Gå til innhold
Arkivverket

[#57946] Tyding av dåp i Eidanger 1820


Gjest Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Johnsen

Kan noen fortelle meg hva som står i de forskjellige rubrikkene for Anne Kirstine, (nr 12). Datoene har jeg klart å tyde selv.Permanent sidelenke: LenkeHilsen Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette paret blir gift i 1817 (n° 8): Kildeinformasjon: Telemark fylke, Eidanger, Ministerialbok nr. 7 (1814-1831), Ekteviede 1818, side 195. Permanent sidelenke: LenkeBegge er 26 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Takk så langt! ER veldig interessert i fadderne også. Til Kjellaug: Det er nok ikke den Anders du har funnet i FT 1801. Jeg er sikker på at det er Anders her det gjelder selv om alderen ikke stemmer heltLenkeGrunnen til at jeg føler meg sikker på dette, er at Jon Ragnildrød af Qvelle (altså Anders sin bror) er fadder til det neste barnet de får.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, da har du nok sikker funnet rett person. Det varierte jo opptil flere år i ft, så 2 /- år er ikke mye.Derfor er det alltid en idé å sjekke fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Her døpes en yngre søster i 1818. (Karen Marie nr 24). Her ville det også være fint å få hjelp til faddere.Permanent sidelenke: LenkeSissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walter Østberg

Nei, han skrev ikke tydelig, den presten. Jeg tror det står: Foreldre; Anders Jakobsen ...... og Aaste Isachsdatter, Huusmand. Faddernes navn; Amborg Stulen?, Alet? Oxum, Jon og Lars Koggersvold, Søren ......, Bønderfolk. I Ft 1801 finnes på Oxum (nå Oksum) ei 3 år gml jente ved navn Aleth Jacobsdatter. Hun var altså ca 17 år i 1820. Kan det være henne? En yngre søster til Anders? Koggersvold, i dag Kokkersvold, er i Ft 1801 skrevet Cogersvold. Anders og Aaste ble viet 23.10.1817 (nr 8). 'Ungkarl Anders Jakobsen af ..... ....., 26 Aar, Skomager og Inderste; Pige Aaste Isachsdr, ......, 26 Aar. Den første av forloverne tyder jeg som Anders Visevog?. (I dag Vissevåg) I jevnførelses-registeret, side 337 og 339, i samme kirkebok, er faktisk navnene på dåpsbarnet og ekteparet skrevet mye tydeligere. Hilsen W. Østberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walter Østberg

Faddere til Karen Maria(Med alle forbehold: Anna Visevog, Karen Røra, Peder Røra, Jakob Gudsfred, Jøran? Jøren? Røra. Alle Bønder af Eidanger. Hilsen Walter Østberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walter Østberg

I 'Gårds- og slektshistorien for Eidanger' bd2, leser jeg at på plassen Havnen under Røra bodde Isach Jacobsen Qvæstad, gift med Karen Rasmussdatter Hasler. Om en datter står følgende: 'Aaste Kristine, født ca. 1791- død 1827. Gift med skomaker Anders Jacobsen (født 1791) fra Kjose i Brunlanes. Bosatt under Bjørkevold'. Hvis du tror at dette er 'din' Anders kan jeg opplyse om at de også står omtalt under Bjørkevold. Bl. a. med avskrift av deres leiekontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Takk for all hjelp så langt. Jeg tror nå jeg har oversikten over Anders Jacobsen og hans familie. Jeg har også lest om dem i Eidangerbøkene. Denne forespørselen var på en måte en omvei for å komme inn på Anders Jacobsens foreldre og spesielt broren Jon som er fadder til et av Anders sine barn. Foreldrene til Anders er Jacob Andersen og Maren Andersdatter, etterspurt i følgende innlegg:LenkeDet er spesielt dåpen til Jon Jacobsen jeg nå er på leiting etter. Han skal være født i 1777. Jeg har lett på dette årstallet - 2 år i Eidanger/Siljan, Brevik, Gjerpen, Porsgrunn, Brunlanes og Hedrum, men har ikke funnet noe. Men det går selvsagt an å se seg blind, og all skrift er heller ikke like tydelig. Det er mulig jeg bør lage et nytt innlegg på dette.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.