Gå til innhold
Arkivverket

[#58038] Forkortelsen 'indl' i kirkebøkene


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

I kirkebøkene finner jeg relativt ofte forkortelsen 'indl' eller 'indledet' som jeg lurer på betydningen av. For å ta et reelt eksempel, ved en dåp i kirkeboken for Moe i Hemnes 1753 finner jeg 'Døbt Anders Ols Stubformoens B. N. Niels. Fadd: Elias Israels Grønfieldet, Michel Grægus Dunderlandet,..', osv. Til slutt anføres det: 'Indl. Same Mands Qw Else Larsd.' I andre sammenheng står det f.eks. 'Indl. NNs Qw', med eller uten navn på vedkommende kvinne.Hva betyr forkortelsen 'indl.'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Kan det bety det samme som introdusert? Dvs introdusert i menigheten etter fødsel.Et aldri så lite forslag fra Dag (på kvelden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hei og takk for svarene! Har undersøkt litt på egen hånd og kom bort i et innlegg i Slektsforum. I emnet 'Mystiske ord går igjen i dåpsregistrering' har Mette Værnes 6. mai 2006 gitt en nokså grei forklaring, og jeg siterer henne: 'Introdusert og innledet betyr det samme, og begge ordene er også blitt brukt i kirkebøkene. Kvinner som hadde født måtte før i tida holde seg borte fra kirka en god stund etter at de hadde fått barn, vanligvis ca. 6 uker, noe som kom av at de mente at barselkvinner var ureine. De ble først reine igjen da de ble introduserte. Første gang i kirka etter fødselen ble derfor kvinnene høytidleg innledet og introduserte for resten av menigheten av presten - som da førte kvinnene helt fra kirkedøra og videre fram dit de skulle sitte. Denne praksisen ble derimot kun brukt på de gifte kvinnene. De som hadde fått barn utenfor ekteskap måtte vente på 'renselsen' til de eventuelt fikk et 'ekte' barn'. Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.