Gå til innhold
Arkivverket

[#57932] Borge sogn Berg stift?


Gjest Åse Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse Kristiansen

Niels Rasch Ingebrigtsen ble viet i Tranøy Troms den 27.12.1832 med Ane Sophie Henriksdatter fra Skjervøy Lenke Jeg tyder hans fødested som Borge sogn Berg stift, men hvor kan det være? Vi har Borge sogn i Lofoten og Borge sogn i Østfold. Jeg har ikke funnet ham døpt på noen av disse stedene. Og hvor lå Berg stift? Eller kan presten ha skrevet feil når det gjelder stift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I Bergen stift er det to sokn som byr seg fram: Borgund sokn i Lærdal, og Borgund sokn i Borgund prestegjeld.Brudgommens far skal hete Ingebrigt Peersen. Det finnes mulige kandidater både i Lærdal og i Borgund, men bare Ingebrigt Pedersen på Ølsviig i Borgund sokn synes å ha en aktuell alder. Men han var i 1801 både enkemann og vilkårsmann, så det spørs vel likevel om det var han.En gjennomgang av døpte i Borgund 1803-1805 kunne kanskje gi svaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Hjertelig takk for svar, begge to. Jeg har også hatt Bergen i tankene, og det var ikke uvanlig at ungdommer fra Bergen og omegn dro nordover med jektene. Men det kom også innflyttere fra Østfold hit, så Borge i Borg stift var jo ikke så helt utenkelig om jeg bare hadde funnet ham der. Jeg skal se hva jeg finner i kirkebøkene for Borgund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Nei, Borge i Borg stift er heilt utenkjeleg i 1832. Borg bispedøme vart oppretta i 1969. I 1832 hadde vi desse stifta: Christiania (Oslo), Kristiansand (Agder/Stavanger), Bergen(Bjørgvin), Trondhjem (Nidaros) og Tromsø (Hålogaland). Altså kan 'Berg stift' i 1832 ikkje vere noko anna enn Bergen stift (Hordaland, Sogn og Fjordane, Sunnmøre).Borgund på Sunnmøre vart ofte (oftast) kalla 'Borgen' i eldre tid, som til dømes på denne tittelsida Lenke (kyrkjeboka 1762-1800).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Tusen takk til deg, Ivar. Det var fint å få dette avklart. Jeg har lett i Borgund, men har ikke klart å finne ham foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Far til Nils Rasch het Ingebrigt Peersen så derfor leter jeg etter en Ingebrigt (varianter i hopetall!)Per-/Peder-/Pettersen.Nils Rasch er et oppkallingsnavn som var brukt mye i området Ofoten - Sør Troms. Kunne det også ha vært i bruk på Vestlandet? Jeg er takknemlig for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(8): Ja... eg oversåg farsnamnet i (1) og (2). Det er ein Niels Rasch i Borgund 1801, Lenke Det kan vere at 'din' Nils er kalla opp etter honom. Men det var andre Rasch-ar på vestlandet også, også Nils Rasch-ar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Jeg søkte på Etternamn inneheld Rasc i 1801, landsomfattende søk, og da fant jeg at det var nettopp i Borgen sogn Rasch var mest utbredt i tillegg til Oslo og Troms. Han må vel dukke opp en gang, det ser noe mer lovende ut ettersom det finnes en Niels Rasch der. Fødselsåret 1803 trenger ikke være nøyaktig. Jeg er glad for at du kommer med innspill om denne karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Nils Rasch Ingebrigtsen er en vanskelig nøtt. Faren Ingebrigt Peersen er ikke mindre vanskelig. Her er én kandidat: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f11531&gardpostnr=62&personpostnr=703&merk=703#ovre>Lenke Nils Rasch kan jo være født utenfor ekteskap med en ung far. Eller med en gammel far

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.