Gå til innhold
Arkivverket

[#58008] Skrifttyding. Kirkebok for Ørland 1800.


Gjest Terje Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Sørensen

Jeg har problemer med å tyde et par ord vedrørende en innføring i kirkebok for Ørland prestegjelde 8. S. e. Tref. 1800 (nederst på siden). Det gjelder en vielse. Bortsett fra de ordene jeg ikke klarer å tyde, og som jeg her har markert med parentes, synes jeg det står:” Ægteviede. Jacob Torbers. Møller med Pigen Kirsten Jacobsd. (Kr..h.? ) , (Imsteren?), Ole (T..hs?), Sivert Winter -.”Kan noen hjelpe meg å tyde den delen av innføringen som er ubegripelig for meg?TerjeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Jeg tror det står 'Kirsten Jacobs dr. Kross, Forlovere '. Etternavnet Kross står nok med latinske bokstaver, slik at sløyfen og s'en blir en dobbel s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sørensen

Takk for hjelpen. Nå ser jo også jeg at det står 'Forlovere' (Det burde jeg vel ha gjettet meg til, forresten). Jeg er imidlertid svært i tvil om at ordet foran er 'Kross'. Navnet virker ganske ukjent her i distriktet, ihvertfall er det det for meg.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Her blir Jacob og Kirstens datter døpt Regise Lenke Litt over midten på høyre side. Jacob heter vel Høvangen her, men hva står det etter Kirsten -Ole i innlegg (2) tror jeg har det samme etternavn som Kirsten.Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Etter nærmere gransking tror jeg det er Høivaagen. Søkning på FS gir navnet Jacob Torbergsen Høyvaag g.m. Kirsten Jacobsdtr. KohsIngvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sørensen

Ved dåpen til Regise er vel etternavnet (adressen) til Jacob Høvaagen. Orden bak Regise ser for meg ut til å være Kirstine, men hva det neste ordet er , er mer uklart. Men deretter følger: Sp. Chrisiane Olden, Siri Høvaag, Kirsten Balsnæs, Sivert Vinter, Sivert Høvaag, slik jeg tyder det.Jacob og Kirsten fikk vel senere et par unger til : Torber Andreas og Regise Elisabeth.Kirsten Jacobsdatter døde i 1806, 34 år gammel. Men Jacob giftet seg på nytt i 11.11.1811 i Bakke krk., Strinda, denne gangen med Anne Ellendsdtr. Schancke (Skanke), f. 1786 på Røros, har jeg notert,Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilert Bjørkvik

Det er vel fødselsdatoen som står etter Regise Kirstine, 'fød 31 octb'.Familienavnet Kross er ukjent for meg, men jeg synes de tre siste bokstavene er 'oss'. Det passer også godt med navnet på første forlover, Ole [Kristoffersen] Foss, som bodde på Råk. Det er 2 forekomster av Kross i Stavanger i 1801.Ved skifte sluttet 14.11.1845 (Fosen sorenskriver 3Fa51) etter ungkar og strandsitter Torberg Jakobsen Møller, som døde i Høvågen 3.1.1845, nevnes som arvinger halvbrødrene Elling Jakobsen Møller i Høvågen og Johan Arnt Jakobsen Møller, skipper i Trondheim samt helsøstrene Rise Kjerstine Jakobsdtr 44 år gift med Kristian Hansen Vågen og Regine[?] Elisabet gift med Anders Olsen Røsjøen.Etter mine besteforeldre har jeg i min varetekt en huspostill uten tittelblad. Den er intakt fra side 1 til 1208, men mangler de siste sidene. Innsiden av forpermen har påskriften: 'Denne bog tilkommer mig Efter min fader Salige Jakop Torbersen Møller god helpe mig at ieg Her Paae Iorden konnde leve Christelig og døe saalig og tel det Evige liv at opstaae gledelig Elling Jakobsen Møller 1832'. På innsiden av bakpermen har min tippoldefar satt sitt navnetrekk: 'Gabriel Bedin'. Sannsynligvis er postillen kjøpt på auksjon.EB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Denne har du kanskje fra før Lenke Høevaagen er nok adressen ja, det er der de bor. Datteren heter Rise, ifølge den som har tydet. Du har også Jacobs foreldre der.Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.