Gå til innhold
Arkivverket

[#57952] Hjelp til tyding i kirkebok og uklarhet i folketelling om samme person


Gjest Mona Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Moum

Klausine Marie Kan dere fortelle meg hva som står her? Nr386 LenkeI folketellingen for Bergen i 1875 står Klausine Marie som nr29610 For meg virker det litt uklart hvem Klausine er datter til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Lars Ove Wangensteen

Her er Klausinei FT 1875: LenkeJeg gjetter på at Klausine er hos sine besteforeldre. Ellers ville denne moren (Juditte)vært 58 år når hun fødte Klausine.I dåpen er Bertil Johan Kristiansen oppgitt som far, og det KAN være sønnen i husetMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg ser jo nå at barnefaren Bertil også står i FT 1875, så da bor nok Klausine sammen med sin far og besteforeldre.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Takk for svar, men hva står nevnt i fødselsprotokollen på Kvinneklinikken i Bergen? Kanskje det står noe oppklarende der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ved dåpen står jo moren som Jørgine Klausine Marie Carlsen 19 år.Kanskje hun døde under fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Står det noe om fødested på henne? Jeg finner henne ikke i folketellingen i 1865. Jeg vet at Bertel gifter seg mange år senere, så hun døde nok under fødselen og han tok med sin datter hjem til sine foreldre og de bodde der inntil han giftet seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser ikke slik ut. Jeg prøvde med Jørgine f. /- 2 år på landsomfattende søk og fikk opp 8 stykker med etternavn som inneholder 'arls', men ingen fra Bergensområdet, men 2 av dem kunne elimineres med det samme da de hadde et annet fornavn i tillegg.Du må nesten sjekke kirkebøkene for fødseler her.Den nærmeste var Hyllestad: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=f61413&gardpostnr=67&personpostnr=407&merk=407#ovre>LenkeEn fra Hitteren: LenkeM&R: Lenke(litt eldre)En i Norland (litt for ung):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Takk for hjelpen. Jeg har også letet litt rundt, men jeg er helt amøbe her inne. Jeg leter gjennom folketelling i hvert eneste distrikt i landet, men det tar jo gruelig lang tid da. Hvordan går jeg frem for å søke på hele landet? Jeg har nemlig en 'løs' dame til jeg leter etter..Det spørs om ikke hun Jørgine var noe dampskipspike eller noe, altså ei som jobbet på dampbåtene, men hun kan kanskje også ha oppgitt galt navn om hun bare fødte denne datteren ogsp forsvant ut i verden og ikke ønsket å bli stemplet som løsaktig. Men hva vet vel jeg. Veldig rart er det i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vi har alle vært nybegynnere en gang - vil ikke engang nevne hvor dum jeg var til å begynne med!-:)Du går inn på f. eks. ft 1865 dersom det er den du er interessert i og istedenfor å slå opp på fylker til venstre, skal du sjekke høgre sida øverst.Der ser du 'førnamn' i vinduet, du velger selv hva du vil begynne med. Jeg bruker ofte fødselsåret er lik /- 2 ell. 5 år alt ettersom (da blir det ikke så mange) og så trykker du bare på 'Hald fram'. da kommer du inn på en ny side og fortsetter der med fornavn, etc. Leter du etter en Claus/Klaus, f. eks, sår skriver jeg: laus i vinduet og velger så navmn inneheld. Du har tre valg: lik / børjar på / inneheldSå får du opp et nytt vindu og må krysse av for dem du er interessert i. Du kan jo prøve deg fram med forskjellige navn og da vil du se alle variasjonene. Etternavn børjar på: ma*t*s*n vil gi deg alle forskjellige variasjoner og plusse på bokstaver i steden for *-tegnet.Du kan og velge å gå attende til forige valg eller og ta bort alt.Lykke til-:)Tviler på at hun gav opp falskt navn med et slikt spesielt navn. dattera er jo for så vidt kalt opp etter henne og det ble ofte gjort ved morens død.Har du sett om hun er død i Bergen? Det er mye her på DA fra Bergen, det vet du vel hvordan du finner ut? 'Samme sted' når du er inne på ft et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

æææææ. Nei jeg vet ikke. Hva er DA???Å... nå føler jeg meg smart skjønner du. Takk for at du hjelper meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg tror du har din Klauseine her i Bergen i FT 1865: LenkeAlderen stemmer og faren heter Carl, derfor kalles hun altså Karlsen senere (1874).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

DA=Digitalarkivet-:)Jeg tenkte at med et slikt navn kunne hun kanskje komme nordfra - de hadde tendens til å gi barna flere navn. Den jeg fant i Rødøy virket lovendes, men hun har ikke akkurat det samme navnet for hun heter Jørgine Maria Helene Carlsdtr - dessverre! Dessuten fant jeg henne gift i 1900 med barn på stedet.Henne kan du altså eliminere.Hun fra Thune kan du og eliminere, gift og bosatt i Oslo i 1900.Hun fra Hitra kan du og eliminere for hun er gift og bosatt der i 1900.Finner ikke igjen denne fra Hyllestad da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Tusen takk. Så snille dere er. Jeg kjente rett før dere postet brevene deres her at motløsheten grep om seg som en klo. Da fant vi henne. Supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er hun døpt n 6: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Klokkerbok nr. B 3 (1853-1858), Fødte og døpte kvinner 1856, side 158. Permanent sidelenke: LenkeHun heter riktignok ikke Jørgine, kan jeg ha sett feil i kirkeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg tror rett og slett at presten har skrevet feil! Det er jo tydelig at dette er mora og at hun døde i barsel. Barnet ble kalt opp etter sin mor, det var tradisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dertil ble barnet døpt den dagen mora døde, 23 oktober 1874.Det er ikke første gang jeg ser at prestene har skrevet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Født 13 desember 1855 og døpt 13 jan 1856 Foreldre: Daglønner Carl Christian Andersen og h. Anne Karine HansdtrFaddere: kone Marie Hansen pige Synneve Hansdtr Amund Mikkelsen, Mons Sjursen og John KnudsenHva talla betyr etter navne er vel muligens en adresse, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her gifter foreldra seg den 27 feb 1848 i korskirken (n°6) Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Klokkerbok nr. D 1 (1840-1867), Ekteviede 1848, side 75. Permanent sidelenke: LenkeFar hans er daglønner Ander Amundsen Todland og hennes far er daglønner Hans Larsen RøeDet står noe til høgre men det var ikke lett å lese!Skal se om det er bedre i ministerialboka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.