Gå til innhold
Arkivverket

[#57914] Anders Kristiansen fra Drammen ?, fikk uekte dtr. i Lier i 1879. Hvem var han?


Gjest Ragnhild B. Øgaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild B. Øgaard

Søker opplysninger om Anders Kristiansen. Min farmor Ragnhild Marie Andersdatter, f. 27.04.1879 i Lier, er uekte barn av pike Randine Jakobsdatter Mereneie, f. 1853, og urmakersvenn Anders Kristiansen fra Bragernes, f. 1850. LenkeJeg er vet ingenting om denne oldefaren, hvor han kom fra, hans opphav, hva det ble av ham videre. Jeg har søkt i folketellinger 1865 og 1900, uten hell. Finner ham ikke døpt i Lier eller Bragernes. Kan han være fra et annet sted? Som en av fadderne ved dåpen er oppført en ungkar Oluf Kristiansen (dtr.?) Syvertsen... Har prøvd å søke etter dette sporet,- kan det være en slektning? Er det noen der ute som har tips for hvordan finne flere opplysninger om denne ukjente oldefaren? Som bemerkning til Ragnhilds dåp står det også en anmerkning om at dette muligens er hans andre leiermål (det første på Toten),- kan dette være et spor? Takknemlig for hjelp.Mvh Ragnhild B. Øgaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det betyr vel kun at han bodde på Bragernes da din farmor ble født.Jeg ville absolutt forsøkt å spore opp det første leiermålet på Toten. Der kan viktige opplysninger være å finne. Så vidt jeg vet, var det mange dyktige urmakere på Toten fra gammelt av, så jeg ser ikke bort fra at Anders var fra de kanter.PS: Lenken din virker ikke. Du må bruke de permanente lenkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild B. Øgaard

Får visst ikke til å lage lenke. Dåpen finnes under skannede kirkebøker, Lier mini: 1875 - 1882. Nr. 100/ 1879.Mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Her er en Anders Christiansen far til en sønn Laurits f. 12.12.1869 og døpt 30.12.1869 i Østre Toten, mor Ingeborg Larsd. 'Skjestadeie' eller noe, og .... Anders Christuiansen 'Ringeneie' eller noe sånt. Er det hans første leiermål?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Mulig det er han som er her i 1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=56&filnamn=f60528&gardpostnr=1095&personpostnr=6839#nedre>LenkeDa er det vel han som er født i 1850 og døpt i 1851 med foreldre Christian Olsen og Johanne Andersdtr: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Østre Toten, Ministerialbok nr. 3 (1848-1856), Fødte og døpte 1851, side 31. Permanent sidelenke (N° 2 i 1851):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Beklager, tror det ble feil lenke, og ser at Laurits er døpt 30. januar., samt at Anders Christiansen er 'af vestre Toten'.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her blir denne karen borgerlig gift, det er den samme som jeg fant døpt for faren heter Christian Olsen. Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. III 6 (1888-1899), Borgerlig viede 1890-1891, side 174. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her blir han konfirmert i 1865, han er da på Gaardereie, Buskom(?) - n° 35: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Østre Toten, Ministerialbok nr. 4 (1857-1865), Konfirmerte 1865, side 220. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild B. Øgaard

Så flott! Mange takk til dere gode hjelpere! Sannsynligvis er det denne karen som er far til min farmor. Interessant også med Lauritz f. i 1869, om det er hans første barn.Neste skritt er å få stadfestet at dette er riktig far. Jeg må da finne hans begravelse og skifte, for å se om denne Anders har to 'uekte' barn etter seg? Og så vil det være å finne hans etterslekt i Drammen.Mvh Ragnhild B. Øgaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

Hei.Laurits er vel et feilspor, ser når han blir konfirmert som nr. 33 i Østre Toten at han er sønn til 'enkemand' Anders Christiansen av Vestre Toten. Og 'din' Anders Christiansen var vel ikke enkemann så ung?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du la sikkert merke til at han stod med oppholdsted Bragenes da han gifta seg - kan ikke tenke meg at det var så mange urmakerere med samme navn på Bragenes som hadde en tilknytning til Toten. Også det at han giftet seg borgerlig kan jo være et tegn...Men du har rett i det at det jo må sjekkes.Jeg har pløyet igjennom kirkebøkene og finner ingen andre enn den Erling fant over i innlegg 8, kanskje presten skrev feil, det var jo slikt som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, her står det jo tydelig vestre Toten, så da må det være en annen enn han som kom til Bragenes. Dessuten ser jeg at det står ikke urmakersvend men husmann da denne Laurits ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, nå ser jeg at det står enkemann der og - beklager. Jeg tipper på den jeg fant i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for det Erling-:)Jeg finner han ikke blant døde i Drammen fram til 1911, så han må være død etter den tid og da finner jeg ikke skanna kirkebøker som går videre her.Ikke på gravminner eller FS heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild B. Øgaard

Jeg er også imponert,- og takknemlig! Som du bemerker, Kjellaug, står Anders med oppholdssted Bragernes v/vielsen, og jeg er enig i at det ikke kan ha vært mange urmakere/-svenner med samme navn der, og født i samme år. I dåpsinnførselen (innlegg 4)til hans datter Ragnhild Marie, min farmor, står det jo også tydelig yrke og bosted. Så da går jeg ut ifra at dette er hennes rette far. Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Bare hyggelig å hjelpe når man får så positive tilbakemeldinger-:)Det skulle ha vært artig å finne dette barnet på Toten (hans første), men nå skal jeg på job.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.