Gå til innhold
Arkivverket

[#57973] Vigsel i Bergen ?


Gjest eli heldal
 Del

Recommended Posts

Gjest eli heldal

Ønsker opplysninger om vigsel mellom Nilsine Thorbjørnsen (Linge) f.5 nov 1876 d. 27 mars 1963 i Bergenog Karl Peter Emanuelsen (Emanuelsson)født i Höggeröd, Torp Bohuslen Sverige 7 april 1873. d.6 aug 1932 i Bergen. Han innvandret til Bergen 21,nov 1899 i følge opplysninger fra Sverige.I folketellingen fra 1900 bor de i Sandviken Bergen og har fått ett barn.Håper noen vill hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Arnfrid Mæland

Denne skulle vel helst vært plassert i det andre forumet, Brukerforumet.Her er Ernst Marius dåp i Klokkerboken Sandvikskirken, og den sier at moren ikke het Linge, men Dinge. Bosted Bødkergaten. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7174&idx_id=7174&uid=ny&idx_side=-280>LenkeMens det i Ministerialboken står Linge LenkeHer er familien i 1900, Bosted: Mitzell smuget;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvis innvandringsdatoen 21. nov 1899 er korrekt, så var Ernst Marius født (30. aug 1899) før faren innvandret. Kan det bety at også moren var i Sverige i 1899?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

Beklager att jeg har postet feil.Jeg vet ikke hvor de bodde når de ble viet eller om de er viet i Bergen men antar det.Har leitet gjennom alle scannete kirkebøker i Bergen uten resultat. Har og leitet i Svergie men finner ikke noe der heller. Før han innvandret var han sjømann siste opplysning fra skipspasset er att han mønstret av 20 nov 1999. Og innvandret Bergen 21 nov 1999, så finner ikke jeg mer om han før folketellingen i 1900.Takk for att du forsøkte å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

Hei igjen,Jeg tror ikke Ernst Marius er født i 1899 som det står i kirkeboken for dåpen. I 1900 folketellingen er han født i 1900 og samme ved konfirmasjon. Men vi har jo lurt litt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Folkeregisterkortet sier at de var gift 10. februar 1900, men det er ikke sagt noe om hvor. Han fikk norsk statsborgerskap 19. juli 1911.Ved folketellingen 1912 finner vi dem i Sandviksveien 55, 1. etasje:Karl Peter Emanuelsen 1873 0704 Sverige Skibstømmermand, i 1910 bosatt i H. Vergelandgade 24, innflyttet 1899, Nilsine Luvise Emanuelsen 1876 0511 Bergen Hustru, Ernst Marius Emanuelsen 1900 3008 Bergen Barn, Lilly Theresie Emanuelsen 1902 1906 Bergen Barn, Kitty Lovise Emanuelsen 1904 1411 Bergen Barn, Ester Konstance Emanuelsen 1908 1104 Bergen Barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

Tusen takk for hjelpen. Da er vi kommet litt lenger i leitingen. Disse opplysningene hadde vi ikke fra før.Så da er det å leite videre å finne hvor de giftet seg,men nå har nå vi en dato.Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så vidt jeg kan se er alle visler i Bergen, inkl Årstad og borgerlige viede, i perioden med i denne databasen. Lenkeog her er de ikke, dersom nevnene er skrevet tilnærmet slik du oppgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

Takk igjen.Da tror jeg vi utelukker att de er gift i Bergen. Får sjekke litt bedre i nabokomuner. Vet hun hadde slekt i Etne/Strandebarm og att hun bodde i Austreim en periode men har leitet der tidligere uten resultat, men får prøve igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Faren hennes er fra Strandebarm, derav navnet Linge (Linga), og moren fra Etne. Her er de i 1875 LenkeDa ser vi også at de to eldste barna er født i Haugesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

Takk. Disse opplysningene har jeg, derfor har jeg leitet etter vielsen der inne, uten resultat.Har også Dåpen hennes fra Nykirken.Men ikke konfirmasjon.Nilsine bodde en periode i fosterhjem på Austreim i følge fattigmannstalet for Bergen 1864-1895 men så finner vi ikke mer på hun før i 1900 folketellingen. Hun er ikke gift i Austreim/Lindås etter hva jeg kan finne ut.Står litt i stampe om hvor jeg skal lete nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

okher er foreldrene og eldste søsken i Haugesund i 1865 LenkeNilsine kan vel egentlig da ha blitt gift hvor som helst, trolig våren 1900, men gjerne i nærheten av Bergen. Har du sjekket Etne og Strandebarm i KB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

Han var gift 10.feb 1900 i følge opplysninger jeg fikk i en replikk over her. Har sjekket Etne og Strandebarm tidligere men nå når jeg har datoen skal jeg se en gang til.Takker for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Heller ikke i 1891-tellingen finner jeg Nilsine i byn, mens moren Inger er kommet på Arbeidsanstalten, er enke, og der døde hun vel noe senere. Mathias døde vel i 1888, ca.Spørsmålet er om innflytter- og utflytterlister kan være et sted å lete. Vet ikke akkurat hva som er tilgjengelig, men på landet tror jeg i hvertfall det er innført i KB. Kanskje utflyttede fra Austrheim kan være en ide. Hvis vi går til ca 1895 og fremover. Fattigmanntalet gjelder 1886-1895 for Nilsines vedkommende, ser jeg. Så det betyr vel at hun var på Synnevåg til ca 1895.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

Jeg er imponert her, du finner ting jeg ikke har funnet. Klarer du å tyde dato for konfirmasjon står det 27sep 1891?Jeg leiter nå etter søskene til Nilsine for å finne ut hvor de kan bo og om de eventuelt har giftet seg hos de, men står bom fast her også.God ide å sjekke utflyttede fra Austreim.Takk for hjelpen har fått mange nye opplysninger i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, 27. sep 1891.Det ser vel ut for at det kun er Nilsine som var pleiebarn. De andre var vel store nok til å klare seg da faren døde.Har du lest det som står i de originale fattigprotokollene? Moren (Inger) var drikkfeldig, slik at hun nok ikke har klart å ta seg av Nilsine. I 1885 bor vel alle barna sammen med Mathias og Inger, så vidt jeg kunne se av tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan det være Mathias' eldste datter som emigrerer her Lenke eller er dette en annen familie? Har du oversikt over alle barnas navn og fødselsår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er nok Anna Mathiasdtr (Linge) i 1865, uekte barn, bosatt hos Galtung i Jondal sammen med moren (??). Lenke Moren er nok Anna 41 år eller Inge 32 år. Skal prøve å finne dåpen i Strandebarm i 1858, men hun er nok Mathias Linges datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

Opplysningen om Torbjørn og Inger hadde jeg.Men opplysningene om broren hadde jeg ikke. Da er det søstrene Laura og Ragnhild igjen.Synes det er litt rart att Nilsine ikke bodde hos de isteden for hos pleieforeldre de er jo 10-12 år eldre enn Nilsine. Men finner de ikke så kansje de døde tidlig eller flyttet fra Bergen når de ble voksne.Fant ikke noe i utflyttet på Austrheim i KB. Fant lister i KB for Lindås men ingen Nilsine.Takk for hjelpen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Annas dåp i Strandebarm i 1858 Lenke uekte, begges første leiermål, far Mathias Torbj. Lillelinge og Anna Engelsdtr Rise.Har du funnet de andre barna igjen, Eli. Ragnvald, Laura og Kirsten, var det ikke det de het...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

Nå går det fort her he heJeg har bare navn på disse søskene.Laura Bertine f 1866 dåp 7 apr 1867 i nykirken Konfimert 1 okt 1882Ragnhild Kristine f. 19 okt 1868 Dåp 14 april 1869 Begge NykirkenOg så Ingvald Thorbjørn. Må se i de lenkene var det en Eli og Kristine også?Hun Anna har jeg ikke vist noe om ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1875-tellingen i Bergen viser at Inger og Mathias har barna Laura Bertine f 1866, Ragnhild f 1868 (jeg blingset her), Ingvald Torbjørn f 1873 † 1897 ugift,1885Lenke her har vi i tillegg Kristine f 1869 (hvor var hun i 1875, mon tro? Kan Ragnhild ha hett Ragnhild Kristine eller omvendt?) og Nilsine f 1876.1891-tellingen i Bergen; finner kun moren. Dette kan vel bety at alle barna var i pleie på landet, men kanskje på forskjellige steder. Det var ikke helt uvanlig. Pussig at vi ikke finner dem i 1900. Jentene kan jo ha skiftet navn, f eks hvis de var gift. Og det var vel da bare en gutt og han døde altså i 1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.