Gå til innhold
Arkivverket

[#57966] Vart skoten 'for' Bahus ? Hva betyr det?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiDenne settningen har jeg funnet i bygdebok for Tysnes. Det er en stund siden, men jeg tror at det var skrevet akkurat slik.Det er en Aksel Samsonson fra Tysnes som dør 1678, 20 år gammel.Hva betyr det? Har det sammenheng med krigføring?Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan ikke finne dette i Tingbøkene. Er det nevnt noen kilde i bygdeboken.Bahus er jo et sted i Fana. Men det var også et slott i Sverige, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Det er vel Båhus festning i Sverige. Nordmennene beleiret den under Gyldenløve-feiden i 1678, omtrent tusen norske soldater ble drept. Det passer omtrent med årstallet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Du kan ikke bruke Wikipeda som sannhetsvitne. Jeg var akkurat inne der og rettet en feil. Det er rene selvbetjeningen. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(6) Det har jeg da aldri sagt eller ment. Likefullt mener jeg at det er et bra tiltak. Jeg er også registrert bruker der og har rettet feil flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

''for Bahus'' betyr ''ved'' Båhus. Det døde kanskje over 1000 norske soldater under felttoget 1676-79, men ikke ved beleiringen av Båhus, for da døde svært få. Nordmennene skjøt fra VonThien-høyden, og svenskene kunne i grunnen ikke skyte særlig tilbake (siden høyden lå høyere enn festningen). De nordmennene som døde, døde i hovedsak av tyfus og andre feltsykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.