Gå til innhold
Arkivverket

[#58009] Joen Steen-Vår Frue-kirkebok-hvem underskriver hendelser?


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg leter etter en ane som heter Joen Steen. Jeg ser at i kirkeboka for Vår Frue's kirke i Trondheim at enkelte hendelser er underskrevet av en Joen Steen. Jeg undres derfor hvem som underskrev hendelsene i kirkeboka. Var det prest og klokker? Se underskrift nederst til høyre (høyre side)LenkeMvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Hei ØysteinForslag: Det jeg tror er at disse var vitner som signerte. Hvis du ser rett over der det er signert (på de fleste vielsene her) så står det et ord som går igjen 'forløftningsmand' foran der synes jeg det står at det skal være 2 av dem er litt usikker her men....Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Ja, de som har undertegnet er forloverne (kausjonistene), som forsikrer at intet er til hinder for at brudeparet kan vies. Det står: 'For dette gifftermaal, at intet lovstridigt derimod skal møde, saa som Slaægtskab, andet Ægteskab eller deslige cavere vi 2de Deres undertegnede forlofftingsmænd'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annemor Frisli

Har vi en felles ane her? Jeg (og flere med meg) har lett etter forfedrene til Jon Jonsen Sten f. i Trondheim i 1761. Han kom senere til Inderøy der han ble bonde på Oxaal. Foreldrene hans er oppgitt å være Jon Sten (Joen Steen) og kone Gjertrud Christoffersdtr. Det ser ut som den Joen Steen som har underskrevet som forlover kan være far til han som kom til Inderøya, i hvert fall hva alder angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Har du flere opplysninger om denne John Johnsen Steen?Kanskje John Johnsen Steen f.1761 er den samme som John Johnsen f.1761 på Hogstad i Inderøy nevnt i tema 56444 (innlegg 1). Hans bror Lars Johnsen f.1750 i Inderøy brukte Steen som slektsnavn.Lars Johnsen Steen sin kone Siri Simonsdatter Kvam var datter av Simon Torfindsen husmann på Oxaal.Hva var navnet på John Johnsen Steens barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annemor Frisli

Ved ft i 1801 for Øxaal i Saxhoug sogn er Jon Jonssen oppført som Huusbonde og 40 år. Hans kone er Ingeborg Pedersdtr., 40 år. De har da barna Johan (min fars oldefar) som da er 10 år, Peder 7 år, Christian 4 år og Ingeborg Anna 2 år. I flg muntlige overleveringer i slekta skal John være født i Ilen menighet i Trondheim av foreldre John Larsen Sten og hustru Gjertrud Christoffersdtr, men det har ikke lykkes å finne han igjen i kirkeboka for Ilen. At han skal ha en bror som heter Lars høres meget sannsynlig. John Steen kom til Oxaal som barn. Gårdfolka der var barnløse og han arvet gården etter dem. Foruten de barna som er nevnt i 1801 hadde John og Ingeborg også barna Lorentz f.1805, Petter Olaus f.1807 og Marta som jeg ikke har fødselsår på. Min far har forøvrig skrevet slektsbok for Oxaal-slekta med utgangspunkt i John Johnsen Steen, som senere tok Oxaal til slektsnavn. Jeg synes å huske at jeg har sett en forbindelse til Hogstad i en eller annen kirkelig sammenheng, som dåp eller bryllup. Det er jo mulig at John Larsen Steen ('vår' Johns far) var inderøyning og at han senere bosatte seg i Trondheim. I flg muntlig tradisjon skal han ha vært 'tobakkspinder', og det kan være en eller annen slektsammenheng til det barnløse gårdbrukerparet på Oxaal som har ført til at sønnen kom dit, og senere har arvet dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Først og fremst takk for opplysninger.Når det gjelder Joen Steen, så stammer jeg fra Peder Joensen (johnsen) Steen. Jeg har ikke mange opplysninger om Peder, bare at han i 1774 var hus-tømmermann og senere tok borgerbrev og ble kjøpmann. Peder Joensen Steen fikk datteren Henrikka Jonetta i 1774 i Trondheim. Peder var gift med Aletha Henriksdatter. Datteren til Peder (Henrikka) befinner seg hos en slektning Esten Olsen Steen i 1801, han er da prest i Trondenes og hun bor på prestegården der. Jeg antar at hennes foreldre er døde i 1801.Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Har sett litt på Branntaksten i Trondheim for å finne hvor mange Steen som var i byen i 1760 årene. Har funnet følgende; Hans Hansen Steen på Bakklandet, Christian Wibe Steen under Domkirken, Ole Andersen Steen under Domkirken, Joen Andersen Steen under Domkirken og Lars Olsen Steen under Domkirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Kan ta med enda en opplysning; Esten Olsen Steen var prest i Trondenes i 1801, han var også fadder til min ane Henrikka Jonetta ved hennes dåp i Vår frues kirke i 1774, ser man på opplysningene fra branntaksten, så tyder det på at Ole Andersen Steen var bror til Joen Andersen Steen, og mye tyder på at Joen hadde sønnen Peder, Ole hadde sønnen Esten. Esten ble da i tilfelle fadder til sitt søskenbarns datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg mener å huske at denne John Andersen Steen var skreddermester og at det finnes et omfattende skifte etter han i Trondheim. Jeg trodde lenge at han var far til min Lars Johnsen Steen (som var født i Inderøen). John Andersen Steen og Ellen Kierstine Juel hadde faktisk en sønn Lars Johnsen Steen født 1748 i Trondheim (døpt i domkirken), men denne Lars har jeg med sikkerhet sjekket ut, til ikke å være min forfar. Jeg mener å huske at Ellen Kierstine Eriksdatter Juul var morens fulle navn, men dette må sjekkes i kirkebøkerne for Trondheim. Hun hører vel muligens til en av Juulslektene, som stammer fra gården Gyl i Tingvold på Nordmøre (det er bare en antagelse og altså ikke sikkert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Når det gjelder Juul, så er det trolig en forbindelse fra min Peder Joensen til Juul også. Når Peder Joensen Steen og Altetha Henrichsdatter sin datter døpes i 1774 så er følgende faddere: Mad: Karen Bocholz, Mads: Karen Bing, Mads: Johanna From, Sr: Hans Christian Klingenberg, Msr: Jacob Juul, Msr: Esthen Steen.Så her dukker en Jacob Juul opp. Esten Steen skal etter de opplysninger jeg har, være en Olsen Steen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Finner også en Joen Olsen Steen som død i 1794. Han var72 år gammel og begraves i Aug. 1794 i Domkirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Asbjørg Folkestad

Jeg kan ikke hjelpe deg med opplysninger om Joen Steen, men litt opplysninger om Esten Steen har jeg. Eystein Olavsson er født 4.6.1748 på gården Høiem på Byneset, Sør-Trøndelag. Foreldrene var Olav Torsteinson og Karen Eysteinsdatter Høiem. Giftet seg i Trondheim domkirke 1783 med Marta Lovise Irgens, datter av Ole Irgens og Christiana Bang.Disse opplysningene har jeg bl.a. funnet i sogneprest J. Høyems manuskript 'Beskrivelse over Bynæssets og Agerøes præstegjelde'.Selv er jeg etterkommmer etter Estens søster, Marit Olavsdatter. mvh Asbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.