Gå til innhold
Arkivverket

[#57931] Gulbrand Halvorsen f.1790 gm Karen Kristensdtr


Gjest Wenche Örbeck Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hvem var hans/deres foreldre og hvor kom de fra? Vet at deres sönn Halvor Gulbrandsen var f.1818 og var gm Birgitte Engebretsdtr f. 1821 og deres barn osv. men skulle gjerne hatt mer opplysninger om Gulbrand Og Karens aner kom fra. Er det noen som vet noe om dem? Takker for all hjelp! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Sorry Lars Ove! Eidsvoll igjen! Hjelper en familie på Örbekk. Fant kun en som Gulbrand Halvorsen som var födt ca 1790. Den enda Halvor som passet var 9 år i 1801 tellingen og sönn til Christopher Gulbr. 42 år og Ingebor Marie Christensdtr.32 år. De bor på gården Aalborg i Eidsvoll.Men Halvor kan jo komme utenfra, men det passet ganske bra da!! Leser i Gårdshistorien for Eidsvoll og fant gården Sögarn, fraskilt Dölstun. Undrer om dette kan väre rett familie?Står endel om denne familien der faktisk.Takk for atdu svarer meg! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Helt feil! Halvor Siversen f. ca 1752 var far til denne Gulbrand.Moren hette Goro Gudbrandsdtr f. ca 1751. Men det er riktig at gården heter Aalborg i 1801 tellingen. Beklager feilen, leste litt fort her! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg tror Karen er feil navn. Jeg tror det er Kari, og da er hun her i FT 1865.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=59&filnamn=f60237&gardpostnr=1428&personpostnr=7962&merk=7962#ovre>LenkeOg da er dette to kandidater: LenkeLenke Jeg skulle tro det er sistnevnte pga alderen stemmer bedre.Gulbrand dør her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Som dere ser er det bare Gudbrand på Ålborg som passer med oppgitt alder etter dødsmeldinga i Eidsvoll 1801. Forøvrig finnes det kandidater både i nabobygdene Ullensaker [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=fodeaar&pgj=37&teljing=ft1801&filnamn=f10235.wc2&amt=2&funnenr=9>Lenke, Nes Lenke og Hurdalen.Lenke Han i Hurdalen var det ikke. LenkeJeg har ikke undersøkt kandidatene i Nes og Ullensaker nærmere. Inntil annet er bevist, må vi holde det for mest sannsynlig at Gudbrand var fra ÅlborgKari var antakelig fra Østgarn Haga: LenkeHun døde 1880, nr. 45:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Gudbrand var ikke bruker på Dokken, men husmann. I følge Akershusiske infanteribrigade, ruller Eidsvold pr. gjeld og sogn. 1834-66, rode nr. 51, side 554 var han husmann der da sønnen Kristen ble født 8. oktober 1821 og sønnen Hans ble født 15.januar 1825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Kjempetakk Trond! Hva jeg vet har familien lenge undret hvor Gulbrand kom fra, og nu har mye blitt löst takket väre deg! Trodde jeg kom rett på Aalborg, men var i tvil. Skomaker Halvor Sivertsen og Goro er da foreldrene hans.Er det mulig å finne ut mer enn dette? Hvor kom de ifra? Leser og leter i gårdshistorien for Eidsvoll, og i kirkebökene, men det er begrenset. Tusen takk fra meg og familien Trond! Vet at Ola Ljödal også var intressert i denne familien, så han fölger med! Har du mer, så er vi alle glad for det! Takk Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.