Gå til innhold
Arkivverket

[#57926] Ebbe Gabrielsen Berg fra Ritsen


Gjest Bjarne Sivertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Sivertsen

Ebbe Gabrielsen Berg født 28. august på gården Sørvik i Hadselviken. Hvem var hans foreldre, hvor kom slekta fra og hva drev han på med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDet hadde vært fint om du kunne vært mer konkret. Ikke nevner du fylke, og Sørvik og Hadselviken er helt 'gresk' for meg,og sikkert mange andre.Og 28 august er det hvert år.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Viser til lenken i (3).Ifølge mine kirkebokutskrifter, utført av Kåre Hasselberg i Trondheim, gifter (mitt opphav via Hitra)) Gabriel Danielsen Krogstad (da bosatt på Berg i Grytdalen) seg 21. jan. 1720 med Berit Gabrielsd. Antagelig er hun datter av Gabriel Olsen Berg (40 år i 1701). Gabriel D. Berg dør i 1757, 95 år gammel (36 år i 1701). Han er 4. og yngste sønn av Daniel Assersen Krogstad (34 år i 1664, død 1690) og Berit Andersd. Gabriels eldre brødre er Jon Danielsen, Asser Danielsen på Å (44 år i 1701, død 1713) og Isak Danielsen på Krogstad (40 år i 1701).Gabriel Danielsen og Berit Gabrielsd. Berg sine barn er Berit (f. 1720), Gabriel (f. 1722) og Daniel (f. 1726). Vet ikke om de har flere.Mener å ha observert at en av denne slekten er skomaker og lensmann i Rissa, det kan vel muligens dreie seg om linjen som lenken viser til.For øvrig finnes det en del inngifte i denne slekten i Snillfjord, så flere anelinjer tilbake til disse personene er ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Sivertsen

Ytterligere info omEbbe Gabrielsen Berg, født 28. august 1804 på gården Sørvik i Hadselviken på Ritsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Sivertsen

Joda, Takker hjertelig for innspillene. Lenka fra Aud Kallan Sterten var utmerket. Her synes jeg å være på sporet, men kan ikke få bekreftet personen da jeg ikke finner hans barn. En av dem er Julie Elizabet Magdalene Berg født 1838? Hun ble gift med Sivert Knudsen, min tippoldefar. Jeg er ny Brukarforumet, og er ikke sikker på hvordan jeg kan takke for innleggene, men håper dette når fram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Helt i orden. Ønsker bare å vite at innleggene mine blir lest. Her legger jeg ut info som jeg for en del år siden betalte for, så du er litt heldig slik. (Sparer leting i nettkirkeboken.)Så sant du klarer å bevise linjen i Rissa, så er det altså mulig å finne mye mer bakover i Snillfjord-delen av dette. Husker ikke nå akkurat hvor jeg i sin tid leste om Daniel Berg (tror jeg det var) som var lensmann i Rissa, men det var nok i lokal litteratur. Det dreier seg helst om Daniel Gabrielsen i lenken ovenfor, siden en ætling med samme navnet vel neppe vil hete Berg. Hvis Julie imidlertid heter Berg, kan de jo likevel ha brukt dette videre som et slektsnavn, eller de kan bo på en gård i Rissa med dette litt vanlige navnet. I så fall kan lensmannen jeg mener å erindre være en senere Daniel i slekten.Mitt opphav her er bl.a. Daniel Gabrielsens søster Berit (f. 1720), som jeg nevner i (4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Julie Elisabet Magdalena døpt 23 juli 1837 Vår Frue kirke, Trondheim. LenkeEbbe Gabrielsen Berg og Christine Sophie Catharine Larsdatter har flere barn: Anna Sophie Charlotte døpt 3 juni 1834, Johan Martin og Adolph Frederik døpt 1 des 1839 (tvillinger), Oschar August Frithjof døpt 13 feb 1842 og Emil Severin døpt 9 juni 1844, alle i Vår Frue kirke. Hvis du kjenner foreldrenes navn kan du ofte finne barna ved å søke på Family Search, - og kun fylle inn foreldrefeltene. I dette tilfellet: Ebbe Gabrielsen og Christine. Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Forekomsten av navnet Ebbe her kan kanskje være litt interessant, siden det vel helst brukes i 'finmannsslekter'. En eller annen forbindelse til en slik kan derfor tenkes. Nettsøk vil kanskje bringe frem noen bærere av navnet i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Sivertsen

Hjertelig takk til Aud! Her er vi på sporet. Til Odd. Jeg mener familien bodde på gården Berg øst for Reins klosteret. Ebbe mener jeg ble oppkaldt etter storbonden Ebbe (Hornemann?) på Rein kongsgård ved Rissa. Kan noen bekrefte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det forklarer jo navnet Berg i Rissa. Så sant lenkens slektslinje i (3) stemmer, er nok likevel Berg i Snillfjord opphav her, siden Daniel og Gabriel hører til der og ikke på Berg i Hemne.Tror nok navnet Ebbe her har forbindelse med Hornemann, men det kan vel like gjerne skyldes oppkalling (f.eks. ved fadderskap) som faktisk avstamning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Jeg har en registrert i min base som fikk navnet Henrik Conrad Schindel, og han er da oppkalt etter tollbetjent Schindel som bodde på nabogården Kibneb i Lensvika. Noe slektskap var det nok ikke mellom de to familiene. Den type oppkalling var ikke uvanlig etter det jeg kjenner til.Familien til Ebbe bor på Sørvigen i 1801. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f11625&gardpostnr=60&personpostnr=1342&merk=1342#ovre>LenkeEbbe Gabrielsen Berg og Stine Cathrine Sophie Larsdatter Lund gift 5 nov 1829 Vår Frue kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Nok en gang med referanse til lenken i (3) kan jeg nevne at Gabriel Danielsen i lenken ovenfor (42 år i 1801) er fetter av Amund Amundsen Berg (f. 1760), bosatt på Skreddervik innerst i Fillfjorden på Hitra. Sistnevnte har en bror Daniel (f. 1762). Disse er sønner av Berit Gabrielsd. Berg, som jeg nevner i (4) og (8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Litt til: Amund Skredderviks kone fra Snillia i Snillfjord er hans ganske nære slekt, og er også beslektet med Gabriel Danielsen i Rissa. Dette paret på Skreddervik og andre av deres slekt der har svært mange senere ætlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Sivertsen

Odd og Aud Roar Utmerket hjelp. Nå må jeg bearbeide dette og får det inn i mitt register. Takker så langt, men er takknemlig for alle opplysninger dere måtte ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.