Gå til innhold
Arkivverket

[#57957] Gammel mkirkebønn?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Da jeg var barn hadde mann en helt annen inngangsbønn i kirken enn det man har i dag. Vet ikke hva de kalte den. Muligens kalte de denne bønnen for klokkerbønn eller inngangsbønn. Det var alltid klokkeren som leste den helt i starten av en gudsteneste.Er det noen av dere som husker den og kan gjengi den helt nøyaktig slik som den var.Jeg kan såvidt huske litt av den og det lyder slik: 'Jeg er kommet inn i dette ditt hellige hus for å høre.....'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

'Herre, jeg er kommet inn i dette ditt hellige hus for å høre hva du, Gud Fader, min skaper,du Herre Jesus, min Frelser, og du Hellige Ånd, min trøster i liv og død, vil tale til meg. Lat nå opp mitt hjerte ved din Hellige Ånd, så jeg av ditt ord må lære å sørge over mine synder, og tro i liv og død på Jesus, og forbedre meg hver dag i et hellig liv og levnet. Det høre og bønnhøre du ved Jesus Kristus. Amen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kommentar: Jeg husket heller ikke hele, men fant teksten. Den kaltes vel rett og slett 'Klokkerbønnen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Fra min barndoms konservative menighet i Egersund husker jeg klokkerbønnen etter gudstjenesten, omtrent slik:'Herre, jeg takker dig av mit gandske hjerte, at du nu haver lært mig hvad jeg skal tro og gjøre. Hjælp mig nu min Gud, ved din Helligånd, for Jesu Christi skyld, at jeg må bevare ditt ord i et rent hjerte, deraf i troen styrkes, og i et hellig levnet forbedres, og mig derved i liv og død trøste. Amen'Bønnene leses omtrent slik den dag i dag, i Samfundet i Kristiansand/ Egersund og i Det Almindelige Samfund samt Det Almindelige Lutherske Samfund i Egersund (menigheter utgått pga liberalisering i Statskirken, i 1890, indre splittelser gjør at det finnes 3 ulike avleggere i dag).Jeg husker også at velsignelsen hadde et tillegg, slik:'Herren velsigne dig og bevare dig. Herren lade sit ansikt lyse over dig, og være dig nådig. Herren løfte sitt åsyn på dig, og give dig fred: Kirkefred, Landefred, Husfred, Samvittighetsfred, og siden i Himmelen den evige og uforanderlige Fred! Amen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Hvis du har en Landstad-salmebok fra før krigen, vil du finne hele bønnen (og mange andre) bakerst i boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg har en Landstads fra 1969, der også klokkerbønnen er tatt med. Den er litt annerledes enn den det blir henvist til i innlegg 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Etter at den nye liturgien vart teken i bruk vart ein del bøner utelatt. Før var det alltid med i bønene i kyrkja at ein bad bl.a. for 'godt og lageleg vær'. Dette er det mange år sidan ein har hatt med i kyrkjebønene. Kanskje det var på tide å ta med dette også igjen. Før var ein avhengig av godt og lageleg ver i sitt yrkje både på land og hav og det var særs viktig å ha dette med i kyrkjebønene.Det har blitt sagt at her i Sør-Norge har ein kutta dette ut i bønene, medan dei i somme kyrkjer i Nord-Norge framleis har det i kyrkjebøna. Kanskje vi Vestlenninger bør ta det inn igjen? For været var bedre før? Eller hugsar vi bedre dei fine dagane då vi var barn og dårleg dei dagane det var dårleg vær om somrane?Som barn hugsar eg kor høytideleg det var då den gamle klokkaren leste opp inngangsbøna. og begynte med orda 'Herre jeg er kommet inn i dette ditt hellige hus.'Takk for at eg på nytt kan, minnast denne bøna ved å slå opp i ei gamal salmebok. Tradisjonar er godt å ta med seg og ta godt vare på, nett som ein god skatt. Desse gode bønen er som skattar på lønnlige steder. Vi må ta dei med og gi dei vidare til nye generasjonar, fortelja om korleis livet var før. Det er verdifullt, og vel verdt å ta vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Unni Lauvås

Inngangsbønn fra 1876:'Herre! Jeg er indkommen i dette dit hellige Huus at høre hvad du Gud Fader min Skaber, du Herre Jesu min Frelser, du værdige Helligaand i Liv og Død, min Trøstermand vil tale til mig. Herre oplad nu saaledes ved din Helligaand, for Jesu Christi Skyld mit Hierte, at jeg kan af Prediken lære at sørge for mine Synder, og at troe i Liv og Død paa Jesum, og hver Dag i et hellig Levnet mig forbedre. Det høre og bønhøre Gud ved Jesum Christum. Amen'.Utgangsbønn fra 1876:'Herre! Jeg takker dig af mit ganske Hierte, at du nu haver lært mig hvad du vil, at jeg skal troe og gjøre; Hjelp mig min Gud, ved din Helligaand, for Jesu Christi skyld, at jeg maa bevare dit Ord i et rent Hierte, deraf i Troen styrkes og i et Hellig Levenet forbedres, og mig i Liv og Død trøste, Amen'.Hentet fra den nye boken som er gitt ut i forbindelse med 150 års jubileet til Sveio kyrkje, 'Sveio kyrkje 1858-2008, Bygda sitt hjarta i 150 år'. Der det står om ein preikesøndag 13.02.1876.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Mamen

Disse inngangs- og utgangsbønnene finnes også i de någjeldende gudstjenestebøker, under ordningen for Prekengudstjeneste. Dette er en type gudstjeenste med enklere liturgi enn høymessen. Den brukes gjerne ved ggudstjenester utenom kirkehuset, f eks bedehus, skoler eller i friluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.