Gå til innhold
Arkivverket

[#58015] Gunder Olsen Ås til Amerika?


Gjest Terje Bjørndahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Bjørndahl

Gunder Olsen ble født 28/12 1859 på Ås under Kjølset i Sør-Odal. Flytte-attest til Christiania 28/12 1894. Han ble gift 13/6 1895 hos Notarius Publikus i Christiania (innført i Kampen kirkebok under Dissentere) med Helma Hansdatter f 8/12 1872 i Fenstadeiet i Nes, Akershus. Ved tellinga i 1900 bodde Gunder og Helma Aas i Normannsgaden 22 i Christiania. I familien fortelles det at denne Gunder skulle ha emigrert til Amerika. Er det noen som kan hjelpe oss med å bekrefte/avkrefte dette? Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Har fått god hjelp her før, så jeg løfter dette spørsmålet opp igjenn, kanskje jeg er heldigere nå. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Har du prøvd å finne emigrasjonen fra Norge? Jeg tenker på når omtrent det kan ha vært? Hadde de barn i 1900? Vet du navnene og fødselsopplysninger på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Bjørndahl

Til Arnfrid, beklager at jeg ikke har svart før. Jeg har hatt problemer med min PC. Jeg har leita etter Gunder og Helma`s emigrasjon her på Digitalarkivet, uten hell. Ved tellinga i 1900 står de ikke oppført med noen barn, og jeg har heller ikke funnet noen dåp i kirkebøker for Oslo i tiden 1894 - 1900. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Finner ikke noen Gun*r Aas/Ols?n eller Helma Aas/Ols?n i USA som passer med dine.Men jeg kan hverken avkrefte eller bekrefte at de var i USA.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Takk for at du prøver å hjelpe meg Hanne Line. Gunder Aas (evnt. Gunnar)og Helma er vel ikke noe bra navn i Amerika heller. Mulig at de kan ha brukt et helt annet navn 'over there'. Jeg vet heller ikke når de emigrerte, det kan vel bare adresselister for Christiania og event. folketellingene, fortelle noe om. Oslo byarkiv har jo folketellinger utover i 1900 tallet, men jeg har ikke anledning til å komme dit nå. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.