Gå til innhold
Arkivverket

[#57989] Lars (Lauritz) Jensen Rustad i Aker, død 1676


Gjest Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

På skifte etter Lars Rustad i 1676 ble gården Rustad delt mellom sønnen Gulbrand Lauritzen og enka Malene Gundersdatter.Allerede i 1677 solgte Gulbrand sin 1/2-part til stefaren Tosten Gundersen (gift med enka 1 Jan 1678) ved skjøte av 8 okt 1677.Siden Lars og Malene giftet seg i juni 1664 lurer jeg på om Gulbrand kunne i sin unge alder (dersom han var Lars og Malenes avlede barn) skjøte over sin del av eiendommen til stefaren. Var det lov å gjøre eiendomshandel i en så ung alder dengang ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Arne Kjetil Andersen

I min håpefullhet tar jeg opp denne tråden igjen.Noen tilleggsopplysninger: Ved Manntallet i 1666 er Lars Rustad oppgitt som 60 år gammel.Hans kone Malene Gundersdatter f.ca. 1640-45 på Holmen gård i Aker (Bærum) var i så fall meget yngre enn ham.Gulbrand er da ikke usannsynlig barn av Lars fra et tidligere ekteskap. Ved skifte etter Malene Gundersdatter i 1695 er Gulbrand ikke nevnt. Det rimer bra med, men han kan jo være død da.En avklaring på dette ville mottas med stor takk !Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.