Gå til innhold
Arkivverket

[#58032] Er det noen som vet noe om Thron Erichsen. Jeg vet ikke hvor han kom fra


Gjest Mona Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Moum

I lysningsprotokollen står det følgende om Thrond Erichsen Thron Erichsen der foreviiste sit Afskeeds Pas fra det nordenfjælske Regiment (af 16de Maj 1803)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Fra tidligere hjelpere her inne som fant det i en vielsesprotokoll fra 1811 i Torsnes i Østfold. Konen hans vaar derfra, og der har stort sett familien blitt..inntil ganske nylig Men hvor denne Trond opprinnelig kommer fra er det ingens om vet. Det skal ha bllitt fortalt at han var fra Gudbransdalen men ingen er helt sikre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Ja det er min, men jeg leste ett sted at det skulle opprettet ny lenke ved nye spørsmål, derfor gjorde jeg det. Men denne Trond er ett mysterium for meg, også hva dette regimentet var og hvor det var

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, men man bør og legge ved lenke for det man har funnet før slik at man unngår dobbelt arbeid for dem som eventuelt vil hjelpe deg.Håper du finner ut av det-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Huff. Beklager. Jeg går stadig på blemmer. Nå har jeg funnet ut at Det nordenfjælske Regiment var en heravdeing i Østfold... Da er det bare å lete mer...... Men tusen takk for at dere er så snille å hjelper meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nå vet ikke jeg hvor gammel denne Trond var ved vielsen, men i 1801 er der kun en med det navnet i Østfold.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Takk for det. Jeg vet heller ikke hvor gammel han var ved vielsen, men det virker jo som om det var rett mann da. Siden kompaniet han var i stort sett var lokalisert til Fr-stad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Tron Eriksen døde 12.02.1827, og da var alderen oppgitt til 52 år. Dermed passer alderen på den Tron Eriksen jeg fant i Østfold i 1801. Dessverre bringer ikke det oss mye nærmere opphavet, men da vet man i det minste at han var født \- 1775. Se post nr.3 her:LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Takk for det. Da vet vi i allefall, som du sier at det var rette mannen. Jeg har prøvd å lete etter hani div kirkebøker, men disse prestene hadde ikke nettopp gjenbruks-skrift. Det er helt umulig å lese enkelte bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Om det er noe i det at han var fra Gudbrandsdalen så kan denne være en kandidat. Det er eneste Trond Eriksen jeg finner på Familysearch født 1775.6. TROND ERIKSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Male Christening: 29 JAN 1775 Lom, Oppland, Norway 7. Tron Eriksen or Brimi - International Genealogical Index / NO Gender: Male Christening: 29 JAN 1775 Lom, Oppland, Norway 8. Tron Eriksen - International Genealogical Index / NO Gender: Male Christening: 29 JAN 1775 Lom, Oppland, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Mona!Den Trond Eriksen som han Helge nemner i (13) vart gift i 1799 med jordajenta Marit Larsdatter og budde på plassen Hesthågån, Garmo i Lom til han døydde i 1833. Altså, ikkje din Trond.Kjelde: J. Kolden, Bygdabok for Lom, band 1, 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er samme dpå fra kirkeboka, Lenkenr. 4 øverst på v. side.Kan hende at Gunnar finner noe om denne karen i bygdebøker også?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke om noen har oversikt over barna til Trond og Berthe. Et raskt gjennomsyn av kirkebøkene avdekket disse barna.Ellen Maria født 06.06 og døpt 26.06.1814Ole født 07.10 og døpt 10.10.1817Erik døpt 02.07.1820.Men der bør jo være flere. Trolig fikk de sitt første barn i 1811/12. En Abigail Eriksdtr. var fadder ved en av barnedåpene. Det får meg til å tro at det er denne jenta i 1801 det kan være snakk om.LenkeKanskje noen burde sett nærmere på denne familien, om Trond kan ha forbindelser hit.Hva vet man om Berthe/Brithe Olsdtr. Brevigs opphav? Hva het foreldrene hennes? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Datteren Ellen Maria ble gift i fredrikstad 21.04.1835 med enkemann Mathias Pedersen. Se post nr.16. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Abigail Eriksdtr som Rune nevner, hadde mange søsken ser det ut til ved foreldresøk Fam. s.Her er en søster: LenkeJeg fant ingen Trond i flokken, men det er ikke umulig at han kan høre til der likevel.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Ser ut til at alle som er nevnt i lysningen i 1811 på en eller annen måte hører hjemme på Torsø h.g. I FT 1801: Trond som tjener, forloverne Halvor Sørensen og Wincens Schouen (?) som husmenn, og Birte Olsd. Brevig kan ha vært på plassen Brevig u. herregården.I alle fall skulle dette vel være nok indikasjoner på at det er rett Trond som Rune fant (innl. 9) ..... ?mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Abigael Eriksd. viet i Borge, mars 1823 (nr. 3, øverst t.v.):LenkeAntagelig samme Abigael (fra Skiptvet). Hun er ved vielsen også på Torsø h. g. Hva sier det ..... ?Forøvrig også en tjener Erich på herregården i 1801 samtidig med Trond. Men kan han være faren ...... ??? Denne Erich har etternavnet Boberg og kan være fra gården Boberg i TuneEgil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Abigael Eriksdatter ser ikke u til å være søster, men antagelig 'bare' en nabo-fadder. Denne Abigael har nemlig en søster med samme navn, og som sanns.vis er død før ca. 1793, men døpes i Skiptvet i 1775.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Ad innlegg (15) og (16):Den Trond som Gunn nemner her er ein eldre bror til Tronden i (13) og (14), fødd og død i 1773.Kjelde: Bygdabok for Lom, band 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Takk for alle opplysninger. Jeg vet ikke noe mer om hverken Berthe eller Trond. Hun er født i 1781 og er fra Brevik i torsnes utenfor fredrikstad. Jeg finner henne som tjenestejente, men jeg kommer alikevel ikke lenger bakover på slekten der. Tilsvarende finner jeg Trond som tjenestekar på Torsø Herregård i 1801, men igjen jeg kommer ikke noe lenger..Barna deres som nr.17 sier stemmer. Jeg hadde ikke navnene på andre enn Erik. så tusen takk for de opplysningene. Jeg lurte nemlig veldig på hvorfor Erik (som sikkert er kalt opp etter sin farfar) kom 9år etter at forledrene giftet segJeg legger ved ett bilde av barnebarnet deres. Bolivar

bilete4441.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Mona.Selv om det virker en smule vanskelig akkurat nå, så betyr ikke det at toget er gått for mulighetene til å komme videre. Vi vet jo nå når og hvor Tron Eriksen døde. Jeg ville ha rettet en forespørsel til Statsarkivet i Oslo vedr. dødsfallet hans for om mulig å få vite hvem som er nevnt i en eventuell dødsmelding eller skifte etter ham. Det burde jo kanskje være mulig å finne ut også når Berthe døde.Det virker jo som om familien holdt seg i Torsø. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.