Gå til innhold
Arkivverket

[#57976] Støren/Sokndal-Staverlykken og Hage


Gjest Bjørn Even Veie
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Even Veie

Marit Olsdtr Staverlykken vart døpt 27-2-1735 i Støren.Far var Ole Staverlykken, muligens f i1706?Marit Olsdtr vart g. den 14-4-1757 med Erich Hage.Denne Erich Hage er det vanskelig å finne ut mer om..Familien får trolig 3 barn mens de oppholder seg i dette distriktet:1.Ingebor E dtr døpt 21-8-1757 Støren. (Trolig død som barn, iflg. Åsen B Bok nr 4,s.402).2.Eli E.dtr døpt 16-9-1759 i Sokndal. 3.Berit E.dtr døpt 26-9-1762 Sokndal. Død 25-9-1763,StørenFamilien flytter ganske snart til Lo i Åsen der de bosetter seg.Mannen Erik Evensen (Hage) skulle vere født ca. 1722 Støren/Sokndal? Finner ikke noe ut om det. Han er gravlagt i Åsen ca.1-7-1885 som 'Erich Evensen Loe, 63 år gml.Er det noen som vet mer om hans opphav, og kona Marit Olsdtr Staverløkken? Kanskje det er noe om desse i bygdebøker? Takknemlig for alle hit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Har tilfeldigvis en av bygdebøkene for Sokndal på lån, og fant følgende under Støverløkken:Marit Olsdtr, f. 1735. Gift 1757 med Erik Olsen Hage, (nemnt som Erik Loe 1764), f. ca 1716, d. 1783. Bønder på Hage.Marits helsøsken; Kirsti Olsdtr, f. 1737. Nemnt i skifte 1764. Sivert Olsen, f. 1740. Ikkje nemnt i skifte 1764. Berit Olsdtr., f. 1743. Ikke nemnt i skifte 1764. Esten Olsen, f. 1745. Nemnt i skifte 1764.Marits halvsøsken; Eli Sivertsdtr., f. 1729. Gift I 1751 med Jens Olsen Hov, f. 1720, d. 1757. Gift II med Anders Olsen Haugen, f. 1728. Flytta til Leinum på Leinstand, bur der 1764. Ingeborg Sivertsdtr., f. 1731. Ikkje nemnt i skifte 1764.Foreldre: Sivert Olsen Staverløkk, f. 1693, d. 1733. Gift 1727 med Eli Olsdtr. Lien, Midtlien, f. 1700, d. 1764. Gift II 1734 med Ole Estensen. Bønder i Staverløkk til 1764.Under Hage finner jeg:Erik Olsen Hage, f. 1716, d. 1783. Gift I i Støren med Kari Larsdtr Maureggen, frå Budalen, f. ?, d. 1744. Gift II 1757 med Marit Olsdtr Staverløkken, f. 1735. Bønder på Hage. Flytta frå bruket. Born: Lars Eriksen, f. 1744, d. 1820. Gift 1771 med enkja Siri Ingebrigtsdtr Fossum, f. 1722, d. 1806. Lærar og klokkar. (bd. I s 534). Berit Eriksdtr., f. 1757. Flytta frå grenda. Eli Eriksdtr., f. 1759. Flytta frå grenda. Berit Eriksdtr., f. 1762, d. 1762.Erik Olsens foreldre var: Ole Pedersen, yngre, f. ca 1672. Gift med Ingeborg Eriksdtr., f. 1685, d. 1770, 85 år. Bønder på Hage.Barn (Erik Olsens søsken). Randi Olsdtr., f. 1719, d. 1765. Gift 1741 med Arnt Johnsen Amdal, Støren, f. 1716, d. 1786. Bønder i Amdal, Støren (bd III s. 509) Marit Olsdtr., f. 1726, d. 1754. Gift 1753 med Anders Olsen Storrø, Budalen, f. 1727. Guru Olsdtr., f. 1729. Gift 1753 med Ole Johnsen Amdal frå Støren, ikkje nemnt i Størenboka. Dotter Mali, f. 1758. Inderstfolk i Amdal.Som far til Ole Pedersen d.y. (og Ole Pedersen d.e., f. ca 1668, d. 1719) er nevnt Peder Olsen Vollum, Skogen. Hans fødselsår er i boka satt til ca 1693 - men dette må vel heller være dødsåret. Hans kone er ukjent.Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Har kikka litt meir på Eric Olsen Hage og hans familie. De flytta til Gården Lo, Åsen, N-Trøndelag. Ser det fremdeles er en del ubesvarte spørsmål her.Klarer IKKE helt å finne ut når Erick Olsen Hage er født.Åsen bygdebok kaller han Eric Evensen Hage, og oppgir fødselsåret 1722 for han.. Kona heter imidlertid Marit Olsdtr Staverløkken, og er f. 1735.Det må følgelig være samme Eric det er snakk om. Og Eric Evensen g. med Marit Olsdtr f. 1735 finnes ikke i Sokndal så vidt jeg ser.Så etternavnet EVENSEN som er brukt i Åsen bygdebok IV side 402 må være feil, det er nok tatt fra kirkeboka der det står at Eric Evensen Lo døde i 1785.Jeg tror dermed at det er brukt feil etternamn her i kirkeboka, det skulle stått Eric Olsen Lo, død mai 1785, 63 år...Så er det fødselsåret til Eric Ols. (Hage). Aasen bygdebok sier 1722. Da er det vel nærmere å tro at Sokndal bygdebok skulle ha et mer korrekt årstall: 1716.Jeg finner ikke denne dåpen omtalt på kirkebøkene D Refseth har på sine nettsider: Lenke jeg har stor tro på at dette er bra korrekt avskrift, og søsken til Eric Ols Hage finer jeg her: Foreldre: Ole Peders (yngre) f. ca.1672, g.m Ingeborg Ericsdtr f.1685. Barn: 1. Eric Ols- finner ikke..(F.ca.1716??) 2.Randi Olsdtr døpt 21-5-1719 Sokndal. 3.Marit Olsdtr døpt 13-1-1726 Støren. 4.Guru Olsdtr. døpt 8-5-1729 Sokndal.Kunne det være slik at Ole Peders og Ingeborg Ericsdtr var bosatt et annet sted først, og da utenfor Støren prestegjeld??Jeg finner heller ikke giftemålet mellom Ole Peders. f.ca 1672 og Ingeborg Ericsdtr f. 1685. (Foreldre til Eric Ols. Hage og hans søsken). Dette giftemålet skulle ha vært med på oversikten (om en bruker linken ovenfor), kirkebøkene her starter jo i 1690 når Ingeborg Ericsdtr er kun 5 år...Det er jo en del aldersforskjell på Ole P f ca 1672 og Ingeborg E f.1685, så Ole P kunne kanskje ha vært g. før??Kort repitisjon. Jeg mangler følgende: A. Dåpen til Eric Olsen Hage, f.?? B.Giftemål til Eric Hages foreldre; Ole P f.ca 1672 og Ingeborg E. f 1685.Er det noen som har insikt eller klarer å finne ut mer her?(Skal kikke litt mer på Eric Ols (f.ca 1716-20) si kone Marit Olsdtr Staverløkken f.1735 senere..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kanskje du må regne med at en Erik Olsen født ca 1716-1720 godt kan være født opptil 5 år før og 5 år etter det som er oppgitt? Jeg har vært borti noen av mine annnet sted som ut fra FT-1801 skulle være født ca 1753, og jeg rotet lenge for å finne ut noe. Så dukket skiftet etter denne personens mor opp og til slutt endte jeg på å finne hun som skulle være født 1753 som døpt i 1762. Ektefelle til den samme damen skulle ut fra FT-1801 være født ca 1751. På skiftet etter onkelen 1767 dukker han opp som 9-åring(født ca 1758). Han er også nevnt i sin mors skifte i 1806 og da som godt voksen med de samme søsken som 1767(så han som var i 1767 og 1801 var den samme). Så kanskje finner du flere aktuelle kandidatter om du utvider søket til ca 1710-1727? Jeg er forøvrig vokst opp mindre enn 1 km fra Loe i Åsen, men har ingen av dem du nevner i min slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Først vil jeg takke Anne Lise for råd.Jeg har søkt bredt i årstall før og etter 1716-20 for å finne Eric Ols Hage, men uten resultat. MEN, jeg har funnet noe annet:Gravlagt Støren 17-4-1783, 67 år; Eric Ols Hage!? Er det 2 forskjellige Eric Ols Hage som levde omtrent på samme tid?? Eller er det jeg først konkluderte med, at han som hette Eric Evensen Lo, død 1785 i Åsen- og som jeg trodde hadde feil etternamn-virkelig hette Eric EVENSEN (Lo).Her står jeg nok bom fast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Det er nok denne Eric Olsen f 1716-20 som skaper mest virvar her.. Når det gjelder kona Marit Olsdtr f 1735 ser det greiere ut når det gjelder slektskapsforholdet.Det som må stemme er at Eric Hage g. 14-4-1757 med Marit Olsdtr f. 1735 er de som reiser til Åsen ca. 1764. Når de gifter seg 1757 står det kun 'Eric Hage'. Farsnavnet er altså utelatt.Eric Hage som gifter seg 16-4-1744 med Kari Larsdtr Maureggen har farsnavnet OLSEN.Det må vere han som er begravet 17-4-1783 i Sokndal, 67 år gammel.(Her får man også f. ca 1716 om man ser på alder v. død.)Ergo blir den som gifter seg med Marit Olsdtr i 1757 en annen Eric Hage, og farsnavnet hans blir følgelig ikke helt klart...Dersom det finnes en som het Eric Evensen Hage her, og som var f. i aktuelt tidsrom så må det være ham. Det er en som har et lignende etternavn, Eric Ellingsen Hage, døpt 29-9-1709. Det som er klart er at han som gifter seg i 1757 heter Erik, og at han ved sin død i Åsen blir kalt Erik Evensen 63 år.(Følgelig kommer man frem til at han er f. ca. 1722). Regner med at denne Eric Hage kunne ha brukt et helt annet gårdsnavn før han giftet seg ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Prøver med noen nye opplysninger. Kikka på ekstraskattmanntallet 1762/63 for Soknedalen. Der var det endel interessante ting.Det viser vel også at det som stod i Åsen B Bok må være korrekt:Hage 444 Brukere er: Erik Evensen og Marit Olsdtrsamt Even Eriksen og Berit SvendsdtrDet siste ekteparet på gården, Even og Berit KAN være Erik Evensen sine foreldre? Det er en antakelse som B Bok Åsen gjorde; det er en Even Loe som dør i Åsen 1766, etter at familien er på plass her.Navnebror Erik Hage er på Hage 443:Erik Olsen og Kari Larsdtr med en sønn Lars Eriksen,( barn over 12 år).Det viser jo at Erik Olsen fremdeles er gift med Kari Larsdtr som skulle være død i 1742-(se innlegg nr.2).Så det er nok uten tvil 2 forskjellige familier her ja. Er det noen som vet mer om Erik Evensen Hage på gården med nr 444 i skattemanntallet? Det ser ut som at det som står angående kona Marit Olsdtr Staverløkken stemmer så langt jeg ser, men at hennes mann var Erik Evensen hage, og han hadde nok kanskje ikke vært gift før han og Marit Olsdtr giftet seg 14-4-1757 i Støren kirke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

I inlegg nr (8) nevnte jeg Erik Evensen og Marit Olsdtr (som giftet seg i Støren 1757.Det andre ekteparet som stod oppført på samme gården (Hage 444)- var Berit Svendsdtr og Even Eriksen.Kirkebøkene for Støren viser at den 4-7-1727 gifter Even Eriksen Amdalsvold seg med Beritte Svendsdtr Eenlien.Ekteparet har i alle fall disse barna:1. Erik Evensen døpt 14-11-1728 2.Erik Evensen døpt 1-5-1733Jeg fant ikke at noen av desse var døde som barn, (men jeg kan jo ha oversett det).Er det samme ekteparet (som gifter seg 4-.7-1727)-som er på Hage nr 444 da ekstraskattemanntallet 1762/63 ble tatt opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Fann ut at Amdalsvolden står i Soknedal b.bok IV s. 575. Og her var det fleire puslespelbitar...Det tyder på at antakelsa mi i inlegg (9) ser ut til å stemme.Even Eriksen f.1695-g m Berit Svendsdtr 1727. Og dei 2 borna som står nevnt i boka heiter begge Erik. Den yngste, f.1733 ser ut til å gifta seg med Kirsti Olsdtr Svardal, og busatte seg på Enlid, Budal.'Min ane' står det ikkje anna enn at han er f. i 1728. Men i 1762 er jo begge generasjoner å finna under Hage 444. Da er det rett før dei reiser til Åsen. Om Even Eriksen f.1695 er med på turen til Åsen er ikkje heilt sikkert. Men det var jo ein Erik Loe som døde i 1766, han vart da ca.71 år gammal.Det som taler imot er vel at bygdeboka seier at det var hans kone som døde i Støren -(Berit Svendsdtr)-begravet 7-5-1784, 81 år gammel.Det står også at Even Eriksen og familien flytta fra Amdalvolden etter 1741.(På hage i 1762/63).At det ikkje står meir om Erik Evensen f 1728 tar eg som tegn på at bokskriverane ikkje fann rette mann da boka vart skreve- det vart Erik Ols. som vart kobla saman med Marit Olsdtr istaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Refseth

Jeg skjønner godt at dette er en vanskelig sak, siden kildene inneholder både unøyaktigheter og feil. Men følgende kan kanskje være til hjelp:Erik Olsen Hage, f. ca. 1716, var gift med Kari Larsd. Maureggen (Solumsvold). Hun døde neppe i 1744, siden hun (Kari Hage) er oppført som fadder for flere barn i Soknedal i perioden 1747-1762. Det gjelder bl.a. flere av barna til Nils Pedersen Tømmerås, som var gift med Karis søster Berit.Marit Olsd. Staverløkken var altså ikke gift med denne Erik Olsen Hage, men med Erik Evensen Hage, det fremgår av forlovelsen 1.1.1757 (selv om Marit da er kalt Ingebor!) Lenke.Denne Erik Evensen Hage er sannsynligvis Erik Evensen Amdalvold (Lyseth), f. 1733. Familien flyttet fra Amdalvold etter 1741, og det må være han med foreldre og kone som er på Hage (444) i 1762/63. Han ble trolig konfirmert i Soknedal i 1750 som Erik Evensen Hage. Han ble ikke gift med Kirsti Olsd. Svardal, som det står i bygdeboka for Soknedal, Kirsti ble gift i Budal i 1768 med Halvor Eriksen Enlid.Min mening er derfor at det ikke var Erik Olsen Hage som flyttet til Åsen, men Erik Evensen Amdalvold (Hage), selv om opplysningene om alder ikke stemmer. Ikke engang kirkebøkene er helt å stole på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Lurer på om Kari Larsdatter Solumsvold var søster av Berit Larsdatter Solumsvold som var født ca 1722. Jeg har henne registrert i mitt slektsprogram som gift med Nils Pedersen Tømmerås 13.04.1746 i Soknedal Saken er den at deres datter Kirsti ble gift i Åsen i Trøndelag 16.06.1768 med Even Olsen Undlien i Åsen(men fra Stenbroen i Soknedal). Han var en bror av min forfar Jon. Even og Kirsti var beslektet og måtte ha Kongelig tillatelse for å å gifte seg. Prøver å finne ut av dette slektskapsforholdet siden det også berører mine aner gjennom Evens bror Jon født 1753.Foreldrene til Even Olsen og min forfar Jon Olsen var Ole Siursen og Marit Endresdatter født 1714(foredre Endre Eriksen Hof og Ingeborg Joensdatter Hustøft). Tror ikke slektskapet kan være grenen gjennom Marit Endresdatter, men på Ole Siursen som jeg tror må være født 1716 med foreldre Siur Eggen og Berit Andersdatter(det er noe usikkert om han hadde disse foreldrene) Siur Eggen døde i ca 1718-1719, og jeg tror at Berit Andersdatter kan ha giftet seg pånytt igjen med far til Berit Larsdatter Solumsvoll. Det skulle være Lars Jensen Heggen som var hennes far ifølge side på interneett. Han skulle være født ca 1671. En annen mulighet er selvfølgelig at hun kan kan giftet seg med far til Nils Pedersen Tømmerås, som ifølge samme side skal være Peder Nilsen. Kan ikke se noe giftermål i Soknedal eller Støren fra 1719 og utover, men var Budal eget sogn på den tiden? Kan hun ha flyttet til Budal og giftet seg med Lars Jensen Heggen f.eks. der?Skulle vært interessant å vite hvordan slektskapet mellom Even Olsen og Kirsti Nilsdatter var. Her er lenke til deres trolovelse i Åsen i 4.søndag etter påske 1768(langt oppe til høyre):[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16378&idx_id=16378&uid=ny&idx_side=-52>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.