Gå til innhold
Arkivverket

[#57980] Else Olsdatter f. ca. 1775 hvem er hennes foreldre?


Gjest Laila Stivimoen Foyn
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

jeg finner en Ole Nilsen død 1800 i Brunlames, men det er vel en annen.nr.13 fra bunn av, på høyre side.Lenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

og i stavern begraver Ole Nielsen en datter i 1783 2 år gml.( kan passe med Mari f. 1781)ca. midt på høyre side.Lenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

i Stavern begraver Ole Nielsen en sønn i 1885, 15 år gml.første under 1785 venstre side.(kan passe med Jon f.1769)mvhRagnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

i Stavern begraver Ole Nilsen en halvt år gml sønn.(det kan psse med Niels, dersom det er samme paret og de har flyttet til Stavern)ca. midt på venstre side.Lenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ganske vanskelig å tyde, men jeg lurer på om det står noe slikt:Matros Ole Nielsens dødfødte ? pigebørn . Så lurer jeg på om barnet ble bergravet sammen med en annen død? ( Her er nevnt nr. 7?)Det var vel vanlig i noen tilfeller om barnet var dødfødt, eller døde like etter fødsel?Håper noen som er bedre i å tyde kirkebøker kan hjelpe deg her.Ha en fortsatt god 17 mai.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

i Stavern 1789 Ole Nielsen begraver en sønn 1 år gml.(det kan vel passe med Jon f.1787)nr.7 fra bunn av venstre sideMvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiNr 81: Den 28de do. blev Matros 26(?) No. 5 Ole Nielsens dødfødte Pigebarns liig begraven i No. 7 frit. (betalte ikke).Nr. 82: Den 6te ditto blev Matros 26(?) No. 5 Ole Nielsens koenes Liig, gl. 44? aar begraven frit i No. 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at jeg svarte på lenken i 81, og nå får du samtidig svar fra Egil, her på begge innføringer.Godt med eksperthjelp.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk EgilDet betyr at dersom det er paret Ole Nilsen og Anne Jonsdtr., så er det mulig det er Anne Jonsdtr. som blir begravd her.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

i Stavern 1789 ?, noe mer med Ole Nilsen jeg er usikker på.ca.nr. 13 fra toppen venstre sideLenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Hei igjennr. 89: Den 9de ditto blev Matr. 2G No 5 Ole Nielsens Datters Liig, gl. 10 Aar begraven frit i No 7.Der jeg tidligere har skrevet 26(?), er antagelig å forstå som matros av 2(den) G(rad). Jeg har andre steder sett det stå 1ste G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk igjenDa er det kansje mulig å skille de forskjellige Ole Nilsen på grad, dersom det er flere med samme navn.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiFor meg virker det som om tallet 5 identifiserer denne Ole Nilsen tydelig (selvfølgelig også i kombinasjon med evt. 2. grad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

TakkDersom han har steget i gradene, står det noe om en grenader Ole Nilsen jeg ikke klarer å tyde her.nr.2 fra toppen på høre side.Lenke mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

TakkDet var den siste Ole Nilsen, før FT.1801 jeg kan finne som kandidat i Stavern.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

ett forsøk på sammendrag:1783 begraver matros Ole Nilsen en 2 år gml. Datter (dette kan passe med Mari f. 1781)1785 begraver matros Ole Nilsen en 15 år gml. Sønn. (dette kan passe med Jon f. 1769)1785 begraver matros 2G Ole Nilsen ½ år gml. Sønn (dette kan passe med Niels f.1785)1786 begraver matros 2G Ole Nilsen sitt dødfødte pikebarn.1789 begraver matros 2G Ole Nilsen sin 44 år gml. Kone (dette kan passe bra med Anna Jonsdtr. F. 1744)1789 begraver matros 2G Ole Nilsen sin 10 år gml. Datter (dette passer med Ambor f.1777)Kan dette være paret Ole Nilsen fra Øvre Hobæk og Anna Jonsdtr. Fra Ørvik. ?Dersom det er det, er den eneste av barna vi har funnet så langt, og er i live etter 1801 Else f.1744.Det ville vært fint om en av dere som er dyktige på dette kunne komme med en kommentar, for jeg er amatør på dette, så her kan det være mye jeg har tolket feil.mvhRagnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Alle disse begravelsene passer jo forbløffende godt, og det er selvfølgelig til å dra seg i håret over at presten ikke følte behov for å notere barnas navn...Kan det finnes noe skifte etter Ole Nilsen i Stavern? Og kan det finnes matrosruller der han er nevnt, f.eks. med fødested? Et eventuelt skifte er nok mikrofilmet, mens eventuelle matrosruller nok må oppsøkes enten på Statsarkivet Kongsberg eller på Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk for svar, og gode tips.Jeg klarer ikke å tyde kirkebøkene engang, så jeg tror ikke jeg skal prøve meg på microfilm.Får håpe det er andre som har lyst til å finne ut mer for å få avklart om det er denne Else Olsdtr. som gifter seg med Ole Ingbretsen.Håper da de vil dele opplysningene med seg.Legger også in en lenke med vielsen til en Ole Nilsen, som kan være en kandidat, og komentarene til Egil Theie på den.iste vielse 1791 på høyre side.Lenke (( Egil Theie, Horten, 18.5.2008 17:34 (4) Hei igjen. Jeg leser det som: Den 25te do. havde Matros av 2det C. No 5 Ole Nielsen Oxum Brudevielse med Pig. Anne Kistine Andersdr.Dette betyr også at mitt tidligere innlegg i annen debatt nok bør endres noe. Der skrev jeg at det sto 2. G(rad). Det ser ut som det her står C. og ikke G. Dette gir antagelig betydningen Compani for forkortelsen, noe som høres mer riktig ut.Det står dermed ikke noe om at han er enkemann, men henvisningen til 2. kompani og matros nr. 5 skulle vel vise at det er samme mann.))mvhRagnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.