Gå til innhold
Arkivverket

[#57906] Legg inn din slekt og forfedre på familysearch -til stor hjelp i slektsforskning


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har idag fått bekreftelse på at min Gedcom fil av min slekt og forfedre er lagt ut på familysearch.Dermed er basen oppdatert og tilgjengelig for almennheten.Jeg vil oppfordre at så mange som mulig sender Gedcom fil til Familysearch , noe som letter arbeidet utrolig når det gjelder å finne personer.Min gedcomfil er sjekket opp imot primærkilder og det er en stor fordel.Familysearch er et hjelpemiddel og bør derfor alltid sjekkes opp imot primærkilder. Ved å legge ut gedcom på familysearch letter vi arbeidet med å finne slekt til stor nytte for oss entusiaster på debattforum, og ikke minst for spesiellt Amerikanere som søker sin Norske slekt. God påske!Jan frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg håper inderlig du også har sendt den til DIS-Norge, som tross alt bør være den sentrale mottageren for slike filer for norske slektsgranskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har hatt svært lite med DIS-Norge å gjøre så dette kjenner jeg ikke til.Jeg gjør gjerne det.Hva gjør jeg for å formidle dette til DIS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Lars Løberg (2):Hvorfor skulle noen som har undersøkt sin slekt relativt skikkelig, legge inn sin slekt på Dis-Norge? Der finnes mye merkelig, etter hva jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Alle slike samlebaser inneholder litt av sannhet og noe som ikke er det. Alle er ikke like nøye med kvalitetssikring av de data som blir overført. Har nettop hatt en sak i Sør-Odal hvor det er lagt inn slektsdata i en slik base som ikke er kvalitetssikret. God Påske! Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Alle er ikke like nøye med kvalitetsikre data før de legger de ut, det er vi klar over.Men alle som finner slektsdata på nett (eller får det fra andre på annet vis) bør jo selv sørge for å kvalitetssikre dataene.Det er det samme med bygdebøker, mye er bra, men man kan ikke stole blindt på de heller.Fortsett å legg ut data, du. Men bedre kvalitet, dess bedre.God Påske :)- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Alle som har drevet med slektsgransking over tid vet at slike baser ikke alltid inneholder korekkte opplysninger til enhver tid.Dog er de et kjempefint hjelpemiddel som sparer oss for mye tid , men vi må alltid oppsøke primærkildene selv og sjekke opplysningene opp imot dem.Skal dette bli året der vi oppdaterer basebne til DIS og Familysearch betraktelig?Det hadde vært en flott sak til hjelp for oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiOm noen vil legge ut sin ged.com fil så ville jeg veldig gjerne anbefale dette stedet http://www.myheritage.com/Om du ikke kommer inn via linken så søk på My Heritage i Google og du får treff på siden med en gang. Akkurat nå er det ca. 2.470.000 medlemmer og den øker med mellom 50-100000 i uken. Den er spredt over hele verden, og du bygger din egen hjemmeside når du har blitt medlem. Man kan også legge ut fotoalbum med bilder av gamle aner, og man inviterer andre til å bli medlem av sin egen side. Du kan også ha flere ged.com filer der, og man får slekstreet opp i 3D format og kan bygge det videre direkte på nettet, hvor man også kan knytte bilde til hver enkelt persom på slektstreet. Man kan selvfølgelig også hente ned ged.com filen sin igjen om man skulle være uheldig å miste data fra egen maskin. Så dette blir samtidig en god plass å ha sikkerhetskopi. Et fantastisk tilbud spør du meg. De har hatt litt server problemer inn i mellom, men det tror jeg kommer av den store pågangen av nye medlemmer.My Heritage tok over siden til Gen.Web for ca. 1 år siden og har nesten eksplodert siden. Om det kommer nye medlemmer som har samme aner som deg selv, får man også det de kaller Smart Match. Da får du mail fra dem at du har fått treff mot andre som har samme personer i sitt tre og du kan velge om du vil ta kontakt med dem eller ikke.Ta en tur innom dette nettstedet og se selv. Jeg er kjempefornøyd!mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Alle felles databaser man sender data til avhenger av hva som den enkelte sender.Man må selv som bidragsyter kvalitetssikre sine data.Dette ansvaret ligger ikke til f.eks. Distreff, men til den som sender data inn. Og alle bidragsytere har full mulighet til å rette sine egne databaser og deretter sende inn ny ajourførte data.Kvaliteten blir som på alle hjemmesider. Det er et ansvar for den enkelte til selv å opprettholde god kvalitet. Dette kan en ikke skyve over på andre personer eller organisasjoner.Får legge til at DIS er en kontaktskapende organisasjon for mennesker i alle aldrer som har en felles interess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.