Gå til innhold
Arkivverket

[#57949] Hvem var Berit Johansdatter g. 1787 m. Ole Larsen Åvik. Åsen NT


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Berit Johansdatters alder i 1801 var 44 år: LenkeBygdebok for Åsen, bind 5 side 494, oppgir et fødselsår på henne på 1767, som umulig kan være riktig. Fattiglem Bereth Jonsdatter Aavigvaldet døde 17/1-1826 i en alder av 70 år. Mulig fødselsår: 1756/57.I dag gikk jeg gjennom konfirmantlistene i kirkeboka, og fant en Berit Johansdatter Sandvigen konfirmert 1775. Men etter å ha lest det som står om Sandvika i bygdeboka, skjønner jeg at hun sikkert ikke hørte hjemme der, men tjente kanskje der da hun ble konfirmert?Jeg har funnet dåpen i kirkeboka til alle barna til Ole Larsen Åvik og Berit, og har navn på alle fadderne, men det er ingen som i første omgang peker seg ut til å være i slekt med Berit.Jeg har gått gjennom kirkeboka 1754-59 uten å finne noen Berit Johansdatter døpt, men jeg regner med å måtte lete i kirkeboka en gang til. Men den er jo temmelig mangelfull.Jeg har vært inne på tanken at Berit kanskje var datter i Fætten, men Johan Sivertsen Fætten og Marit Jonsdatter hadde vel bare de to døtrene Marit og Randi, som er nevnt under Fætten b. 5 side 483? Disse fant jeg også konfirmert med bostedsadresse Fætten.Jeg er takknemlig for alle innspill.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.