Gå til innhold
Arkivverket

[#58010] Hjelp


Gjest Jane Fjerdingby
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg ville tatt det hele fra begynnelsen av, etter å ha lest innleggene på DIS, har jeg en følelse av at dere har blandet sammen forskjellige personer.Begynn med det du er sikker på: din forfar Fritjof Ingvald Antonsen f. i 1878 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5528&idx_id=5528&uid=ny&idx_side=-73>Lenke og dernest hans foreldre Anton Karlsen og Elen Thoresdtr.Dette er vel den Anton dere har funnet i 1865 som er 26 år og gift med Elen Thorstensdtr. LenkeHva er rett? Thoresdtr ell Thorstensdtr? Eller kan det og her være snakk om to forskjellige personer?Vær ops på at det og er en annen Anton Carlsen/Karlsen i distriktet som er nesten like gammel! 21 år gammel i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Foreldresøk på FS, gir kun din oldefar for Anton Carlsen og Elen Thoresdtr i 1878:[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=28240195&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeMen dersom jeg skriver Torstensdtr får jeg følgende barn:1873 Martin Adolf: Lenke1875 Sigholt Hagbart: Lenke Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Klokkerbok nr. I 3 (1873-1882), Fødte og døpte 1876, side 34. Permanent sidelenke: Lenke Da er de på Stalbergeie. Blant fadderne er det en Caroline Carlsdtr, en mulig søster? 1880 Edvino Herman: LenkeDa er de på Holen: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Klokkerbok nr. I 3 (1873-1882), Fødte og døpte 1880, side 102. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I 1866 får Anton Carlsen og Elen Tostensdtr en datter Mina Josphine (n° 38): Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Klokkerbok nr. I 2 (1855-1872), Fødte og døpte 1866, side 106. Permanent sidelenke: Lenke De bor da på Stalbergseie.Det ser ut for at hun er fadder selv, de andre er Mathea Carlsdtr, Carl Danielsen, Hans ..?, Gudbrand Aadnesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I 1867 får de Carl Fredrik (n° 14)Her og står mora som Thorstensdtr: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Klokkerbok nr. I 2 (1855-1872), Fødte og døpte 1868, side 431. Permanent sidelenke: LenkeDe bor fortsatt på Stalbergeie.Han var 'blot hjemmedøbt' av Mathea Andersdtr, så han har vel dødt like etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nok en Carl Fredrik i 1869 (n° 78): Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Klokkerbok nr. I 2 (1855-1872), Fødte og døpte 1869, side 441. Permanent sidelenke: LenkeDe bor da på Strandbakken, Stalsbergeie. Her og står mora Tostensdtr.Faddere (de er cisst med selv): nok en gang Elen Tostensdtr, Kaja Karlsdtr, Carl Danielsen, Anton Carlsen, Petter Christiansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Thorvald Emil i nov 1871 (første mann): Permanent sidelenke: LenkeDe bor fremdeles på Stalsbergeie og hun er Tostensdtr. Faddere: Anne Olsdtr, Caroline Carlsdtr (nok en gang), Gulbrand Eriksen, Edvard Eriksen, Johan Carlsen, Karen Christophersdtr, Karen Pedersdtr, Hans Pedersen, Søren Gulbrandsen og Ludvig Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Tar for ordens skyld med Anton og Elen i 1875-tellingen.På tellingstidspunktet har de 5 barn, hvorav den siste gutten ikke var døpt.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet mellom Anton Carlsen Holen og Elen Torstensdtr. 17.04.1865 i Skedsmo, Akershus. Hans far er Carl Fredriksen og hennes Torsten Nielsen.Se post nr. 8. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Martin Adolf des. 1874 (n° 124): Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Ministerialbok nr. 11 (1866-1876), Fødte og døpte 1874, side 155. Permanent sidelenke: LenkeLitt vanskelig å lese, men hun står som Tostensdtr her og bostedet er det samme.Fadderne litt vanskelig å lese, men det står vel: Marthe Olsdtr, Sophie Berntsdtr, ? Frederiksen, Johan Carlsen (han har vi sett før), Ole Aamundsen (?)Nå tror jeg at det er en idé å finne ut hvem som var foreldra til Caroline Carlsdtr, Kaja Carldsdtr (kan være Caroline) og Johan Carlsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da har vi problem! Caroline Carldstr og Johan Carlsen ser ut for å ha Carl Danielsen og Ingeborg Marie Jensdtr til foreldre:Matrhea Carlsdtr er og her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kaja Carlsdtr var jo og er så det er ikke tvil om at det er foreldra til Anton og. Presten må ha skrevet feil, kanhende hans far het Carl Fredrik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er sikkert farfaren som var blant fadderne, han er den eneste Carl Danielsen i 1865. Nok et tegn på at presten skrev Fredriksen ved en feiltagelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ingen Carl Danielsen i ft 1875 heller ikke Fredriksen, så da må han være død mellom 1869 og 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det spørs om ikke det er Carl Fredriksen du finner her i 1875. Da er han gift på nytt, men sønne Johan er hjemme.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan Ingeborg Maria ha gifta seg om igjen, eller er dette en annen: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=37&filnamn=f70231&gardpostnr=412&personpostnr=3129#nedre>LenkeSer nå av innlegg på DIS at Carl het ihvertfall Carl Fredrik til fornavn, det forklarer vel saken: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Ministerialbok nr. 9 (1830-1853), Ekteviede 1837, side 179. Permanent sidelenke: LenkeGiftermål øverst, men her står det bare Maria og ikke Ingeborg Maria.Men jeg finner han ikke blant døde, kan jo ha oversett noe.Fremdeles fra DIS: Kona døde i 1869, så den over må da være en annen med samme navn: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Ministerialbok nr. 11 (1866-1876), Døde og begravede 1869, side 273. Permanent sidelenke: LenkeKopierer videre fra DIS (vanskelig å gå frem og tilbake)(n° 16): Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Ministerialbok nr. 11 (1866-1876), Ekteviede 1871, side 223. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Når man nå har morens dødsfall i 1869, burde det jo være mulig å få greie på hva som står i dødsmeldingen/skiftet etter henne. Det vil jo eventuelt kunne bekrefte at Anton var deres sønn.Hvorfor Carl har benyttet etternavnet Fredriksen, kan man vel bare spekulere i. Men det er jo svært nærliggende å tro at det er mellomnavnet som har blitt til etternavn underveis. Om han har hatt andre grunner for å velge bort farsnavnet Danielsen er vel ikke godt å si.Nå sitter jeg her med kroppen full av influensa og feber, så jeg tenker kanskje ikke helt klart. Men har noen funnet Carls fødsel rundt 1814 i Skedsmo? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er Carl Fredrik Danielsen konfirmasjon i Skedsmo 04.10.1829. Det er ikke oppgitt alder eller foreldrenes navn.Se post nr. 26.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Stakkars deg! God bedring da. Her er det internet som slår seg av og på, av og på. Så innimellom klikk, retter jeg engelske stiler!!Nei, det ser ut for at kirkeboka for 18147 mangler, han er ihvertfall ikke født i 1815.Helt enig med deg i at Jane bør kontakte arkivet i Akershus og be om dødsmeldingen etter Ingeborg Marie Jensdtr.Det er ikke tvil i min sjel at dette er rette folk. Men man skal jo alltid være på den sikre siden.Jeg har sett andre like tilfeller på dette tidspunktet. Far til Carl/Karl Fredrik Fredriksen/Danielsen het Fredrik Danielsen og det forklarer jo saken. Det var på vippet til å gå over til faste etternavn.Nå prøver jeg å lete etter hans død, men det går ikke fort her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er ikke lett å finne fødselen til Carl Fredrik.Fant en Carl uten foreldre i 1813 ser det ut for venstre siden, litt over midten): Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Ministerialbok nr. 1 (1706-1715), Kronologisk liste 1713, side 36. Permanent sidelenke: LenkeHar gått igjennom 1811-1814 uten hell.Kanhende andre kan finne det eller du selv, Jane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Car/Karl Fredriksen/Danielsen døde i 1884, da var den andre kona hans allerede død: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo i Skedsmo, Ministerialbok nr. 13 (1883-1891), Døde og begravede 1884, side 336. Permanent sidelenke: LenkeDu kan og be om dødmelding for han for å være sikker.Man skulle jo kunne finne dåpen hans for den må jo være i kirkebokens kronologiske liste (se innlegg over)Men som sagt er jeg ganske sikker på at det her er snakk om en mann som bare skifter på etternavnet. Som jeg sa tidligere så er det slett ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ved Matheas dåp i 1843 skriver han seg og for Fredriksen (39): Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Klokkerbok nr. I 1 (1830-1854), Fødte og døpte 1843, side 53. Permanent sidelenke: LenkeFaddere: Ole Nielsen H..m (?), K/Maren Olsdtr og Hans Johannesen Stalsberg, Elen Nilsdtr Løken, Niels Christophersen Vestmørkeje, Hans Jensen Voler (?)- en onkel? Gunhild Christiansdatter Tangerud, Johanne Nielsine Christiansdtr Grorudeje i Agger, Christopher Thoresen (?) Tangerud, Lars Larsen og Carl Larsen Stovner i Ager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ved Matheas dåp i 1843 skriver han seg og for Fredriksen (39): Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Klokkerbok nr. I 1 (1830-1854), Fødte og døpte 1843, side 53. Permanent sidelenke: LenkeFaddere: Ole Nielsen H..m (?), K/Maren Olsdtr og Hans Johannesen Stalsberg, Elen Nilsdtr Løken, Niels Christophersen Vestmørkeje, Hans Jensen Voler (?)- en onkel? Gunhild Christiansdatter Tangerud, Johanne Nielsine Christiansdtr Grorudeje i Agger, Christopher Thoresen (?) Tangerud, Lars Larsen og Carl Larsen Stovner i Ager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.