Gå til innhold
Arkivverket

[#57986] GURI TALLAKSDTR (1712? - 1775) En vanskelig nøtt


Gjest Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Tore Solheim

Dette er noe for skarpsindige slektsforskere, f.eks Oddbjørn Johannesen, som har skrevet mye fra dette distriktet.Guri var en av min fjerne formødre. Til min ergrelse har jeg ikke klart å finne ut hvem hennes foreldre var/hvor hun kom fra. Hun er ingen steder angitt med noe gårdsnavn.Først det jeg vet ut fra kirkebøkene (og delvis gårdsarkivet) Jeg finner ikke dåpen hennes innført i kirkeboka for Gjerstad ( Vegårshei, Søndeled og Risør, Scavenius sin kirkebok). Det første jeg finner er:- Trolovet 1. trinitatis (31.5) 1739 - og ekteviet 22 tr. (25.10) 1739 med Gunder Salvesen Løvnes Cautionist for henne var Bæruld Espeland Kommentar: Ved begge disse kirkelige handlingene er hun innskrevet med feil farsnavn: Guri 'Salvesdtr.' noe som etter min mening kan tolkes slik at hun var ukjent for presten, og det dermed fort kunne oppstå en misforståelse. Det at Bæruld Espeland var forlover kan vel tolkes på to måter: Enten var hun i slekt på Espeland, eller så hadde hun vært tjenestejente der. Det siste er kanskje mest trolig: Kort tid etter gikk Bæruld Espeland konkurs, og Guri hadde da krav i konkursboet.Videre: Guri og Gunder fikk 4 barn ( et dødfødt)- Tallak døpt9.10.1740(Oppkalt etter hennes far) - Siri ' 1743 ' ' hans mor) - Tarjer ' 1749 ' ' hennes mor - Salve ' 1754 ' ' hans farDet som er det oppsiktsvekkende med barnas navn er at eldstesønnen ikke oppkalles etter hans far. Kanskje spesielt siden Guri ble gift til en gård, og det var denne sønnen som senere overtok. De to jentene følger tradisjonell oppkalling, før yngste sønn kalles opp etter hans far.Kommentar: Har hennes far utmerket seg på noe vis?Til slutt: Guri Tallaksdtr ble begravet 18.9.1775. Hennes alder ble da oppgitt å være 63 år. I så fall var hun født i 1712.Kommentar: Oppgitt alder ved dødsfall er etter min erfaring ofte upålitelig.Så til sakens kjerne: Hvem var hennes foreldre, og hvor kom hun fra.Det som er sikkert er at faren må ha hett Tallak, og mora trolig Tarjer.Ut fra dette har jeg laget en arbeidshypotese (som jeg ikke helt tror på):- Hennes foreldre var Tallak Torjesen, en yngre sønn fra Ås på Vegårshei. Han ble gift med Tarjer Tjøstolvsdtr fra Berge i Holt. De kjøpte gården Bjelland i Flosta omkring 1720, og flyttet dit. De fikk barna: Marte i 1717 (etter Holtsboka og H. Tveiten) ? Torje i 1721 Kirkeboka for Flosta Magnhild i 1723 ' ' 'Mor til Tallak Torjesen var fra Espeland. Det kan være en forklaring på at hun tjente/var der.Det som IKKE stemmer er hennes oppgitte fødselsår. Og - de to jentene ovenfor er også på tradisjonelt vis oppkalt etter sine bestemødre. Guri - navnet passer ikke inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Beklager, Per Tore, at jeg så langt har oversett denne tråden. Foreløpig kan jeg nok ikke hjelpe så mye, men Tallak Torjesen Aas og Tarjer Tjøstolvsdtr. bodde antakelig på Vegårshei inntil de 1720 overtok et bruk på Bjelland i Holt. I hvert fall ble dattera Marthe døpt i Vegårshei i desember 1717. Dersom Guri er deres datter (og hun bør jo være født før 1720), skulle en derfor anta at hun også var døpt i Vegårshei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan ikke se at Tallak Torjesen Aas og Tarjer Tjøstolvsdtr. er gift i Vegårshei. Siden Tarjer var fra Berge i Holt, er det vel ikke urimelig at de har giftet seg der en gang mellom 1710 og 1715. I så fall er det umulig å finne vielsen, siden kirkebøkene for perioden 1705-1715 mangler. De kan gjerne også ha bodd i Holt noen år, og dermed aktualiseres de igjen som mulige foreldre til Guri.Det er jo en del interessante fakta som taler for at Guri kan ha vært Tallaks og Tarjers datter. Som du allerede har påpekt, Per Tore, kaller Guri Tallaksdtr. og Gunder Salvesen to av barna sine nettopp Tallak og Tarjer. Dessuten fantes Guri som navn i Tallaks slekt. Han hadde nemlig ei søster som hette Guri (eller Guro).Jeg skal, så snart jeg får anledning, undersøke skiftet etter Tallak Torjesen Aas-Bjelland på Statsarkivet i Kristiansand. Ifølge Dypvågboka ble det nemlig skiftet etter ham i 1740, så her burde det være mulig å få en avklaring. Jeg rekker nok dessverre ikke å sjekke det før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Tore Solheim

Takk nok en gang. Jeg ser også Martes dåp innført i kirkeboka 4. søndag i advent 1717, dvs 19.12.1717. Dersom du er så vennlig å undersøke skiftet etter Tallak Torjesen Aas-Bjelland vil selvsagt spørsmålet hvorvidt Guri er hans datter bli besvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, jeg skal undersøke det (forhåpentligvis rett over jul). For øvrig kan jeg jo ta med at Tallak Torjesen Ås' tante (Gunvor Tallaksdtr. Ås g.m. Tore Olsen Nærestad) er blant mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.