Gå til innhold
Arkivverket

[#57943] Berit Sofie Blix, Storviken, Rødøy/Gildeskål


Gjest Gyrid Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gyrid Jørgensen

Berit Sofie Blix Nielsdatter skal være født ca 1743 og døde i 1836, hun var gift 2 ganger. 1. gang med Hans Hansen Tønsberg, som var av Benkestok slekt. De fikk en datter sammen. Har ikke funnet dato for giftemål, men ifølge Wilhelmine Brandt ca 1773.2. gang gift i 1776 med Peder Larsen Øysund. De fikk hvertfall fire barn sammen, (Anne Kirstine f. 1777, Kirsten ca 1781, Hans Tønsberg f. ca 1783,Lars f. 1792).Det er hennes slekt bakover jeg ikke kommer videre med. Det er ifølge Wilhelmine Brandt et skifte etter hennes far, Niels Pedersen Blix (f. 1710, død 1768), på Storviken i Rødøy i 1768, hvor hustruen Anna Olsdatter overlevde ham.Jeg er litt usikker på om Storviken egentlig kan være i Gildeskål,for skiftet er ikke nevnt i Svein Evardsen skiftesamling og jeg finner ingen Storviken i Rødøy i 1801. Jeg har heller ikke funnet Berit Sofie døpt i Rødøy.Er det noen som kjenner til hennes opphav eller har gode råd for kilder jeg kan undersøke for å finne ut mere om hennes slekt? Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er i allefall Berit i f.t. 1801 på Øsund i Meløy. Ser at hun har datteren Karen Margrethe Hansdatter fra første ekteskap. Sønnen i 2. ekteskap heter Hans Tønsberg Pedersen, og da er nok han oppkalt etter hennes første, avdøde ektefelle: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=f11836&gardpostnr=89&personpostnr=1137&merk=1137#ovre>LenkeHer på høyre side, under midten, vil du kunne finne dåpen til Karen Margrethe, datter av Hans Tønsberg – Meløy i Rødøy, Ministerialbok nr. 841A02 /2 (1760-1776), Kronologisk liste 1775, side 109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ifølge Arvid Støver`s nedtegnelser er hennes mor Anna Olsdatter datter av Ole Colbentsen,f.1669 d. 1740 Sandvik i Gildeskål, og Berethe Willumsdatter f. ukjent d. ukjent. De ble gift 1698. Her står også at denne familien er en gren av slekten Benkestok. Anna hadde 6 søsken: Willum f. 1699,Johan f. 1702, Thomas f. 1705, Sophie f. 1711,Kirsten f. 1713 og Karen f. 1715. Storvik er i Gildeskål,og her bodde Anna f. 1809 da hun ble gift med Niels Blix Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Anna Olsdatter døde i 1782.Har desverre ingen data om Niels Pedersen Blix,kirkebøkene for Gildeskål fram til ca. midt på 1700-tallet ble borte i brann, så det håpløst å finne noe der.Har funnet et skifte etter Niels,men der står det bare nårtid han ble født og dødsår.Samt navn på hustruen Anna og datteren Bereth Sofie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Har funnet følgende om Berethe Willumsdatter (Anna`s mor): Hun var datter av Willum Melchiorsen,f. i Øra i Meløy,lensmann i Meløy og Anne Jonsdatter f.i Gåsvær i Meløy.Anne Jonsdatter døde i 1678.Har ikke fødselsår på noen av dem.Berethe var født 1675 i Meløy og døde ca. 1739 (skifte etter henne 23.11 1739) Anne Jonsdatter stammer fra Aalborg-slekt i Danmark og Benkestok- og Smør- slekt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Hei,dette var flott! Da kan jeg komme meg litt bakover på denne grenen likevel! Takk Anne. Da fikk jeg bekreftet min mistanke om at Storvik er i Gildeskål og ikke i Rødøy.Anne,I skifte etter Niels Pedersen Blix, ser du om det kun nevnt et barn (Berit Sofie)?Jeg har bestilt meg Arvid's Støvers nedtegnelser nå, dette må jeg studere nærmere.Til Grethe: Du har rett i at det er Berit Sofie med familie som er på Øysund i 1801. Jeg har stortsett oversikt over etteslekten til Berit Sofie, men du skal ha takk likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei Gyrid. Fint at dette var til hjelp for deg.Har det meste nedskrevet på data siden Ole Colbentsen er min mann`s ane.Det ser ut til at Berit Sofie var eneste barnet Niels Pedersen Blix fikk,iallefall har vi ikke funnet dokumentasjon på flere, og det er bare henne som er nevnt i skifte etter faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til innlegg 8: Har du sikre søsken av Ole Colbentsen?Se ellers tema 57064 Lenke eide&startnr=&antall=&spraak=&nr=1&antinnlegg=20#anker der jeg prøver å finne ut hvem som har bodd på gården Sandvik - og gården Horsdal på 1600-tallet. På sistnevnt gård bodde det også inngiftet Blix-slekt,IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Til Inger. Har kun en bror av Ole Colbentsen.Han het Niels og ble født 1667 i Sandvik,Gildeskål.Men legger til at dette er dårlig dokumenterte opplysninger,siden kirkebøkene ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.