Gå til innhold
Arkivverket

[#57987] Alette Olsdtr,f.1826 Vik,Sogn gm Ole Amundsen,f.1829 Luster,Sogn.Aner og etterko


Gjest Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunhild Hanssen

Hei!Jeg leter etter aner og etterslekt til Alette Olsdatter, født 1826 Vik,Sogn gift i Hadsel/NO med Ole Amundsen, født 1829 Luster,Sogn. De var senere bosatt i Hadsel/NO (hvor de giftet seg og fikk de to eldste barna), Sørfjord, Sortland/NO (hvor resten av barna var født). Etterhvert emigrerte de til USA,både 'foreldrene' og alle barna untatt eldste datteren som var gift og bosatt på Lyså, Kvæfjord/TR og yngste datter som døde som barn, to år gammel i Sortland/NO. (Ved emigrasjonen/utreise fra Trondheim brukte de 'Sørfjord' som etternavn og i USA tok alle etternavnet 'Amundson'.)Jeg har lest gjennom debattinnlegget til Britt Eide, tema nr. 33906. Der fant jeg mange interessante opplysninger om min manns mors mormors side. Min svigermor snakket mange ganger om sin mormor som 'kom fra' Vik i Sogn og vokste opp i Sørfjorden i Sortland.Først er det noe jeg lurer på:Er det rette Alette Olsdatter dere har funnet i 'Tema 33906'(se 42)? Da Alette døde i Badger township, Polk Co, Minnesota, USA, den 05.06.1901, sto det på dødsattesten at ho var født i Norge 03.09.1825 og at foreldrene hennes var Ole Johansen og BRITHA WIK (se 33). Så (se 42) skal ho være født 04.10.1827 og at foreldrene het Ola Hermondson Fjærestad og Martha Olsdatter Hønsi. Hva er rett?Sønnen Iver Olai Olsen (Amundson),født 25.06.1865 Sørfjord,Sortland/NO, døde 08.10.1939 Polk Co,MN (em 24.06.1885) og hans kone Syverine (Bilden)fikk i alt 10 barn (15), mens bare åtte av dem er navngitt (26). Hva het disse to barna? Er det noen som vet noe ang noen/alle disse barna?Sønnen Johan Martin Olsen (Amundson), født 06.05.1863 Sørfjord, Sortland, døde 01.08.1916 Polk Co, MN, (Em 20.06.1888, sammen med foreldrene og søsteren Gina og kona Theonora Rebekka Elisabeth Nikolaisdatter (f Bogen, Kvæfjord/TR) fikk fire barn sammen (33). Er det noen som vet noe om dem?Datteren Johanna Marie Olsdatter (Amundson),Født 25.09.1861 Sørdal, Sortland døde ho like etter 1900 (se 30) eller senere (se 33)?Yngste sønnen,Ove Andreas Olsen (Amundson), født 13.06.1868 Sørfjord, Sortland; noen som vet noe mere om ham?Gina Caroline Olsdatter (Amundson), født 18.03.1857 Hadsel/NO; noen som vet noe mer om henne?Eldste datteren,Anna Christine Olsdatter kan jeg komme tilbake til senere. Det samme gjelder det jeg har på Ole Amundsen.Jeg har lett og lett. Håper noen kan hjelpe med opplysninger ang denne fam. Lite eller mye, alt tas imot med takk!Mvh Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Heisan Gunhild,Denne huslyden dekker heile side 53 i Gards- og Ættesoga for Luster, band VII, som kom ut sist desember. Der finn du svar på dei fleste spørsmåli dine.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den Ales som ble født 4/10-1827 finner du her med foreldre som sagt over: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Vik, Ministerialbok nr. A 6 (1821-1831), Fødte og døpte 1827, side 79-80. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Hanssen

Takk for svarene til dere alle!Til Lars: Jeg visste ikke at det var kommet ut noen 'Bygdebok for Luster. Jeg får prøve å bestille/låne den på biblioteket over påske.Til Kjellaug: Jeg har nå vært inne og sett på 'lenka'. For noen dager siden var jeg og lette i kirkeboka, men fant henne ikke. Det jeg mente først i innlegget mitt var om det var den rette Alette/Ales som var funnet, siden både navnene på foreldrene og fødtselsdatoene var forskjellige (opplysningene fra Vik i Sogn og dødsattesten i USA).Til Jon: I mitt første innlegg henviste jeg til 'Tema nr 33.906, opprettet av Britt Eide' Det jeg etterlyste var slikt som jeg ikke fant der eller ikke hadde funnet andre steder. Jeg kan ikke legge inn lenker,derfor skrev jeg det på den måten.Fortsatt god påske til dere alle!Mvh Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er ikke vanskelig å lage lenker, prøv her: Lenke lenker&startnr=&antall=&spraak=&nr=1&antinnlegg=14#ankerDu kan teste det ved å lime det inn i en mail til deg selv.God påske til deg og og lykke til med jakten-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Hanssen

Hei!Takk for 'lenka'! Jeg skal prøve meg fram, så kanskje jeg får det til neste gang jeg trenger det.Mvh Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Eg las ikkje innlegget ditt ( 1 ) Gunhild, berre overskrifta di ! Du får ha meg unnskyldt !Attende til Alette / Alis. Dersom ho er født 3.9.1825 Må du ta kontakt m/ svigermor om kan ha misforstått ang Vik i Sogn. For ein fødsel 3.9.1825 er IKKJE mogelig å finna i Vik for, bortsett frå ein uekte gut, Hans Øysteinson (som er ekte-bror til tippoldemora mi, Marta, då foreldra Øystein og Brita, gifta seg 26.11.1827.)Alis f. 4.10.1827, er konfirmert 15 år gamal 13.11.1842. Ho er også vaksinert for koppar 13.6.1828. (Oppl frå Vik 1831-45) s. 135, nr 47. Utflyttinga derifrå er IKKJE mogelig å finna.Du må nok velja mellom dødsattesten frå USA, eller svigermora di, Gunhild !Dersom du er inntr i sjå på data frå Vik i Sogn kan du bruka www.leegenalogy.net/nyhet.htm, deretter på 'Databasene' der du finn Fødte, Konformerte, Gifte, Døde, Utflytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei Gunhild. Heter mannen din Asmund? Sønn av Leikny? I tilfelle var min mor søskenbarn av din svigermor. Har en god del om etterslekta til Alette. Hvis du kan gi meg e-postadressa di, så kan jeg sende deg det jeg har. Jeg mener at jeg har sent utskrift i gjennom posten tidligere, men er ikke sikker. mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Hanssen

Hei!Takk for innleggene til dere begge!Til Jon: Takk for opplysningene! Selv om 'foreldrenavnene og datoene' ikke stemmer overens, så får jeg tro at opplysningene fra Vik i Sogn er rett.Til Britt: Jeg har prøvd å sende deg mail til den adr som stod i ditt tema nr 33906, men fikk svar at adr var ukjent. Jeg har ingen annen adr. til deg.Du kan jo sende meg en 'liten' mail først til denne adr: jgunhild@.no så får du svar fra meg. Greit?God natt, fra Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Gunhild. Prøvde å sende mail, men den kom i retur. Send meg en mail på bjoernei@online.no I tema 33906 har det sneket seg inn et punktum, som ikke skal være der. mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei. Viser til mitt tema 33906. litt til. Ole Amundson født i Sandviki I Luster, flyttet nordover i1849 og giftet seg i Hadsel 24.10 1856 med Alette Olsdatter. De fikk i hvertfall følgende barn: 1. Anna Christine f i Hadsel 24.6.1854 2. Gina Caroline f i Hadsel 18.3. 1857 3. Johanna Marie f i Sortland 25.9.1861 4. Johan Martin f i Sortland 6.5.1863 5. Iver Olai f i Sortland 25.6 1865 6. Ove Andreas f i Sortland 13.6. 1868 7. Elena Henriette f i Sortland 11.6.1872, død i Sortland 22.9.1874Iver Olai emigrerte til USA 24.juni 1885 til Crookston Minnesota. Han kjøpte bill. i Kristiania Ole Amundson og Alette emigrerte via Trondheim den 20.juni 1888. til samme sted. De reiste med Dominion linjens båt Juno. Bill. var kjøpt i Usa. Barna Gina og Johan reist sammen med dem. Familien kalte seg Sørfold, men tok navnet Amundson i Usa.Gina C Amundson døde i Nelson CO ND 8.11.1929. Ho bodde først hos søstra (Johanna) Marie i Badger township,Polk Co. Minn. og siden hos yngste broren i Rough township, Nelson Co.,N.D Hun var ugift.Søstra Johanna marie var ugift farmer i 1900 og døde trolig kort etter? Men jeg har funnet ei mulig Johanna Amundson som døde 07.01 1939 i County Roseau. Dette i følge Minn. death certificates index.Ole Amundson døde i Badger township,PolkCo,MN 26.1.1889. Aletta døde samme sted 5.6 1901 Sønnen Johan M Amundson giftet seg med Thenora Necolaison 27.11.1889 i Croockston MN. Hun var forøvrig med samme emigrantbåt fra Trondheim mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.