Gå til innhold
Arkivverket

[#57973] Vigsel i Bergen ?


Gjest eli heldal
 Del

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Arnfrid Mæland

Her er en Bertine Pettersen f 1866 i Haugesund, gift og bosatt i Søgne i 1900 LenkeKjenner du til det? Hun er gift med en svenske og de har tydeligvis vært bosatt i Haugesund først.Ellers ingen treff på Globalt søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Laura Berntines konfirmasjon 1. okt 1882 i NK [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7152&idx_id=7152&uid=ny&idx_side=-104>Lenke her står det tydelig at hun var født i Haugesund 10. mar 1867, d 7. apr 1867. Det står det også i 1875-tellingen. Vaksinert ved EyeXXX 1868, trolig i Haugesund...og Ragna Christines konfirmasjon 20. apr 1884 i NK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

kjenner ikke til hun.Men fant en. f 1865 1900 Laura Bertine Johannessen Avaldsnæs Sta 1900-telling for 1106 Haugesund. Eneste jeg har funnet som har begge navnene men f. år er 1 år feil.Kristine er nok samme person som: Ragnhild Kristine f. 19 okt 1868 Dåp 14 april 1869 Begge NykirkenBarna til Nilsine og Karl peter har jeg data på.Takker igjen. Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan det være at vi skal til Haugesund også når det gjelder vielsen til Nilsine og Karl?Du kan legge inn et spørsmål i nytt tema her på Arkivforumet der du spør etter skiftemelding for Ingvald Torbjørn Lenke i 1897. Han var ugift. Kanskje søstrene er nevnt... Også farens dødsfall i 1888, men det er vel mindre interessant i forhold til hvor Nilsine oppholdt seg fra 1895 til nyttårsaften 1900...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Han hadde stemmerett ved kommunevalget i 1904 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=stemrett&gardpostnr=10651&merk=10651#ovre>Lenke og ved stortingsvalget i 1906 Lenke Måtte de ikke ha norsk ststaborgerskap for å stemme?Her er også en Ragnhild Kristine Sivertsen Lenkeog en Laura Berntine Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

Kan jo være de er gift i Haugesund hvis søsteren bodde der, ellers sjønner jeg ikke hvorfor de skulle gifte seg der.Folkeregisterkortet sier at de var gift 10. februar 1900, men det er ikke sagt noe om hvor. Han fikk norsk statsborgerskap 19. juli 1911 jeg og trodde de måtte være Norsk for å stemme ved stortingsvalget men kansje det var annerledes da.Skal legge inn ett spørsmål om skiftemelding på Ingvald Thorbjørn.Takk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fint, da foreslår jeg vi avventer det. Ta nå med faren i 1888 også.Har sjekket Haugesund og Skåre 10. febr 1900. Ingen ting. Fant ikke de to kvinnene i (31) blandt gifte. Det kan likevel være Nilsines søstre, men at de også har blitt gift et annet sted. Finner ikke innflyttere i SK i 1899. Ser ikke ut for at det er med i KB derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

Så det var turberkolose lurte på hva det betydde.Du finner frem opplysninger fortere enn jeg klarer å lese de her. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det var jo litt dumt at ingen var nevnt i skiftene, men egentlig ikke å forvente da de var fattige.Har du funnet slekten bakover fra Inger og Mathias, i Etne og Strandebarm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

Hei igjen.Har foreldrene til Mathias og morfar og mormor. Har og foreldre til Inger og farfar og farmor. Har ikke leitet videre på de enda.Har brukt tiden mest på Karl Peter men der er vi kommet tilnærmet i havn nå, fått mye fra Sverige gjennom slæktsdata og Anabyforumet. Men har ikke vært enkelt når alt vi viste var det som sto i 1900 folketellingen her i Bergen.Så nå er det bryllupet mellom Carl Peeter og Nilsine som er det store mysteriet som vi mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

God morgen Eli,og da kan jeg nevne til evt nye deltakere at Carl Peter og Nilsine ble gift 10. februar 1900. Man skulle tro at de ble gift i Bergen, da de hadde sitt første barn, Ernst Marius, til dåp i Sandvikskirken i sept 1900. De bodde dessuten i Sandviken ved FT 1900. Man har leitet i Bergen, Austrheim (der Nilsine var pleiebarn trolig fra ca 1888-1895), Etne (der Nilsines mor Inger Larsdtr var fra) og Strandebarm (der Nilsines far var fra). Har også vært innom Haugesund og Skåre, der Nilsines foreldre bodde i en periode. Så langt har man altså ikke klart å finne vielsen. Så vidt jeg vet skal alle visler i Bergen og Årstad være med i databasen over viede i Bergen i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Eli, du skriver ' Han innvandret til Bergen 21,nov 1899 i følge opplysninger fra Sverige.' Er det dokumentert at det virkelig var til Bergen? Denne opplysningen, med dato, må jo komme fra et eller annet dokument. Vet du hvor?Så vidt jeg kan se, dersom Ernst Marius fødselsår er feil, og han ble født i august 1900, så skal han være unnfanget ca november 1899. Altså rundt tidpunktet for at Carl Petter innvandret til Norge og Bergen. Kan vi klare å finne noe ut om bevegelsene til Carl Petter i tiden rundt imigrasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

Denne opplysningen har vi fra en forespørsel på Anabyforumet.Hej! Enligt boken Emigranter från Östra Orust utvandrade Karl Peter Emanuelsson från Höggeröd till Bergen i Norge den 21/11 1899. Jag är ganska säker på att uppgiften är hämtad från Torps församlingsbok.Vi har også ett skipspass etter Karl Peter, her er de siste hyrene han hadde.fra 23 april-19 juli og fra 20 juli -19 aug 98 seilte han på en Engelsk eid båt med navnet Beckton.Fra 23 aug 98-6 jan 99 var han på en båt med navnet Accretive 7 jan-30 mai var han på en båt med navn City of Trurofra 25 juli-22 aug og fra 23aug-20 nov 99 var han på en båt med navn Cairo. Etter denne turen reiste han antagelig rett til Bergen og bosatte seg. Da papirer fra Sverige viser att han melte flytting til Bergen 21 nov 1999.Jeg har vært inne på tanken att kansje Nilsine også kunne ha jobbet på en båt. Vet det var flere skipseiere i Austreim så kan jo være hun har mønstret på en båt der fra.Har og vert inne på tanken att hvis Ernst Marius var født i 1998 ikke er Carl Peters barn, Ernst Marius er ett navn jeg ikke finner i fam i Sverige. Men dere som vet litt mer om dette stoler dere mer på kirkebøkene enn folketelling? Er kun dåpen som bruker 1989 årstallet konfirmasjon står det 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

Fra 30. mai 99 til 25. juni 99 ca to mnd har jeg ikke opplysninger om hvor han har vært. Så mulig han har vært i Bergen og truffet Nilsine da eller hjemme i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja det er vel flere muligheter her. Alt tyder jo på at Carl Petter ikke har vært særlig mye hjemme (i Sverige) i perioden før han traff Nilsine. At hun kan ha vært på en båt er selvsagt en mulighet. At hun allerede var gravid, men med en annen, er også en mulighet. Har dere dokumentasjon på at Ernst Marius var født i 1900, og ikke i 1899? Mao at det er feil i KB...Denne båten Cairo, hvor kan den ha vært hjemmehørende? Hvor mønstret han av 20. nov 1899 (dagen før emigrasjon til Norge), var det i Stockholm, eller et annet sted i Sverige, eller kanskje i Norge.. Kan det ha vært en norsk båt?Jeg kjenner ikke til om der var skip hjemmehørende i Austrheim.Her tror jeg vi trenger ekspertise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

Alt jeg har er ett id kort fra posten der står det att Ernst Marius er født 30 aug 1900 og min far sa att han var født i 1900, noe mer vet jeg ikke annet en det som er i arkivene og der står det 1900 alle steder unntagen dåpen.Har bilde av det siste dokomundet fra Båten Cairo skal se om jeg klarer å legge det inn her. Var en engelsk båt det også registrert i Hull i Engeland ser ut som han mønstret av der og. Men dette har jeg lite peiling på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

Alle båtene som jeg har nevnt over ser for meg ut som de er registrert i Engeland.Spipsopplysningene fra den siste båten Cairo er att han ble engasjert i Hull og place of dicharge er Hull. Er stemplet i Hull 20 nov.Får ikke lagt inn bilde av det, er noe med en feil fil ,er jo scannet så kansje derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.