Gå til innhold
Arkivverket

[#58030] Tyding av konfirmasjonstekst


Gjest Vegard Berget
 Del

Recommended Posts

Gjest Vegard Berget

Hei,Sitter og finner litt informasjon fra forfedre, og så dukket det opp en voldsom tekst på en konfirmasjon: Permanent sidelenke: LenkeDet er snakk om Christopher Hermundsen (Nr. 3 fra toppen). Her har presten skrevet mye, men jeg får ikke tak i hva det står. Noen som kan hjelpe til?Takknemlig hilsen Vegard Berget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg leser det: 'Ret god Kundskab, Flid og Opførsel i dette Aar upaaklagelig, Han har gaaet 2 Aar, meget forsømt og slet opdraget, men i sidste Halvaar anstrængt sig meget, og bleven en skikkelig Dreng, hvorom jeg nu nærer godt Haab.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard Berget

Broren Peder ser også ut til å være forsømt, og også han måtte gå 2 år: Permanent sidelenke: LenkeNoen som har noen formening om hva som egentlig ligger i dette? Betyr det at det var enkle mennesker, eller betyr det at de rett og slett var forsømt, eller betyr det at de kanskje ikke var allverdens gudfryktige?Uansett langt mer spennende enn de vanlige kommentarene de fikk ved konfirmasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.