Gå til innhold
Arkivverket

[#58011] Sverige: Foreldre til Chatarine Eriksdtr. Gift i Rotsund, Skjærvøy


Gjest Per Sørdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Sørdal

Hei. Leter etter foreldrene til Chatarine Eriksdtr f 1820 i Sverige. (Nord Sverige) Hun giftet seg med Halvor Halvorsen 2 nov 1851 Rotsund, Skjærvøy Permanent sidelenke: Lenke FT Skjærvøy 1865 står det at hun er flyttet fra kvænlisten. Takker for hjelp. MVH Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei PerDette var ikke mye å gå på, det kan bli vanskelig. Ikke ga infoen rundt vielsen noe nytt heller, hverken i mini eller klokkerbok.Har du funnet henne innflyttet til Skjærvøy ? Om ikke, så kanskje du kan forsøke ? Der kan man jo håpe at det står noe om hvor hun kom ifra og selvfølgelig når. Kanskje det kan bli lettere å finne henne i Sverige da.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Catharine Eriksdatter kan være søster til en av mine forfedre, og i så fall er hun datter til Erik Mattson Tarkiainen og hustru Sophie Johannesdatter. Familien holdt til i Sieppijärvi i Turtola sogn i Finland. De følgende barn:Anna Gretha f. 1819Carin (Catharine??) f. 1821Sophia Ulrica f. 1824Johan Erik f. 1826Helena f. 1827Carolina f. 1828Moses f. 1830Dåpen til de seks yngste barna finner du på HisKi ( [url="http://hiski.genealogia.fi/hiski?se>http://hiski.genealogia.fi/hiski?se ) under Turtola. Erik Mattson brukte etternavnet Pasmajärvi i 1821, deretter Tarkiainen.Familien dro til Norge omkring 1832, men faren Erik må ha dødd ikke lenge etter at de kom til Norge (har ikke funnet dødsfallet hans), og moren returnerte til Sieppijärvi i 1838. Ser ikke ut som hun hadde noen barn med seg da, så barna må ha vært bortsatt i Lyngen/Skjervøy-området. I 1842 dro hun tilbake til Norge og i 1865 finner du henne i Skjervøy (hos datteren Caroline): LenkeDe fleste av barna ble gift i Lyngen/Skjervøy-området, og det kan virke som de visste lite om faren. Stort sett er det bare fornavnet Erik som er oppgitt ved vielsene.Anna Grethas vielse (nr 25, Skjervøy, 1858): Lenke (intet etternavn på faren)Sophia Ulricas vielse (nr 1, Lyngen, 1855): Lenke (riktig etternavn på faren)Johan Eriks vielse (nr 20, Lyngen, 1854): Lenke (feil etternavn på faren)Helenas vielse (nr 10, Skjervøy, 1854): Lenke (intet etternavn på faren, feil fødested)Carolinas vielse (nr 3, Skjervøy, 1861): Lenke (intet etternavn på faren)Moses vielse (nr 7, Skjervøy, 1859):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Anne og Odd Villy. Takk for hjelp og svarene. Det ser ganske sansynlig ut at Catharine også kan være forfedre til to av mine barnebarn. Send meg din e-mail, så skal jeg sende deg anelisten. Kansje den kan hjelpe til å bekrefte noe. Min e-mail: pd-soerd@online.no Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.