Gå til innhold
Arkivverket

[#57953] Beskrivelse av Kirkebryllup i Spydeberg 1893


Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

Min Oldemor Anne Hellene Richardsdatter Holm/ Holli født i 1857 var glad i å skrive. Jeg fant denne beskrivelsen av bryllup i Hovin kirke 1893 bakpå to kvitteringer fra Bjølsen Valsemølle for mel levert til Holli landhandleri. Syns det er en artig beskrivelse og sender den som en påskehilsen.17 de februar 1893: 17 de var det brylup på Mohn. Juli eldste dater og en Lemik Vien fra Norstran ved xiania. Vi var ved kirken og skule se paa stasen kan du skjøne. Ja det er vel lenge siden det har vert et saadant Bonde Brylup ved Hovi kirke. Vielsen skule vere Kl ½ 4 . Vi reste herfra Kl 1 men da vi kom til Kirken var den alt ful. Vi gik da paa Koret. Vi saa da saa vit at gulvet var forsjelige Brogete og Branete tepen og 2 smaa Kirkestoler med vide tepen over som brudefolkene skule side paa, og Alteren var vit tepen med dyrt boketter og Ø.V af Myrt. Sangforeningen var i Kirken og dem skule vere paa Kore. Dem jagde da una di stakars krypa som havde tat plas der dem skule staa. Marie Heierdal maate ligesom vere mester til at faa dem vek og saa havde hun Klokeren med til at forsikre at dem maate vige. Han sagde Ja og Amen dertil, ja da Øvrigheden var saa streng maate dem vige. Klokeren bad at de maate gaa ned i di Aterste stolene, ja jeg tilligemed flere synes naak at naar vi skule gjøre Øynene gjestebud at vi var lei at reise hjem med uforetet erinde i Kirken. Lit synes naak vi burde se. Ja vi gik da du paa gangen der fik vi se Husets Frue, Mor Mon i sort silkekjole og Mor Ramsta i enda finere silkekjole og Mor Ø Haaf ligedan og dem hold paa at legge av sig tøyet. Alete Haaf var snart ferdig der fates bare at Mor Haaf var behjelpelig med lomekammen. Hun var i vid ulkjole lit udringt med et gulban med Kaars i om halsen. Hun havde en Brosje, skor og lange vide Handsker og vid silkesløyfe paa haare. Ha vi havde da anledning til at betragte dem gaat. Lile Ramstajenterne dem var saa vide og lile Helga og Andrea Svarsta og der stod mange i Kirekgangen som var vide med blomster i haaret. Vi smøg da forskreket ind i kirken Det var mange gjester, fine Bykarer med vide vester og Knibetangsfraker og svere fruer med silkekjoler og lange sleb med sløifer og fjerer og roser paa haaret og med lange vide Hansker og mange med vide selskapskler. Ja brudgommen kom kl 3 en liden spinkel sortlet fyr med sort Skjeg og haar, det som var var lite og sort. Hans bror var med ham, ja han kom lenge før Bruden. Han ventede og lengtede. Han saa for ver gang Døren gik lengtende ned men hun lod sig vente paa. Ja nu havde dem floket sig på Koret dem stod som i en skruebenk og den ene reis høgere en den andre og nogle fik ike se noget. Ja nu komer Døren op. Intreder vide damer 2 og 2 og saa Bruden og Oskar hennes bror leder hende til ham lyder Ordsproget, og saa efter paa der komer 3 vide smaa som triper derefter som deres smaa. Det var smaapigene Ramsta og Helga Svarsta. Bruden med Brudgom drag da fram til alteren. Presten Kjønink kom da susendes . Nu sa han de saa pene ord som muli i en kort forfatningI kirkeboken for Hovin i Spydeberg finner vi vielsen 17 februar 1893, Julie Olava Moen bosatt Norstrand i Aker f 1863 og Berent Lemmik Wiehe fra Stange. Kjøbmann født i 1863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Morsomt å lese,Randi! Før i tiden var det nok mange som hadde lyst til å skue brudeparet når det var bryllup,og se på all stasen som ble brukt for anledningen. God påske til deg og alle andre i Debattforumet! Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Oldemor ble tidlig enke og livnærte seg noen år med å koke i brylluper, begravelser osv. her beskriver hun bryllup på dingstad i 1887:På onsda da det var den 29 juni reiste jeg til Dingsta. Der skulle jeg stelle til bryllups det skulle være på fredag 1 juli. Da stod Marie Dingsta brud med Marius Hol i Aas. Han var meget gamlere enn hun. Hun havde blå kjole og vit slør. Der var mange mennesker, 83 til middagen den første dagen og 60 den andre og sønda bad dem anden ungdom så det var en 30 støken . Da holdt dem den verste moroa. Til midagen var der klar suppe med Boller og fårestek og Kalvestek og fiskekaker og vite bønner. Til aften var der steg og fåreflekase og Kalveflekase og kjødkaker og karbenade og stekt makril. Der var ståendes midag og desserbord straks efter så kaffe og så var der igjen efta . Da dem havde spist kvel var Kl 2 og da gikk nogle til Dingstad og nogle til Skulberg og mange var der igjen. Dem kom da og samlede seg til frokost og så midag. Da havde vi løksuppe og stek og kjødkaker og så fikk dem kaffe og eftasmat. Så reiste dem hjem og da blev vi i ro. Men søndag ba dem nogle på nytt. Dellibarna og fra Giltvet, Fønru, Myra, Skulber, Løvsta Stasjon og 3 brødre til Svarsta og Svarsta og vestre Bøler. Dem morede seg til kl 5 om morgenen. Marie fikk mange kostbare presanger. 1 plysjteppe fra melem Mysen og 6 sølvskjeer fra nordre og søndre Mysen fra Børesen en flødeskje, fra bror til brudgommen en sølvslev, fra foreldre til brudgommen 6 sølvskjeer, fra Ekrol i Ski 1 hengelampe fra Dingstad nordre en duk og 3 salveter, fra foreldrene til Marie 1 Poleret Bufe fra Tor.. 1 sengeteppe, fra Hof 10 kr, Fra Skulberg 1 kagefat, fra Skulberg ne et opsats fra Tørru et Opsats, fra Østensjø 10 kr, fra Gamle Gunil Skulberg 2 lysestager og Lene 3 salveter. Fra Brevik 6 theskjeder dem fikk flere små skjeer men jeg husker ikke alt. Jeg kom hjem om mandagen. Jeg fikk der 6 kr. Torvald skysede meg hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Marius Hellerud

Hei Randi!Beklager at jeg legger dette innlegget i gal debatt, men jeg skulle gjerne hatt kontakt med deg, så da fant jeg det nyeste innlegget ditt og håper du får en mail om at det er skjedd noe her.Jeg har tilfeldigvis fått se dokumentet ditt om etterslekten til Halvor Thoresen Holli. I den anledning har jeg både noen opplysninger du mangler, og noen spørsmål.Hilda Laurentse Halvorsen skriver du at du ikke har funnet hverken født eller død. Det er ikke så rart. Hun var nemlig født i 1877, ikke i 1878 som du tydeligvis har fra gamle familiepapirer. Hun kom til verden 30. september 1877 på Holli i Spydeberg og døde 11. desember 1877 på 'Ruds Skolehus', også dette i Spydeberg.Når det gjelder broren Henrik Halvorsen var han født 27. januar 1879 på Vestby skole i Enebakk, og døde 9. mars 1882 på Vik i Enebakk.Jeg var ikke klar over at Magnus Sand var gift to ganger. Du vet ikke i hvilken kirke han og Anna Randine Rasmussen Sandum ble viet? Side du vet at han var gårdsfullmektig på Stubberud i Aker ved vielsen, kan det virke som om du har sett vielsesnotatet i en kirkebok?Etter mine notater døde Henrik Halvorsen den 14. juli 1961, Lydia Alette Kværner den 6. desember 1966 og Ole Sand den 11. februar 1966, om du er interessert i å ha datoene og ikke bare årstallene. Flere av disse gravminnene ligger jo også tilgjengelige hos DIS-Norge nå. Navnet på Oles kone står som Martea og ikke Marthea på gravstenen. (Ellers har jeg sett navnet skrives både med og uten h i diverse omtaler av barna i ulike utgaver av 'lærerbøkene' med videre).Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Finner bryllupet i ministralbok for Kråkstad, Ski 1893-1917 12.04.1913 Lenke Mailadressen min er ramyhralfakrøllonlinedotno Dokumentet har vært oppdatert inntil for få dager siden så jeg vet ikke hvilken versjon du har fått se. Jeg har fått snakket med ganske mange av min mors tremenninger født på 1920 tallet og noe hjelp har jeg fått på debattforum, spennede. Ta kontakt på mail hvis du ønsker siste versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.