Gå til innhold
Arkivverket

[#57997] He. Elverum. Ener Pedersen Høymoen g. 1899 m. Berte Embretsdtr. Storberget


Gjest Kjell-Arne Mellum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan det være n° 19 her? Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum i Elverum, Ministerialbok nr. 3 (1757-1776), Fødte og døpte menn 1774, side 76-77. Permanent sidelenke: LenkeFar Peder Olsen Storberget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Videre finner jeg denne Peder Jacob Olsen med far Ole Kjeldsen på FS, kan ikke få sjekket det for det ser ikke ut for at kirkebok for dette året er skannet: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Tollev i innl. nr. 3 dør 8 dg. gammel.LenkeDe barna vi har funnet til Peder Olsen og Mari Johnsdatr. Se innl. 2 og 3. Merkelig at det ikke er noen Ole eller John, etter fedrene til Peder og Mari.Kan de begge ha vært gift/fått barn før? Og ha barn der som er oppkalt etter fedrene deres?Noen som har tips hvordan jeg kan nøste opp i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det ser ikke slik ut, her er ekteskapet deres fra kirkeboka, nederst til venstre trolovet 9.5-1772, det står ikke at han er enkemann og hun står som 'pike'. I ft 1801 er det og begges første ekteskap: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum i Elverum, Ministerialbok nr. 3 (1757-1776), Ekteviede 1771-1773, side 28-29. Permanent sidelenke: LenkeDet er jo mulig de har fått flere barn som har dødd. På FS er det jo ikke mulig å foreta foreldresøk dersom en ikke har to navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Er ikke enkel denne her.Jeg får sjekke faddere om det er noe mulig familie der.Den nye Elverum serien med bygdebøker, er ikke ferdig for dette området. Er lagt på is? Er dårlig med husmenn i den serien.Får låne meg Finne-Grønn sin Elverumsbok og se om det er noe hjelp å få der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kanskje du burde sjekke fadderne ved barnas dåp?N° 38 i 1776 er den Tollev vi fant over: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum i Elverum, Ministerialbok nr. 3 (1757-1776), Fødte og døpte menn 1776, side 86-87. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9165&idx_id=9165&uid=ny&idx_side=-46>LenkeFaddere: Christian Christiansen Nordre Eri..?, Ole Halvorsen ibid. og hustru (?) Hans Olsen ibid., Peder Becks (?) hustru (?)Mod. introd. den samme dag Hans kan være en bror, men de andre ser ikke ut for å ha noen spesiell tilknytning til familien. Her er tvillingjentene som ble født før de gifta seg (Kari og Martha): n° 5 og 6: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum i Elverum, Ministerialbok nr. 3 (1757-1776), 'Uægte' fødte og døpte 1770-1773, side 140-141. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ejners faddere, prøver meg frem LenkeOle Rÿberget, Eric Gaarder, Hans Olsen Po ..l.. Bud, Ole Nilsen Øyg... hustru, Lars Ericsen Pla..st.. hustru. Nok en gang Hans Olsen, en mulig bror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Til nr. 14: Faddere til Tollev er: Christen Christenssen Nordr.(Nordre)Leiret, Ole Halvorsen Leiret, og Hustrue, Hans Olsen Leiret,Pedr Bechs Hustru.Faddere til tvillingene: Holstfyrster Kyhn, Studios: Hagen, Madam Gryner, Frøken Dopp, Giertrud Christensdr. Leiret.Til det andre barnet: Gunder Amundsen Liømoe og Hustr., Ole Nielsen Øgle i Leiret, Kirsti Halvorsdtr. og Elias Nyborgs Hustr. ibid. Fadren til disse Børn angives at være Nye=Bygger Søn Peder Olsen Storberget.Mvh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Til innlegg 15:Faddere er: Ole Kynberget, Eric Gaarder, Hans Olsen Postbud, Ole Nielsen Øygles hustr:, Lars Ericsen Pladsens Hustr:Mvh: Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Takker begge to for fadder tydingen.Er vel bare Hans Olsen som kanskje kan hjelpe meg videre? Hvis Hans Olsen Leiret og Hans Olsen Postbud er samme mann? Han kan være en bror av Peder Olsen?Ang. Ole Nilsen Øgle i Leiret og Ole Nilsen Øgles hustru...Ole Nilsen Øgle kan være bror til Embret Nilsen Øgle, som er far til Berte Embretsdtr. som gifter seg med Peder Olsen sin sønn, Ener Pedersen f. 1733. Men det bringer ikke meg noe videre, sånn umidelbart.Det store spørsmål er da. Hvem er Hans Pedersen Leiret/Postbud??Noen som vet eller klarer å løse den den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Dåp for Hans Nicolai i 1788. Ingen faddere som utmerker seg.Dåp for Ole i 1790. En fadder Ole Olsen Leiret?Dåp for Severin i 1792. En fadder Jon Olsen Kynnberget?Dåp for Nils i 1797. Ingen faddere utmerker seg.Men dårlig med Peder Olsen som fadder?Så det var ikke noe svar å få der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ved Ener Pedersen og Berte Embretsdtr. dåp av sønnen Embret, Nr 31 venstre sideLenke der dukker Anne Svendsdtr. opp som fadder. Hun er mor til barna i innlegg.19 til 23.Anna Svendsdtr. er gift med Hans Olsen Leiret. Stor sannsynlighet at han er bror til far til Ener, Peder Olsen.Men hvem er Peder og Hans sin far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.