Gå til innhold
Arkivverket

[#58029] Leter etter vielse i Kvitseid.


Gjest Mette Fausko
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Fausko

Leter etter vielse mellom Aasmund And(re)ersen og Ingebjørg Halvorsdatter. De får en sønn Aasmund f.13.4 1889.I FT 1900 for Kvitseid er også en sønn til, Halvor.Han finner jeg ikke på fødte,dvs.jeg finner han men da har han en annen far. Ved Halvors konf.i 1900 er faren Aasmund A. Kan noen hjelpe ????????? Mvh. Mette Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det står jo i FT 1900 at sønnen Halvor er født i Kviteseid i 1885, men i kirkeboken finner jeg ham ikke døpt der, hverken i 1885 eller et år til begge sider? Når ble den Halvor døpt som du selv har funnet, med en annen far? Jeg finner et par stykker som heter Halvor døpt i Kviteseid i 1885, men de har både en annen far og en annen mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Merkelig nok finner jeg et ekteskap til en Ingebjørg Halvorsdtr Haugen i 1890 med Gunnar Trajeisen, men hun er født i 1860, så det må være to med samme navn: Kildeinformasjon: Telemark fylke, Kviteseid i Kviteseid, Klokkerbok nr. I 1 (1850-1893), Ekteviede 1887-1890, side 179. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7802&idx_id=7802&uid=ny&idx_side=-127>LenkeHer er en Halvor født i 1885 med mor Ingebjørg Halvorsdtr og far Olaf Svennangsen (?). Det var vel han du og fant? Kildeinformasjon: Telemark fylke, Kviteseid i Kviteseid, Klokkerbok nr. I 1 (1850-1893), Fødte og døpte 1886, side 52. Permanent sidelenke: LenkeLegger og ved lenke til Aasmunds fødsel: n° 36 i 1889 er Aasmund: Kildeinformasjon: Telemark fylke, Kviteseid i Kviteseid, Klokkerbok nr. I 1 (1850-1893), Fødte og døpte 1889, side 70. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro N.Egeli

Her er eit sitat frå bygdesoga i Kviteseid: 'ØHAUGEN bnr. 40, bnr. 23 Ein plass u/Kyrkjebø like aust for Solstua, no berre att 1 mål. Ei gamal stoge med flate, breie vegger stod her frå fyrst. No innklædd, innattbygt og påbygt. Her budde Ingebjørg Haugen som kjøpte plassen i 1915 og sonen Åsmund Åsmundson og Anna (frå Borre). Kviteseid handelslag hadde ein pant på kr. 1500 -- og slo det til seg. Den nov. eigar Bjarne Hansson Kleiv (plass u/Fjågesund) g.m. Else Lund, kjøpte det i 1936. (Tingl. skjøte 12. 4. 1945.)' Lenke Kanskje det er den Åsmund du nemner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Fant Halvor i Brunkeberg, se lenke.Men er like langt ang. vielsen.Har opplysninger bakover om Aasmund A, men ikke hvem forl. til Ingebjørg var. Begge er jo født i Kvidseid iflg. FT i 1900.Er det ikke litt rart da om de giftet seg utenfor sognet? Takk for opplysningene fra bygdeboka, det er nok rett mann, Ingebjørg`s mann,Aasmund døde i 1905, altså 10 år før de kjøpte Haugen.Familienavnet har siden vært Haugen. Mvh. Mette Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro N. Egeli

Hei! Eg veit ikkje om dette kan hjelpe deg vidare; Lenke Foreldra til Ingebjørg er Halvor Eivindson Seljord og Tone Aslaksdtr Hommen (frå ættesoga i Kviteseid) Mvh Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Kan det vera Ingebjørg f. på Skotbakkan i 1852?www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1381&idx_id=1381&uid=ny&idx_side=-194Lenka virkar ikkje, men bare kopier den overMvh Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Hei Gro ;-)Den lenka fra ættesoga var fantastisk.Det er rette foreldre.Andres Osmundsen var gift med Aase Johnsdatter.Tusen takk , du har spart meg for en del arbeid. Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Her blir første barnet det refereres til i ættesoga fra innlegg(4) døpt:Åase 24.03 på h. side Lenke Du finner sikker de to andre ,Tone og Andres også mellom 1875-1885 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Ellers så kan eg anbefale navneregistra eg har laga ein del av for KviteseidLenkeDette er frå mini og her står Aasmund skriven som Osmund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.