bratt via mormor. Da blir det feil å kalle dem Bratt. Veldre bygdebok bruker imidlertid Bratt om mange som er i slekt med Bratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nora Ødegård

Jeg er klar over at Brattnavnet ble brukt på alt for mange i Veldreboka. Jeg brukte det med vilje,da fikk jeg hvertfall en reaksjon. Kan Madtz være han som bodde på Saug ved manntallet i 1664/66? Han hadde en sønn som het Nils f. ca. 1638. Mads den yngre hadde en bror Nils f. ca. 1655, han ble kalt Saug ved skiftet etter broren i 1714. Mvh Nora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nora Ødegård

Jeg har kommet ganske langt bakover på mange grener etter min oldefar, og alle har bodd på Ringsaker/Veldre. Kanskje dette er den første 'utenfra'. Takker for svar. mvh Nora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

En skal jo være forsiktig med å prøve å tolke hva andre sier, men jeg vil tro at Tore spurte om hvilke kilder du har brukt for å komme så langt tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har notert at Mads Larsen er nevnt i tellingen i 1666. Men ikke på hvilken gård. Om det er på Saug eller Stenberg har jeg ikke notert. Sønnen - dersom han er det, Lars Madsen, kalles både Stenberg og Tande. Muligens var han også på Kolstad. Alt dette kan jo bare være navnelikhet og derfor er dette foreløpig bare navn og gårder for meg og ikke en slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nora Ødegård

I kirkebøkene fant jeg Jørgen Madson, Øvre Lien død 1768. Han giftet seg i 1743(50 år gammel) med Siri Eilertsdatter (ca 20 år gml.)Jeg fant Ingebor Chr.dtr. død på Øvre Lien 1742. I Veldre bygdebok står det at Ingebor var hans første kone. Der står det også at Jørgen M.s far var Mads Lartzen (Lauritzen) fra Saug. Ved skiftet etter Mads på Bjørge i 1714 blir hans umyndige døtres tarv ivaretatt av farbrødrene Nils Saug og Gulbrand Berg. I Manntall 1666 fant jeg på Tande Lartz,51 år med sønnene Johans L.16 år, Madtz L.14,Niels L. 10 og Gulbrand L. 4 år. Den andre oppsitteren var Joen 41 år, med sønnen Madtz Joens. 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I årene 1612-26 heter gårdbrukerne Mats : på By, Stenberg, Hovig, Jemtland og Mælum i Ringsaker. Tilsvarende mange i de andre hedemarksbygdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nora Ødegård

Ja. Det har jeg sett på sidene til Hedmark slektshistorielag om Landskatten 1612 og Odeljordbok 1624. Blir nok ikke lett å finne ut mer. Jeg forøvrig en ganskje fersk amatør. Fin hobby.Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes jordebok fra omkr 1657, samt skattemanntall årlig frem til de manntallene du fant dine aner i, fra 1664-66. Du burde absolutt starte med kilder fra årene omkr 1664-66 og så gå ett og ett år bakover i kildene fra samme prestegjeld. F eks bakover årlig i skattemanntallene (i lensregnskapene) helt til jordeboka 1657 (denne siste ligger forøvrig i Stattholderarkivet, D IX).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nora Ødegård

Tusen takk for opplysningene.Jeg skal bruke all min tålmodighet og nysgjerrighet og satse på at det er nok! Igjen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nora, jeg tror det er lett å løse problemet og komme videre, men det er en jobb å gjøre, og den må gjøres i Riksarkivet. (med det mener jeg ikke av Riksarkivets ansatte, men at arbeidet rent fysisk bør foregå der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har snust på dette temaet i lengre tid. Mitt problem er tid til å dra på arkivet. Beslektede diskusjoner kan være tema nr 34444, 35729, 34731 og 34072. Disse folka hører til samme slektskrets. I innlegg 12 nevner du Siri Eilertsdatter som var fra Nes H.Lars Madsen Tande f ca 1614? var g m Gjøa Gudbrandsdatter Kolstad (Køllstad). Noen generasjoner senere dukker Eilert Olsen opp som bruker på Kolstad. Etter min oppfatning er ikke det en tilfeldighet. Jeg tror at Eilert Olsens mor eller far var fra Opsal i Veldre og Siri Eilertsdatter er jo av den samme Opsalslekta.En kan også tenke seg at Jørgen Matsen på velt Lien (Veslelia - Lillelien)er kalt opp etter andre Jørgen i denne kretsen. Dette er jo ikke direkte til din debatt, men det utvider problematikken og slektskretsen. Det kan muligens også utvide muligheten til å finne dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.