Gå til innhold
Arkivverket

[#57962] Sakfører Scharffenberg


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Kan noen hjelpe meg med opplysninger om fornavn og bosted til den Scharffenberg som virket som sakfører i Nord-Gudbrandsdalen i 1874?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

I Norges statskalender for 1894 under sakførere: Scharffenberg, Adolf Julius, f. 26, ex.j. 47, overrettssakf. 62 i Vaage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Glimrende, Carsten!Ettersom 1875-tellinga for Vågå ikke er lagt ut på DA, hadde jeg ikke mulighet til å lete etter ham der. (Og heller ikke jeg fant ham i 1865.)Men nå har du hjulpet meg med fornavn som stemmer med initialene jeg ikke var i stand til å tyde i en sak jeg holder på og transkribere, og Scharffenberg bodde etter all sannsynlighet i Vågå også da nevnte sak pågikk i 1874.Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Tusen takk til Gro Berit for nyttig tips, og til Carsten for supplerende opplysning.Det forklarer hvorfor A. J. Scharffenberg ikke finnes i ft-1900 i hvert fall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk for innspill og lenke, Jan Petter!Jeg er nok sterkt i tvil om at dette er den Adolf Julius Scharffenberg som ble sakfører i Vågå fra 1862 - hvis jeg forstår innlegg (2) riktig. Men som sagt var det fornavnet hans jeg lurte på, og jeg er storfornøyd med de opplysningene jeg har fått her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Folketelling, Vågå, 1875, s.34, Krokum: Adolf Julius Scarffenberg, 1826, husfader; overrets-sagfører og forpagter; Vardalen. Marie Wilhelmine Scarffenberg, 1828, hans kone; husmoder; Grans herred Herman Nikolai Fredrik Kavie Scharffenberg, 1867, deres søn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Og der kom opplysningen om hvor Scharffenberg bodde i Vågå også. Jeg tolket det til Kroken, men var usikkert. Det var altså Krokum!Supert Kai, tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Tor Stallvik

Hei Aud, har nyleg vorte merksam på innlegget om Scharffenberg. Eg bur (og eig) faktisk i Krokom der han budde. Seinare vart Lensmann Jo Nordal eigar av bruket. Gamle Marit Svee Bjørndal, som var frå nordigard Sandbu, nemnde at dei i gamle dagar kalla vegen opp frå riksvegen til Krokom Scharffenbergjeilin, seinare vart det Nordaljeilin. Helsing Tor Stallvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.