Gå til innhold
Arkivverket

[#57982] Regle om 10 - årene


Gjest Kai Løseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Løseth

Bror til min farfar haddde en regle han sa fram ved passe anledninger. Det var for hvert 10-år fra 10 år og helt til 90, såvidt jeg husker. Dette var tilbake i 1950-åra, han døde i 1961. Husker bare noen av 10-åra, har forsøkt å spørre eldre folk, men ingen husker noe nå. Her er det jeg husker: 40 år - fremad går,50 år - stille står,60 år tilbake går,70 år - de gråe hår,80 år - er støvets år.Kan noen ha hørt samme regle - og supplere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Hei!Har hørt denne, tror den sto i en gammel lesebok eller rim bok. Kan det vere et gammelt barnerim?mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Løseth

Hei Ottar! Ja, det kan godt være at det stod i en lesebok eller rimbok. Men jeg har ikke greid å finne det. Men jeg har sett at selv de umuligste problemer er blitt løst her på forumet. Så det er bare å vene og håpe! Hilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.