Gå til innhold
Arkivverket

[#57924] Varteig Kirke eller Tune Kirke


Gjest Adam Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Adam Nilsen

Jeg vet at den nåværende Varteig Kirke ble bygd i 1859, men var det en kirke i Varteig før 1859? Er det nøyaktig å si at mine aner fra Varteig ble døpt/konfirmert/osv. i Varteig Kirke (dvs i en kirke i Varteig som eksisterte før 1859), selv om disse innførselene finnes blandet inn med andre fra Tune Kirke? Eller var mine aner egentlig døpt/osv. i Tune Kirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adam Nilsen

Takk Grethe. Det visste jeg allerede - men jeg lurer på hva det egentlig betyr. Betyr det at før 1860 måtte vartinger dra til Tune Kirke for å døpe barna sine, eller var det en kirke i Varteig (under Tune Prestegjeld) som presten i Tune kom til for å døpe, vie, osv. vartinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Vil tro at du skal lete etter slekta di i kirkebøkene for Tune før 1860. Ville i allefall gjort det selv, for her, under Tune, så står det: før 1860 også Varteig Lenke.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adam Nilsen

Ja, det har jeg allerede gjort og jeg har funnet masse opplysninger om slekten min fra Varteig i kirkebøkene for Tune før 1860. Jeg lurer egentlig på kirken - den fysiske bygningen - og ikke kirkebøkene. Spørsmålet er: hvilken kirke (hvilken bygning) var mine aner fra Varteig før 1860 døpt i? Når jeg legger opplysninger om en ane fra Varteig inn i databasen min, da skriver jeg 'Varteig Kirke' eller 'Tune Kirke'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Det hadde vært en egen kirke i Varteig tidligere. Langt tidligere faktisk. Etter hva jeg kan lese meg til på nettet og i boken 'Varteig kommune. Fra begynnelse til slutt. 1861-1991' av Martin Dehli fra 1994 ble Varteig kirke ved reformasjonen tillagt Sarpsborg. Etter at byen brant, var Varteig så en periode anneks til Fredrikstad, før soknet ble lagt til Tune på midten av 1680-tallet.Det er må altså være riktig å si at dine slektninger ble døpt i Varteig sokn i Tune prestegjeld, eller bare i Varteig kirke, i den perioden dette er aktuelt og i den grad du kan bevise at de ble det: det er jo ikke sikkert du alltrid kan lese ut av kirkebøkene for Tune prestegjeld i hvilken kirke en hendelse faktisk fant sted. Gårdsnavnet gir selvsagt en pekepinn, men det er jo ingen ting veien for at vartinger kan ha tatt veien til Tune kirke en søndag også...Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Øistein Bøe

Det er korrekt som Marius Hellerud skriver om kirkens historie i Varteig. Kirkelige handlinger ble utført i Varteig også før 1859, men situasjonen er likevel en smule komplisert. Årsaken er at litt 'finere' bryllup, dåp etc. ofte fant sted i Tune kirke - selv om altså Varteig hadde egen soknekirke. Dette kommer imidlertid langt fra alltid fram i kirkebøkene for Tune prestegjeld. Øistein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.