Gå til innhold
Arkivverket

[#57991] Ingeborg Gabrielsdatter, født i Meløy ca.1829! Hvem var hennes far?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Ingeborg Gabrielsdatter skal være født i Meløy/Rødøy ca 1829. Jeg har gått gjennom kirkebøkene, men kan ikke finne hennes foreldre. Det eneste jeg finner er at hun fikk en datter 1.10.1858; Ane Oline.Er der noen som kan hjelpe meg her?Jeg takker hjertelig for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

HJertelig takk for det Lars Ove Wangensteen! Det ser ut som at dette er den rette. Jeg skal se nærmere på det i kirkeboka.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei Birger,her har du foreldrenes ekteskap:841.A07 Kirkebok Rødøy Folio 41215 Tref Søndag 1830 11 SptbrUngkarl Gabriel Andersen Engevig, fødested Mosvold, 30 år, far Gaardmand Anders Nielsen MosvoldPige Anne Malena Amundsdr. ibid, fødested Kongsvig i Lurøe, 23 år, far Grdmd. Amund Nielsen KongsvigForlovere: Gaardmanden Peter Olsen Engevig og Niels Jonsen TjongDette er aner til en kammerat av meg som jeg nettopp har startet å kartlegge aner for, så dersom du kommer over mer om disse vil jeg være interessert i å få vite det.Mvh. Arnt Stavne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for det, Arnt Stavne! Jeg stusser litt over Mosvold siden Ingeborg Gabrielsdatter bruker Fagervik selv om hun ble ugift. Hun fikk et barn utenfor ekteskap i 1858.Kan det være den samme?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Det ble i hvertfall døpt en Ingebor Gabrielsdatter i 1830:841.A06 Kirkebok Rødøy Folio 130Ingebor Kirstinafødt 19 Aug 1830døpt 29 Aug 1830uægteforeldre: Ungkarl og tjenestedreng Gabriel Andersen Engvig og pige Anne Amundsdatter Rendalsvig (begge 1st leiermaal)faddere: Peter Olsen Engvig, Hans Jichumsen Engvig, Nils Olsen Engen, Jacobia Olsdr Engen, Inger Christopherdr. ibid, Kirsten Christopherdr. ibidDenne familien må ha flyttet litt rundt, for når søsteren Randine døpes i 1841 bor de på Otervær:Randine BergitheForeldre huusmd. Gabriel Andersen Ottervæhr og hstr Ane Malene Amundsd.Faddere: Rachel Jac. Esvig, Inger Christ. Engevig, Maren Nielsd. Vaaga, Mikkel Nielsen do, Peder Nielsen do., Ole Johannesen do.Mens når hun blir konfirmert i 1859:Randine Bergithe Spilleren, 17 årForeldre Gabriel Andersen og Ane Amundsdr.og når hun blir gift i 1872 står det at hun har fødested Vaaga:Ungk. Nils By Pedersen, Fødested Balsetvatn og Opholdssted Teksmo, 22 år, far Peder MortensenPige Randine Bergitha Gabrielsdr., fødested Vaaga i Rødø, 27 år, far Gabriel AndersenMvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Glemte å skrive at når søsteren Ane Cathrine Nicoline blir døpt 13.10.1843 har Gabriel Andersen og Ane Amundsdatter opholdssted VågaMvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig, hjertelig takk skal du ha, Arnt Stavne. Dette avgjør saken!Det er nok absolutt rette folkene!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Iflg. Innrulerings-Mantal Helgeland så ble Gabriel Andersen født på Halsa, Meløy, men hadde oppholdssted Engevik i 1830.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

I Svein Edvardsens avskrift av skifter for Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1811/1845 finnes dette skiftet:Mosvold, Meløy 1815Anders Nielsen, hovedpersonKiertina Pedersdatter, ektefelle, formynder for barna Christian Andersen, HalsaNiels Andersen, sønn, 15 årGabriel Andersen, sønn, 10 årChristopher Andersen, sønn, 7 årChristian Andersen, sønn, 5 årRebecca Andersdatter, datter, 18 årMvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Har sjekket militærrullene for Meløy i tidsrommet 1809 til 1826 og finner ingen Anders Nielsen på Mosvold i dette tidsrommet, det nærmeste er en Andreas Nielsen som inderst i Dybvig i perioden 1809 (34 år) til 1813 (40 år), men ikke etterpå. Hans fødested er Søvigen.Gabriel Andresen med fødested Halsa ser jeg første gang i 1822 som 20 år gammel på Fundør, han er samme sted også i 1822 og 1824.Kan selvsagt ha oversett noe, men dette er i hvertfall hva jeg har funnet så langt.Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Min kilde er Innrulleringsmantall, Helgeland, Fortegbelse over fødte mannkjønn, 1795-1830', side 124, 1801.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Fant et skifte i Svein Edvardsens avskrift av skifter for Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1811/1845:Ørnes, Meløy 1815Andreas Nielsen, hovedpersonPernilla Andersdatter, hovedperson, skifte på beggeAbraham Nielsen, mannens brorMargrethe Nielsdatter, mannens halvsøsterChristense Nielsdatter, mannens halvsøsterAnne Nielsdatter, mannens halvsøsterHans Olai Andersen, kvinnens bror, 30 årBeret Andersdatter, kvinnens søster, 50 årKiersten Andersdatter, kvinnens søster, dødAnne Andersdatter, barn av Kiersten, 10 år, formynder Johan Abrahamsen, HauglandSerine Andersdatter, barn av Kiersten, 6 år, formynder Johan Abrahamsen, HauglandDette er nok den Andreas som i mannskapsrullene er oppført i Dybvig.841.A03 side 3291814 Dom TrinitJordsat Anders Nilsen, Mosvold 55 årdenne Anders har jeg problem med å finne i mannskapsrullene, får sjekke gjennom en gang til når jeg nå har en alder.Alderen hans stemmer med den Anders Nilsen som bor på Halsa i 1801 tellingen og har en sønn Gabriel som er 1 år.Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Anders Nilsen som det er skifte etter på Mosvoll i 1815, er nemnt i innrulleringsmanntalet 1809 for Meløy. Han er då innerst på Øvre Valle, 49 år og det er skrive at han er født i Rana. Han er den same som bur på Halsa i Meløy 1801. Anders Nilsen kom frå Bjørnåga i Mo og var født der i 1761 som son til Nils Andersen og Rebekka Gabrielsdtr. Kona til Anders Nilsen, Kirsten Nilsdtr, var født i Vesle Granheia eller Skuggheia i 1759 som dotter til Nils Amundsen og Marit Gabrielsdtr. Rebekka nemnt ovanfor og Marit var systrer og kom frå Ytteren i Mo. Av barna til Anders og Kirsten som er nemnde i skiftet, er dei to eldste døypte i Mo kyrkje og det yngste i Meløy kyrkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei Olav,Da fant jeg ham også i 1809.Det er et skifte i Svein Edvardsens avskrift av skifter for Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1780/1810, det er vel samme familie ut fra opplysningene i Rana bygdebok selv om kun et av halvsøskene er nevnt:Vernes Nord, Rødøy 1804Marit Nielsdatter, hovedpersonAndreas Iversen, ektefelleRebecca Gabrielsdatter, morAnders Nielsen, brorGabriel Nielsen, brorHaagen Nielsen, brorNn Nielsen, bror, skal være i Brønnø, ingen vet hvad han heterDoret Haagensdatter, halvsøsterI skiftet i 1815 er konens navn Kierstina Pedersdatter, ble han gift på nytt?Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for nye innspill! Her begynner det å komme personer som jeg har registrert før. Rebekka Gabrielsdatter, f. ca. 1739 på Ytteren i Rana, død i 1812 i Bjørnåga ble i 1759 gift med Niels Andersen, f. 1736. Hun var også gift i 1768 med Hågen Olsen fra Plurheia og i 1794 med Johannes Johannessen, f. 1771. Hågen Olsen døde 2.4.1793 i Bjørnåga og Rebekka i 1812.Den Doret som Arnt nevner er vel Dorthea som ble gift i 1800 i med Jacob Olsen fra Melfjord, Rødøy.Men ellers så må jeg ha litt tid på meg til å se nærmere på det andre.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Til Arnt (15): Nokre av opplysningane i dette skiftet må vera feil. Berre Anders og Gabriel er heilsysken til Marit. Ho hadde også ei heilsyster, Karen, som ikkje er nemnt i skifetet du viser til. Dei to siste 'brørne', kan vera ei forveksling av namn. Som Birger peikar på i neste innlegget (16), var mora til Marit oppattgift med Hågen/Håkon Olsen (alt før det vart skifta etter førre ektemannen). Dei hadde m.a. to søner, Nils og Hågen, og ei dotter Doret/Dortea. Dette går fram av skifta etter Nils Andersen (1768) og Hågen Olsen (1793) Bjørnåga, dei to fyrste mennene til Rebekka Gabrielsdtr. Han som i skiftet på Nord-Værnes er kalla Hågen Nilsen, må vera ein halvbror til Marit, anten Nils Hågensen eller Hågen Hågensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.