Gå til innhold
Arkivverket

[#57983] tyding av kråketær i Norderhov


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

kan noen tyde det som står i forbindelse med denne dåpen i 1753, hovedkirken. På venstre side står det NB (som betyr 'uekte barn'), og barnets navn er Gulbrand. Mener farens navn er Halvor og morens Kari, men vil gjerne 'tyde' alt... LenkeAstrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Mulig adressen til Kari skal være Hunsedalen.(Hunsdalen er nærmest nabo Semmengårdene. Ligger i Ytre Ådalen, på vestsiden av elva Begna). Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takker og bukker! Kari skriftet i april 1754, og da står det at barnefader ennå ikke hadde vært til Confirmation. Finner ham her i hovedkirken 6. oktober 1754, så han slapp kanskje unna den offentlige botsgangen fordi han ikke var konfirmert??? Lenkevennlig hilsen Astrid. PS: jeg har en Kari Knudsdatter blant mine aner, og hun fikk iallefall 3 barn utenfor ekteskap, inkl. 'min' Ragnhild i 1761, så jeg leter, jeg leter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

her er nok det andre leiermålet hennes, Knud døpes i august 1757, men hva er farens navn? Gevorben Soldat ved Major Rosings Comp. Ole/Ola?? LenkeHar du noe peiling på denne Kari og hennes opphav, Ellef??Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

gir meg ikke... Lurer på om jeg har funnet foreldrene til denne 'noget vidløftige pigen' (Kari Knudsdatter): Knud Monsen og Kari Gulbrandsdatter, som ble viet i Norderhov 29. juli 1714 -ikke lett å tyde, men synes det kan ligne på Hunsedalen???? LenkeDe fikk mange barn, inkl. en datter, Karen/Kari, døpt 26.12.1726. Noen med lokalkunnskap som kan geleide meg videre??Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har ikke lokalkunnskap i dette området, men mener at barnefaren i 1757 var Ola Tosttrupsen. Ved giftermålet i 1714 mener jeg det står at de var fra Husdalen. Så fårjeg håpe dem med lokalkunnskap geleider deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Mannen fra 1757 heter i alle fall Ole Tostensen. Hva 1714-stedet angår, får ikke jeg det til annet enn Hunsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk til dere begge. Har en følelse av at jeg er på rett spor hva gjelder opphavet til Kari, så setter nå min lit til at NOEN vet mer om folka på Hunsdalen.....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Knud Monsen Hunsdalen og Kari Gulbrandsdatter hadde det visst ikke travelt med å gifte seg.Ser Astrid (6) har funnet vielsen 29.juli 1714. Men trolovelsen fant sted allerede 11.des.1712. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8519&idx_id=8519&uid=ny&idx_side=-84>Lenke*Knud Mogens: Hunsdal* ble bgr. 3.jan.1773, 87 år gl. LenkeJeg kjenner ikke denne slekta. Men det kan være at 'adressen' Hunsdalen enkelte ganger ble registrert som Semmeneie. For 17.jan.1779 ble ei 34 år gammel Kari Monsd. Semmeneie begravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk, Ellef! Selv om de kanskje ikke hadde det altfor travelt, så fant den første dåpen sted 23. september 1714, men var de trolovet, så... Mari du har funnet dødsfallet til, er nok datter av Mons Knudsen, en eldre bror av Kari. Jeg finner ham som enkemann på Semmen (husmann) i 1801, 81 år, døpt 3. nov. 1720, samt at det nok er Karis første 'barnefader' som også bor på Semmen, Halvor Torchildsen, 73 år, så du har nok rett i det med Hunsdalen/Semmeneie.vennlig hilsen Astrid. PS: til Ellef eller andre lokalkjente: er Veien/Vøyen 'langt unna'? Kari bor der da hun får datteren Ragnild i 1761 (min ane).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Veien ligger et stykke fra Hunsdalen.Jeg legger ved et kartusnitt. (Målestokken nede i høyre hjørnet er 800 meter).Et startskilt er plassert ved Hunsdalen. Et stoppskilt ved Veien. Semmen ligger forresten rett utenfor kartet, rett nord for Hunsdalen og Korgerud. Sørum ligger også like utenfor kartet, sør-vest for Veien. Mvh Ellef.

bilete4427.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Snakk om service! Men ikke utenkelig at hun var på Veien, da Ragnhild ble døpt??? Kan ikke tenke meg at det var to som het Kari Knudsdatter som hadde 3 leiermål 'sånn på rappen'...vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

At to forskjellige Kari Knudsdatter hadde 3 leiermål 'sånn på rappen', kan heller ikke jeg tenke meg. Der er vi enige.Du har vel funnet ut at denne Reserve Dragon Niels Halvorsen Sørum som ble utlagt som far ved Ragnhilds dåp 23.mar.1761 også hadde en 'uægte' sønn Peder døpt like i forveien?Se døpte 7.des.1760. Her er Niels Halvorsens adresse riktignok Dahl. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8524&idx_id=8524&uid=ny&idx_side=-53>LenkeMen se publ: abs: 18.jan.1761, nederst høyre side. Her er adressen Sørum. LenkeI 1865 finner vi 2 forskjellige Sørumsdalen. I dag har vi 4 Sørumsgårder. Gnr.47, bnr. 1, 2, 3, og 4. Som Gnr.47, bnr.5 finner vi Brandalen (Branddalen). Tipper på det var fra sistnevnte Niels Halvorsen la ut på sine noe kraftige stevnemøter. Brandalen lå under Sørum på den tid. Lå og nærmere Veien enn de andre Sørumsgårdene.Nok om det. Men for de som ikke er lokalkjente her på Ringerike er kartet på hjemmesiden til Ringerike kommune nyttig. Her kan du søke på enten stedsnavn eller gards og bruksnr. Søker du på Gnr.47, bnr.5 finner du Branddalen. Du kan også reise rundt på Ringerike, ved hjelp av *Zoom boks* og *Flytt bilde* knappene. Sjøl om lenket åpner seg litt tregt, ta en titt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg hadde ikke fått med meg at Ragnhilds fader også hadde 'vært bortpå no´n før', så takk for den opplysningen, samt det øvrige. Flott!! Er vel ting som tyder på at han var fra 'Sørumsområdet', så jeg får leite litt etter hans opphav, også.Ville tro at dette er det første barnet til Kari, jfr. innlegg 1, Gulbrand, som døper sønnen Hans 8. september 1776. LenkeHan og Aase Trulsdatter giftet seg først 27. desember samme år, men barnet er ikke oppført som 'uekte', så de var vel trolovet. Finner dem under Wager i 1801. Er Ringaas (Ringaasen) en plass under Vaker?hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Ringaasen er i FT 1900 registrert som en husmannsplass under gnr.39, bnr.2 - Ringvold.Nu er der bygd flere ressidenser og villaer på Ringaasen.Ringvold, som har Norges største frukthage, lå opprinnelig under Hønen kappelangård. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, med bakgrunn i opplysningene dine, Ellef, tror jeg at jeg har funnet ut hvem Niels Halvorsen er. Halvor Nielsen Dal og Karen Andersdatter døper sønnen Niels 10. juni 1737: LenkeMå være samme Niels som gifter seg med Eli Olsdatter 27. desember 1766. Det står DRAGON på ham og PIGE på henne ved trolovelsen, og 'adressen' er Frogseie. De bor på samme sted når barna døpes - har funnet tre døtre, 1767, 1771 og 1774.NB: det er en annen Niels Halvorsen (Sørgefos) som giftet seg med Rønnov Iversdatter 3. jan. 1764, men han var enkemann da de forlovet seg i 1763 (født i 1725), så det passer dårlig med 'farskapssakene'. Dessuten, hvis han hadde vært rett mann, noe jeg altså ikke tror, hadde Karis datter Ragnhild, giftet seg med sin fetter..... Ragnhild giftet seg i 1791 med Halvor Thoresen Sørgefos.Virker dette fornuftig??? Har jeg funnet barnefaren fra 1760 og 1761?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

For å gjøre det hele komplett, har jeg funnet en 3. kandidat: Niels Halvorsen Dal som gifter seg med Else Gundersdatter 27. desember 1771.... Det står intet 'yrke' i forbindelse med trolovelsen. Jeg har ikke mye peiling på militærvesenet, men 'min' Niels var reservedragon i 1761, så det er vel ikke umulig at han var dragon fem år seinere? Men i såfall er det litt pussig, for å si det mildt, at vi her har to forskjellige med Dal/Sørumtilhørighet, men hva med Frog????forvirret hilsen fra Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Det er vel ikke sikkert alle disse Dahl eller Dal hadde tilhørighet til Sørum, slik som Sørumsdalen/Branddalen hadde?Et eksempel: I 1900 finner vi flere Dal under gnr.42 - Norderhaug Prestegard. 42/3 Øvre Dahl, 42/4 Dal, 42/5 Dal og 42/13 Øverdahl.Lignende Dahl-/Daler er det mange av under andre gårder også. Dessuten ble nok endel av disse plassene vi finner så langt tilbake som på 1700-tallet aldri skyldsatt, så det er nærmest umulig å plassere dem.Litt av et puslespill å få bevist herkomsten til din Niels Halvorsen. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takket være tyding av skriftemål i 1762, jfr. innlegg nr. 58044, har jeg trolig kommet et godt stykke på vei. Karen Knudsdatter, nå på Hoff, og Niels Halvorsen FrogsE, må være identiske med foreldrene til Ragnild Nielsdatter, så dragonen på Frogseie som gifter seg med Eli Olsdatter i 1766 (17), er nok rett mann. MEN hvem han er sønn av, vites ikke ennå....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg tror faktisk jeg var på rett spor i innlegg 17, gitt. Riktignok bodde de på Dal da de eldste barna ble født, men 'adressen' er Frogseie på de to yngste: Anders, døpt 19. januar 1744 og Lars, 9. oktober 1746. En Lars Halvorsen er fadder til to av barna til Niels og Eli - noe magert bevis - jeg vet det, samt at en Anders Frogseie var den ene forloveren, så jeg tillater meg å lure ....Halvor Nielsen var soldat da han giftet seg med Karen Andersdatter, men gårdstilhørigheten hans klarer jeg ikke å tyde, LenkeNoen som kan hjelpe meg videre???Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, kan det være Næsjaren, eller noe i den stilen, det står etter navnet hans i lenken (22)? Hadde i såfall 'passet bra', men håper noen kan tyde gårds-/plassnavnet ordentlig.vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.