Gå til innhold
Arkivverket

[#57958] lensm. Bjørn Hansen Ursin og Margrete Falk FLAKSTAD gift 1795


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Bjørn Hansen Ursin, lensmann, g. 1795 Flakstad med Margrete Falk Jonsdtr. Hvor kom Margrete fra? Jeg vet om en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Benjaminsen

Bjørn Ursin Andersen (1752-5/11 1804)og Margrethe Jonsdtr Falk ble gift 7 januar 1795 i Flakstad kirke, med gjestgiver Lorentz Sverdrup og hans sønn Christen som forlovere. Se link paret er øver på side 15 (trolover 19 nov osv): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=9&uid=577&js=j>LenkeMen verken denne innførselen eller noen annen innførsel i Flakstad kirkebok forteller hvor Margrethe kom fra, så til nå har hennes opphav vært et mysterium.Barna har kun faddre fra Ramberg-området i tillegg til noen av gjestgiver familien i Sund og prestfruen, så her er det ikke noen linker til andre Falker, men av andre Falk'er som fins nevnt i Flakstad kirkebok i perioden finner vi:Ole Falk som forlover i bryllupet til gjestgiver Ole Ulrik Rist og Anne Johanne Ravn i 1797 i Moskenes (nest nederste avsnitt side 24): Lenkeog Jonas Falk (af Aag som er Å i Moskenes), som forlover til Ole Pedersen (Hagen) og Lisbeth Stenersdtrs vigsel i 1801. (neders på side 50): LenkeHar ikke funnet Ole eller Jonas Falk i 1801 tellinga.I tillegg fins det i 1801 en annen Madam Falk på Værøy som ikke er langt fra Flakstad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Takk for svar! Jeg tror Margrete kan vaere fra jektskipper familien i Brønnøy. Margrete Falch ble f. 1765, dtr. av Jon Christensen og h. Marithe Jensdtr. Hass Skill. Hun ble konf. første i klassen i 1782 og er nevnt ved skiftet etter broren Albrigt Angell i 1785, men er ikke aa finne i Brø. etterpaa. Søsknene er Jens Christian f. 1754 som overtok Skill, Petter (1756-1758), Jeremias Hass f. 1758 d. før 1783 ug., Petter (1760-1760), og Albrigt Angell f. 1762 d. 1786 Nes Alstahaug ug. Jeg har funnet Margrete paa 1801 folket. og tenkte noen vil vite om hun kom fra et annet sted. Jeg finner barna for henne: Jon Christian Ursin 1795, Anders Aagaard 1798, Sara Ursin 1796, Ane Vendelboe 1800 og Birgitte Ursin 1805. Hadde haapet at hun hadde ei dtr. Marithe Hass! Ogsaa har jeg ikke død for mora Marithe f. ca. 1722. Hun levde i 1785 som enke. Jeg vet ikke da Jeremias Hass døde heller. Naar jeg hør at du vet ikke hvor hun er fra, tenker jeg at dette kan vaere den riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har notert at det var Marithe Jensdtr Skille som hadde mor av slekten Falch. Navnet kommer vel derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Benjaminsen

Hei MargaretJeg tror jammen du har funnet riktig dame her ja, i og med at John Christian Bjørnsen har en sønn Albrigt Angell (1822-1851), kan vel neppe være en tilfeldighet det. Gratulerer til deg!:)Først kan jeg ta en oversikt over det jeg har om familien:Bjørn Ursin Andersen og Margrethe Jonsdtr Falch ble som sagt gift 7 jan 1795 i Flakstad kirke. Margrethe var annen gang gift med Johannes Giertsen. Hun døde 7 juli 1819 (øverst side 285):LenkeDe fikk barn:1. John Christian Bjørnsen, døpt 20 sep 1795 i Flakstad kirke. Han var gift 2 ganger, første gang 28 des 1821 med Ane Sophie Olsdtr, de fikk barna Albrigt Angell (1821) og Jørgen Ursin (1824) sammen før Ane døde. John ble gift på nytt med Hanna Maria Johannesdtr 19 jan 1838, de fikk barna Margrethe Falch (1838), Anne Johanna (1839) og Johanna Maria (1841). John døde 7 aug 1865. Han var bosatt på Hovdan i Flakstad.2. Sara Ursin Bjørnsdtr, døpt 28 des 1796 i Flakstad kirke. Hun ble gift med Hemming Berg Olsen (bror av John Chritians første kone Ane Sophie) 20 sep 1820 i Flakstad kirke. De fikk av barn som vi kjenner til Anne Marie (1827), Maren Marie (1830) og Olava Tobine (1833), men mor og alle barna omkom i barn på gården deres på Sund i Buksnes 11 apr 1834. Var trolig flere barn, men kirkebøker for perioden i Buksnes er brent.3. Anders Aagaard Bjørnsen, døpt 9 des 1798 i Flakstad kirke var oppkalt etter sin farfar. Han ble gift 29 des 1822 i Flakstad kirke med Anniken Meyer Lennertsdtr, de fikk barna Anna Malene (1823), Bjørn Ursin (1826), Christen (1828), Lovise Alethe (1833), Martinius Falch (1835), Jens Christian Zahl (1837) og Amandus Aladin (1844). De bodde i Kilan hvor barna stort sett er født før de flyttet til Vetterøya i Bodin. Fins bilde av Anders Aagaard Bjørnsen i Bodin bygdebok (om Værran tror jeg det var). Anders døde 26 apr 1874 på Vetterøya.4. Ane Wendelboe Bjørnsdtr, ble født i 1800. Hun gift med Christopher Jacobsen 19 sep 1826 i Flakstad kirke. De hadde barna Jacob Falch (1825) og Markus Falch (1828). Etter Markus sin fødsel har jeg ingen opplysninger mer om ekteparet.5. Birgitte Ursin Bjørnsdtr, ble født 23 apr 1805 på Ramberg. Etter hennes konfirmasjon 13 okt 1822 har jeg pr dags dato ikke noen opplysninger om henne.Hadde satt pris på en oversikt over anene til Margrethe om du har en slik oversikt tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Takk for opplysninger, saerlig at John Christian hadde sønnen Albrigt Angell. Jeg finner at Ane Wendelboe g. 1825 og Albrigt f. 1822. Har ikke skjekket videre. Foreldra til Marithe Jensdtr. Hass var Jens Jørgensen Hass og Margrete Jakobsdtr. Falch Søeviken Alstahaug. Foreldra til Margretes far Jon Christensen Skill var Christen Nilsen og andre kone Alette Jonsdtr. Skill (Jon f. 1719). Alette Jonsdtr. f. ca. 1684 d. 1750, dtr. av Jon (Jonsen eller Hansen?) og Alette Christensdtr. Blømsøya Tjøtta. Christen Nilsen f. ca. 1645 d. 1731 sønn av Nils Jonsen (f. ca. 1607) (og trolig Marit Sjursdtr.) Sylteren Brønnøy. Forstaar ikke hvorfor Margrete og Bjørn hadde ikke dtr. Marithe Hass. Forferdelig om Sara og barna! Stemmer du fra familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Margrete Jonsdatter Falk er sannsynligvis Margrete Johansdatter Falch (LDS) som var foedt i Talvik, Finnmark i 1749. Foreldrene var Johan Falch og Wobella Margreta Scheen.Foreldrene var da Johan Thomassen Falch og Isabella Margrethe Scheen. Yngste datter av Margrethe, Birgitte, maa da ha hatt navnet efter Isabella's soester Anna Birgitte Scheen (b1696).Johan var soenn av Thomas Johanssen og Anna Melchiorsdatter Falch (b1685). Isabella var datter av Thomas Svendsen Scheen (b3.3.1655 paa Munkholmen) og Lisbeth Pedersdatter Brandal...Vi har nok noen felles aner, baade i Falch familien, og i Ursin og Blix familiene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Benjaminsen

Hei og takk for opplysninger Margaret. Jeg stammer ikke fra Margrethe og Bjørn selv, men er generelt veldig opptatt av slektene i Flakstad. Ser jeg har punshet feil tall på Ane Wendelboe som du referere til, gift 19 9 1825, og ikke 26.Den kandidat Fredrik her lansere holder jeg som usannsynlig som den Margrethe som kommer til Ramberg i Flakstad. For det første heter hun Johansdtr, og ikke Jonsdtr. Og for det andre har jeg til dags dato ikke sett en person fra Finnmark som har kommet til Flakstad før år 1900 unntatt en prest som hadde tjenestegjort der i perioden før han kom til Flakstad.Navn som Thomas og Isabella er også helt ukjent blant etterkommerne til Bjørn og Margrethe.Derimot finner vi mange navnelikeheter mellom etterkommerne til den Margrethe Falch Jonsdtr som Margaret har funnet, som Albrigt Angell, Jacob Falch, Jens Christian, Alethe osv.I tillegg er det både på 17- og 1800 tallet stor tilflyning til Flakstad fra Helgeland.For meg er det ingen tvil om at Margaret har funnet den riktige Margrethe, særlig idet hennes barnebarn heter Albrigt Angell som hennes bror også heter, et navn som er helt ukjent i Flakstad inntill John Christian Bjørnsen får sin sønn i 1822.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg skal ikke blande meg inn i 'hovedspørsmålet', men Margaret (8) - du skriver:'Christen Nilsen f. ca. 1645 d. 1731 sønn av Nils Jonsen (f. ca. 1607) (og trolig Marit Sjursdtr.) Sylteren Brønnøy.'Jeg har en del aner i dette området, bl.a. Niels Joenssøn Skille og Kirsten Nielsdatter, gift 1/11 1674. Kirsten skal ha vært datter av Niels Jonssøn Skille. Er dette samme person som du nevner her, og vet du i tilfelle hvem som var mor til Kirsten?Jeg besøkte området sist sommer. Her fra gården Sylteren. Det er bare så synd at jeg ikke fikk med noe av den utrolig flotte naturen.

bilete4423.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Takk til alle for svar! Først til Fredrik i (CA!), navnet til Bjørn og Margretes dtr. Birgitte Ursin: Hun var f. etter Bjørn var død, saa trolig var hun nevnt for faren Bjørn Ursin. Good to hear more comments, as I am trying to figure out if I have the right Margrete. (Excuse the English). Etternavnet Jonsdtr. ser vi brukt flere ganger. Arnstein, takk for et flott bilde. Moro aa se saerlig for oss som sitter her i USA. Kirsten Nilsdtr. Skill f. ca. 1645 d. 1707 var dtr. av Nils Jonsen Skill (ca. 1605-1678), som er en annen Nils Jonsen. Jeg vet ikke navnet paa hans kone. Hvis du har videre spørsmaal om hva jeg har kan du skrive til meg at margaretmiller4@charter.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hei Margaret og EinarDere har nok rett; to tilfeller av navnet Albright Angell kan ikke vaere en tilfeldighet. Jeg har korrigert min data-base...Takk for samarbeidet!!!Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk til Margaret!Det som er litt spesielt i forhold til 'mine', er at etterkommerne kalte seg FALCH, uten at jeg har klart å finne en eneste grunn til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hi MargaretDet finnes mange grener av Buch familien, og det er et stort document kalt Buchpuslespilet (pdf, paa internettet) som beskriver Buch slektene. Min del nedstammer fra Berendt Friderich von Buch, en Svensk Kammerherre...Min farmor var en Ursin-Smith, saa derfor Ursin interessen. I den familien stoeter jeg paa Blix-ene. Paa min mors side har jeg Rebekka Jonasdatter Falch (b1792), saa jer er rett i midten av Bjoern Hansen Ursin spoersmaalet!Baade Ursin og Falch familiene gaar langt tilbake (500 aar), mens Blix familen gaar enda lenger bakover. Buch familen glir inn i Arenfeldt familien (Dansk hoyadel), og gaar tilbake til en haug med vikinger... Spennende saker!!!Haa det bra!!!Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Siden jeg har kommet borti denne slekten når jeg har gransket litt på min sammboers side. Hvem er foreldrene til Bjørn Andersen Ursin og hvor kom han fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.