Gå til innhold
Arkivverket

[#58007] Berthe Maria Klüver frå Verdal g.m. Peder Krog Frosta


Gjest Tor Myklebust
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Myklebust

I 1801-manntalet finn vi Berthe Maria Klüver og sogneprest Peder Christophersen Krog på Moe i Frosta. LenkeI husstanden finn vi også ei Marthe Jacobia Nordahl 14 år som skal vere 'Beslægted med konen'. Veit nokon kven denne Marthe er og korleis ho er i slekt med Berthe Maria?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vet ikke hvordan slektskapet er,men fantMarthe Jacobia på FS: hun er døpt omkr (?)29 juli 1787 på Fosnes.Faren heter Sven Busch Nordahl. LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Marthe Jacobia's foreldre på tellingen 1801 på Devigen i Fosnes.Kona står som Grette Hass(Margrethe Hass)Han er 49 og hun 48 år.LenkeAnn-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

På tellingen har Margrethe Hass og Svend Buscch tre barn boende hos seg, Jacob,16,Ane Cattrina,11, og Johanna,8. Svend Buscch og margrethe er begge i første ekteskap.Svend er gårdbruker og leilending. Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Dette paret har sikkert flere barn,de giftet seg i 1779,og Marthe Jacobina ble ikke født før 1787.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Tusen takk for god hjelp. Her var mykje informasjon å fordøye. Trudde eg visste kven Sven Busch Nordahl var, men denne må vere ein generasjon yngre, fødd ca 1752.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Fann Sven Busch Nordal på Familysearch. Døypt 23. mai 1751 på Fosnes som Sven Busch Svendsen. Far: Sven Nordahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Fann dåpen til Sven Busch Nordahl i 1751 i skanna kyrkjebøker: LenkeEin av fadderane var 'jomfrue Klüver Høynæs'. Så her har vi kanskje forbindelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Beyer

Dette var svært interessant. Denne Marthe Jacobia kan være identisk med Marie Svendsdtr. Nordahl, født i Devigen, Fosnes 23.april 1787. Hun ble 23.aprl 1827 gm. Otto O. Beyer på Halset Gård, Byåsen (Strinda). Hun døde 9.april 1864 i Trondheim. Begravet fra Domkirken. Jeg har lett etter henne i FT1801, uten hell i flere år. Dette kan være løsningen?Vedrørende Berthe Maria Klüver (Klüwer), er jeg litt usikker. Min hypotese er at hun kan være den Elsebe, som er nevnt i Kluwer slektstavlen med følgende opplysning: 'Vor norske Stamfaders 4de Søns første Søn Major L: D: Klüwer havde med en Bondepige en Datter Elsebe Marie, som ved Testamente blev lyst i Kuld og Kjøn og indsat til sin Faders Hovedarving.' Som FT1801 viser også at den eldste sønn er gitt navnet Lorentz. Fra slektstavlen; L: D: står for Lorentz Didrik (f.1750). Hans far er også L.D f.1700 på Bjertnes, Verdal.Det må legges til at nok Klüwer-slekten kanskje fortjener den første lenken i dette forumet.For norske genealoger og spesielt interesserte:Stikkordet videre bør være 'Birgitte Bilderling', som nevnt kun en gang i dette forum. Veien videre fra henne er det mest spennende jeg har kommet over i min slektshistorie.Håper dette kan være nyttige opplysninger videre til Tor, som jeg må takke så meget for sine publiserte artikler om Nordahl/Nordahl Brun i andre fora.MVH Olav Beyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Etter det eg finn på nett var Berthe Marie Klüwer f. 1758 og dotter til Lorentz Diderich Klüwer (1700 – 1771) og andrekona Sillie Marie Hagen (1718 – 1771). Lorentz D. Klüwer sin eldste bror Johan Wilhelm Klüwer (1689 – 1756) var gift med Anna Rist. Dei hadde mellom anna dottera Anna Dorethea Klüwer f. ca 1725 som vart gift med Sven Nordahl (1717 – 1780). Dei vart så foreldre til Sven Busch Nordahl f. 1751 og besteforeldre til tidlegare nemnde Marthe Jacobia Nordahl f. 1787. Slik var slektskapen mellom prestefrua Berthe Marie Klüwer på Frosta og Marthe Jacobia. Sistnemnde sin vidare skjebne kjenner eg ikkje. Men det hadde vore interessant å fått stadfesta om det var ho som vart gift med Otto Beyer. Mi interesse for Marthe Jacobia var på grunn av Nordahl-namnet. Eg ville finne ut kva tilknyting ho hadde til det.Kjelde for desse opplysningane er: [url="http://home.no.net/lorentzd/LDKfam2.html>http://home.no.net/lorentzd/LDKfam2.html og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Verdal bb, Bjartnes grd.:B1)Johan Vilhelm Klüver (1689-1756 Skarsvoldn, Fosnæs) gift med Anna Rist(-1764). Deres datter Anna Dortea ble gift med Svend Nordahl, 27/9 1780, først Holzførster, bodde på Hognæs i Fosnæs, siden fogd i Namdal.B4)Broren til Johan V., Lorents Didrik Klüver, Bjartnes, Verdal, ob.ltn. (1700-1771) gift 2.g. 1749 med Selle Marie Hagen (1718-1783)fikk datteren Beret Marie (f.1/11 1758 Bjartnes-17/8 1804) ble gift 1780 med Peder Kristofer Krog, sogneprest til Frosta (f.5/4 1748 Verdal-10/2 1808).Johan L D Klüver ble først vært gift 1720 med Anne Marie Müller (1691-1748).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Beyer

Jeg fram til min kilde de kjentenedtegnelser av Henrik Hornemann som jeg har avfotografert fra side 239 vedr. Nordahl (Statsarkivet i Trondheim) Siden viser bl.a. greinen bosatt i Fosnes. Der nevnes Marie Svendsdtr. Nordahl f. 1787 gm. 1827 Otto Ottosen Beyer. Jeg kan ikke se at kirkebok finnes for 1784 - 1787 for Fosnes, hverken hos mormonerne eller etter ny innscanning. Men Henrik Hornemann regnes vel som en meget pålitelige sekundærkilde. MVH Olav Beyer

bilete4446.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Beyer

Samlingen ved Riksarkivet forfattet av Jacob Hornemann, ikke Henrik som jeg kom i skade av å skrive. MVH Olav Beyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.