Gå til innhold
Arkivverket

[#58027] Opprinnelse for Beret Iversdatter Amundlien gift 1818 i Fron


Gjest Joar Flynn Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Joar Flynn Jensen

I klokkerbok for Fron 1818 s 193 nr 4 går det fram at Enkemann Rolf Hansen Gravemoen og Pigen Beret Iversdatter Amundslien ble ektevigd. Han 35 år og hun 31. Det skulle tilsi at hun er født ca 1787, mens aldersangivelsen når hun senere dør i Vefsn januar 1824 tilsier fødsel et par år senere.Til gården Steberg hørte to plasser kalt Ommundlia. (Hovdhaugen: Garder og slekter i Fron,I s 124-128) Kanskje kom Beret herfra, men jeg finne ikke noe belegg for det. Er det noen som kan hjelpe meg med hennes opprinnelse før giftermålet? Mvh Joar Flynn Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tror det er den eneste i det området, kom nett fram til den samme, men du slo meg-:)De får en sønn Hans i 1818 allerede: LenkeKanskje oppkalling av de eventuelle andre barna kan gi en pekepinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joar Flynn Jensen

Tusen takk for verdifulle innspill. Problemet som jeg ser det er at det er et ganske langt sprang fra å være med i FT 1801 i Fron til å anta at hun senere har flyttet til Amundlien og giftet seg i 1818. Jeg har imidlertid fått et nytt spor, for det er minst en familie Iversen som har hatt sitt opphold ved gården Amundlien gjennom flere årtier rundt århundreskiftet.En Beret Iversdatter Amundlien er konfirmert i Fron i 1799 – 14 år gammel med bosted Amundlien. Ministerialbok s 458. Det tilsier en litt tidligere fødsel enn ellers antatt, men lar seg forsvare.I 1808 konfirmeres en Hans Iversen Amundlie og i 1818 gifter en Ole Iversen Amundlien seg der. Jeg vil tro at dette er hennes brødre.Ifølge FT 1801 er disse barn av Iver Hansen og Anne Erichsdatter – husmenn under gården Øvre Bøygden. Når disse foreldrene senere dør står de oppgitt med bosted Amundlien. Ole Amundlien er i tillegg anført som fadder for Berets første sønn Hans Rolfsen i 1818. Alt dette gjør at jeg vil anta at dette er foreldrene til Beret Iversdatter Amundlien og at hun sannsynligvis hadde tjeneste annet sted under folketellingen.Mvh Joar Flynn Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.