Gå til innhold
Arkivverket

[#57952] Hjelp til tyding i kirkebok og uklarhet i folketelling om samme person


Gjest Mona Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er Carl Christan Andersen sin dåp: n° 128 i 1825: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Klokkerbok nr. A 5 (1821-1830), Fødte og døpte 1825, side 125. Permanent sidelenke: LenkeForeldre er: Anders aamundsen Totland og hustru Johanne Knudsdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er Anne Carine Hansdtrs dåp n° 79 (f. 8 juli og bap. 27 jul): Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Klokkerbok nr. A 5 (1821-1830), Fødte og døpte 1823, side 54. Permanent sidelenke: LenkeForeldre: Hans Larsen Røe daglønner og hustru Anna Carine Christiansdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det skal vel helst være Røe, det er vel blitt feil avskrevet. Her er Hans Larsen på Røen i Kinsarvik i 1801, mora hans heter Brita Olsdtr: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er dåpen til Hans Larsen 13 nov 1788 (n° 2 venstre side)Han er født på Roen (Røe) 10 nov 1788: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Kinsarvik i Ullensvang, Ministerialbok nr. A 7 /2 (1788-1804), Fødte og døpte 1789, side 233-234. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16778&idx_id=16778&uid=ny&idx_side=-4>LenkeForeldre Lars Torbjørnsen og Britha OlsdtrØlver Torbjørnsen er nok sikkert en farbror til Hans.Lars Torbjørnsen og Brithe Olsdtr gift i 1782, høgre side, tredje par: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Ullensvang, Klokkerbok nr. A 1 (1779-1786), Ekteviede 1782, side 6. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Brita var førts gift med Brynjulf Larsen i 1771 skal man tro FS, her er en lenke dersom du klikker på Navna finner du foreldre, etc. Men dette må du nok sjekke. Det er jo bygdebøker fra dette området: LenkeDet står en del her om Britas aner, men som sagt ta ingenting for gidt på FS når det er lagt inn av privatfolk. Det er et godt hjelpemiddel allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den eneste Johanne Knudsen jeg finner i passelig alder i 1801 i Bergen er denne: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f11301&gardpostnr=432&personpostnr=3059#nedre>LenkeForeldra er John Knudsen og Marte Olsdtr. Nå kan det jo sjekkes om noen av hennes søsken er blant fadderne til hennes barn.Her tenker jeg vi finner Anders Amundsen på Thotland i Hosanger i 1801, han var den eneste jeg fant:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Feil Johanne over, Damsgård hørte jo til Laksevåg, her er hun konfirmert i 1801 og er 16 år gammel: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Damsgård er under Bergens landsdistrikt i 1801 (og Askøy), men finner ingen Johanne på Damsgård i ft. Det er vel henne vi finner i Askøydistriktet: Lenke Da hjemme hos foreldra Knud Johannesen og Berthe Martinusdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

N° 30 venstre side er vigselen til Anders Amundsen Totland og Johanne Knudsdtr, det står noe i margen jeg ikke greier, håper noen kan hjelpe her: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 9 (1743-1861), Ekteviede 1813, side 140. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ved foreldresøk på FS (Family Search) får Anders og Johanne disse barna:Knud Andreas f og d nov 1812 (før de gifta seg med andre ord, her har vi jo oppkalling av begge fedrene) [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=30195814&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeDortea Marie 1816: LenkeNy Knud Andreas i 1822: Lenkeog så Carl Christian i 1825: LenkeDorthea er jo tydelig hetter hans mor Dordi. Synd de ikke fikk en datter til!Dersom det er rett Johanne Knudsdtr over, så er hun født i okt 1784:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Må vel sjekke faddere på alle barn, her er Dorthea Marie helt til høgre: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 6 (1790-1820), Fødte og døpte 1816, side 189. Permanent sidelenke: LenkeSkal på job nå så jeg kan se på det siden i dag dersom ikke noen andre har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er første barnet, Knut Andreas, nov 16: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 6 (1790-1820), 'Uægte' fødte og døpte 1813, side 250. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er dåpen til Knut Andreas i kirkeboka 1822 (n° 60): Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 12 (1821-1840), Fødte og døpte 1822, side 9. Permanent sidelenke: LenkeSer ikke ut for at det er noen familiemedlemmer blant fadderne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fadderne til Carl Christian (innelgg 26) Marthe Torbjørnsdtr, Karen Dorthea Pedersdtr, Olai Rein, Aamund Engelsen, Lars Larsen.Ingen Knudsen her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

åhhh Tusen tusen takk. Nå først logget jeg meg på. Det var veldig spennende det du fant. Jeg er imponert hva du finner ut.På Bertel sin side, altså han som ble alene med sin datter Klausine Marie, da Klausine Marie døde. På hans side skal det visst være noe Hanseatisk blod. Dette her er på farssiden til mine barn, så de kan jo da være heldige å komme på en adelig linje, mens jeg som har hele slekta fra ett veldig begrenset område rundt Fredrikstad, er ikke så heldig. Jeg har bare bønder og husmenn tror jeg. Men igjen TUSEN TUSEN TAKK. P.S Hvor er Angers???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Kjellaug nr 36For meg så ser det ut som at det står I KUFAT, men det ser nå litt rart ut da... he he, Go Påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

HeiAng. Anders Amundsen Totland på Hosanger sin mor Dordi jacobsdtr. Ytre Eidsnes.Hun var gift 1. gang med Lars Johannesen Bysheim. 3 gutter(Johannes f. ca 1776, Ole f.ca 1779 og Lars f. ca. 1785, ) i det ekteskapet.Her er det jeg har om henne, (har ikke noe om Anders far)Far: Jacob Knutsen Simenes (Vaksdal) 1710-1746 Mor: Marit Andersdtr. Ytre Eidsnes 1718-1788Farfar: Knut Jacobsen Straume (Vaksdal) 1667-1763 Farmor: Dordi Johannesdtr. 1678-1741Farfars far: Jacob Knutsen Straume 1638-1710 Farfars mor: Aagot Johannesdtr. 1642-Farfars farfar: Knut Jonsen Straume d.e. 1602- Farfars farmor: Marta Straume 1606-2 Tippoldefar: Jon Straume 1576- før 1626 (far til Knut Jonsen Straume d.e.)Detter er fra bygdebøker o.l. Jeg har ikke kontrollert disse opplysningen mot kirkebøker/etc, så alle fødselstall er ca. og slektsrekken må kontrolleres.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nå blir nok Mona glad-:)Da skjønner jeg hvem den Lars Larsen Totland var som var fadder, det var halvbror til Anders.Til Unni: Angers en en by (på størrelse med Bergen) i Loiredalen (30 mil sør for Paris)Da var det med andre ord ikke noe om paret som stod i margen. Tror ikke det står 'kufat' over - haha. Jeg tror det begynner på en H.Håper du greier å få med deg alt, Mona.Skal vi kikke litt på faren da? Jeg forstod det slik at du hadde hans aner. Hardangerslekta bør og kunne føres videre, men har ikke bygdebøker fra den delen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er to Kristina/Christian Nilsen f. i Bergen i 1814:1. foreldre Nils Olsen Romsloe og Janiche Andersd Hovland: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=dp12011668&gardpostnr=19581&personpostnr=57038#nedre>Lenke2. Nils Grønhelle og Anne Elisabeth: LenkeSå vi får håpe det står noe om foreldra da han gifta seg.De gifta seg 1842 i Korskirken (n° 16, 16 mai 1842): hun het Judithe Larsdtr Birkeland. Hans far Nils Johannessen og hennes far Lars Olsen Birkeland: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Klokkerbok nr. D 1 (1840-1867), Ekteviede 1842, side 20. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da er det nok den Christian som ble døpt i januar 1815 i korskirken. Foreldre Nils Johannesen og Malene Christine Biskop: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=43&filnamn=dp12011668&gardpostnr=19628&personpostnr=57179#nedre>LenkeDette paret ble gift 24 nov, 1811: LenkeDet står ikke foreldre i kirkeboka heller, siste par i 1811, høgre side: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Malene Bischop 13 år i 1801 og fosterdatter: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=54&filnamn=f11301&gardpostnr=1447&personpostnr=10412#nedre>LenkeDet eneste paret som kan passe som foreldre til disse barna er dette: LenkeJan Christophersen Biscop og Berthe Christophersdtr (gift 30/10-1780 i Korskirken) Det passer godt med alderen til den eldste av Bischop barna.Det stemmer her er Claskie Armgott: LenkeMora heter i tillegg Ørn.Helche i 1783: LenkeClaus i 1785: LenkeMagdalene (det er det samme som Malene) i 1787: LenkeLitt variasjoner med skrivemåten av navna til foreldra, men det er nok de samme. Her står mora Bolstadørn som du ser.Andreas 1789: LenkeArmegott 1791:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Igjen Takk. Nå ble mine barn lykkelige her. Som sagt min side er stort sett fra Torsnes i Fredrikstad. Men jeg skal fortelle deg noe. Det går en fortelling som jeg fikk høre fra de gamle da jeg var liten for ca40år siden. De fortalte at det ble funnet en fransk kvinne med en datter i en båt, borti de krokene jeg har familie fra. En av disse som ble funnet giftet seg visstnok inn i min slekt. Litt spennende så langt, men min mors fetter er bløder. Hans mor og far var visst på en eller annen måte litt i nær slekt. Tremenning, eller tante og nevø eller noe. litt mer spennende, men det som faktisk gjør det hele veldig spennende var et program jeg så på Discovery om blødere. Det viser seg nemelig etter mye forskning at alle blødere i verden kan skrive sine aner tilbake til ett konkret hus i Frankrike. Dette synes jeg er spennende. Men jeg har ikke funnet noen franske aner ennå, men løsningen ligger enten i familien til Grete, eller EngebretLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.