Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

[#58039] Jens Otters. og Anne Esaiasd. viet 28.12.1724 i Borre, Bodde i Stokke. Vestfold

Recommended Posts

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Trolovelsen 30.10.1724 og vielsen i Borre [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8165&idx_id=8165&uid=ny&idx_side=-21>LenkeDe bodde på Hvalberg under Melsom i Stokke da disse barna ble døpt Lenke søkTrolig elste sønn konfirmeres i Stokke 1751. Christian 1760 er trolig han som døpes uten navn 1741. Lenke søkJentene konfirmeres 1751 og 1756

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Jeg fant også denne datter døpt i Borre i følge denne kilden. LenkeHar ikke funnet opplysninger om familien i den digitale verson av bygdaebok for Stokke til nå i alle fall.Mvh. Gunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Ved dåpen av Eli 0311 1725 i Borre er Hans(?) Ottersen fadder: Lenke Jens er fadder i Stokke i 1735 - barnets mor (hans svigerinne?) er Berthe Esaiasdatter. Anne var fadder i Stokke i 1749 og 1753. Ved dåpen av deres egne barn framkommer ingen andre slektsforbindelser til fadderne. Finner ikke Sønnen Otte® som konfirmeres 20 år gammel i Stokke i 1751 i kirkeboka,og heller ikke Christian konfirmert 1760 - født 1741 eller 1744(?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Erik Berg-Hansen

En Berthe Esaiasdatter begraves i Stokke i 1768 - 82 år gammel. Der er neppe den samme Berthe Esaiasdatter som ble mor i 1735?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Innleggskone ANNE ESAIASDATTER døde i Stokke 1782, 84 år gml, begr. 10/7. Hun var altså født ca. 1698. Det er sikkert samme dame som fikk barn med JENS OTTERSEN på 1730-tallet, men hans begravelse har jeg ikke funnet.Som dere er inne på, bør Anne være søster av BERTE ESAIASDATTER, som døde 1768 i Melsomvik, begr. 10/3. Den oppgitte alderen, 82 år, er helt sikkert for høy. Navnene Esaias og Elias går tydeligvis litt om hverandre her, men jeg er helt sikker på at vi her har for oss 'Berthe Eliasdatter Svingen', som 1751 vitnet at hun var født på plassen 'Bøesen under Falchensteen i Borre Sogn' (Søndre Jarlsberg sorenskriveri, tingbok 17, fol. 198a). Hennes mann var den 'Christen Hanssøn Svingen' som døde i Melsomvik 1762, 55 år gml, begr. 26/9. Jeg vil tro Berte var nærmere 62 enn 82.Vi skal vel da se etter en Esaias eller Elias som bodde på 'Bøesen' under Falkensten omkring 1700. Jeg benytter anledningen til å spørre hva 'Bøesen' egentlig heter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Christen Hanssøn og Berte Esaiasdatter vies i Stokke 25.11.1732 [url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0720Viede1&view_detail=1&ID=500>Lenke så Berte må ha blitt med på lasset fra Borre.Både Anne og Berte døper en av sine sønner Elias Lenke søk mens de begge kalles Esaiasdøtre.Nå fant også jeg Annes begravelse LenkeBertes alder er jo tydelig skrevet, men kan jo være feil. 62 er nok mer passende

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Bøesen kalles Boesen i oversikten over husmannsplasser under Falkensten i 1723 Lenke ca. midt nede på siden.Mvh Ove Gunnar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Jeg leser 'Kirstj Boesen' og 'Elias Jørgensen'.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Theie

HeiUnder begravelsen av Kirsti 19.1.1719 (lenke i innl. 9) er det vel et tegn for ø til høyre for løkken på g i linjen over. Dvs. Kirstj Bøesen. Litt lengre ned på siden, 25.2 er tegnet for ø også langt til høyre, i Anders Olsen Sandes Søn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Det er nok riktig, ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Kirstj Bøesen kan vel da være mormor til Kirsti Jensdatter, døpt i Stokke 1733, lenke i innlegg 1. Men om Elias Jørgensen er morfaren er ikke lett å si.Men er det Kirsti Jensdatter som bor som inderste på Gjennestad østre i Stokke i 1801 Lenke , alderen stemmer nesten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Disse folkene er ikke helt enkle å ha med å gjøre.Jeg tror at konfirmanten Berte Jensdatter Melsom (21) i 1750 skal med i denne familien - det passer med et barn ca. 1729. Så er det en Kristian Jansen Valberg (17) som konfirmeres 1755 og må vurderes - her kan Jansen være feil for Jensen.I 1761 troloves en Kristian Jensen Valberg til Maren Katrine Olsdatter. Han døde i 1780, 48 år gml. Alderen matcher ikke de to konfirmantene i 1755 og 1760, men på den annen side var Berte Jensdatter og Kirsti Jensdatter faddere.Anne Katrine Jensdatter har jeg død 1790, 50 1/4 år gml, på Båsen. Jeg er ikke sikker på om identifiseringa er rett. Det er muligens hun som ble gift med Hans Kristensen Kjelderen i 1761.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Bosen/Boesen/Bøsen var husmannsplass - først u/Falkensten,seinere u/Sande nordre - vest for Borrevannet. Flere MULIGE barn av Kirsti og Elias er: 1.Karen Eliasdatter (ca.1698-1736) ble viet 0201 1732 i Borre med Hans Hansen Gunderød u/Borre prestegård. Hans far Hans Hansen Gunderød viet 0601 1715 i Borre Marthe Pedersdatter. DERES første sønn (eller er dette samme mann???) Hans f.1715, g.1741 Anne Tolvsdatter Wølen i Stokke f.2210 1711. Se Gjallarhorn nr.37 2005 s.325-329.2. En Magrethe Eliasdatter var i tjeneste på Åsgården i 1711.3. En Maren Eliasdatter ble viet 2811 1735 i Borre med Jonas Jonassen Apenes. Han bodde en periode på Bergstad u/Solberg østre - vest for Borrevannet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Til innlegg nr. 16, kan Kirsti og Elias dokumenteres?Kirsten Jensdatter, bosted Bærrewahr, ikke oppgitt og Melsom forkommer som fadder 1761,63 og 69 hos søstrene? Anne Catrine, Maren og Berte Jensdøttre. [url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0720Faddere1&Aar=&Fornavn=Kirsten&Etternavn=Jens&Bosted=&Kjonn=---&Barnets_navn=&Fornavn_far=&Etternavn_far=&Bosted_far=&Fornavn_mor=&Etternavn_mor=&keyword=&ma=off&mh=10&sb=0&view_records=Start+s%F8k>LenkeKirsten Jensdatter Aasen vies 15.12.1760 og Kirsten Jensdatter Bærrewahr vies 28.02.1764 LenkeDet må vel være to Kirsti ettersom Kirsti Aasens Fredrik Bertelsen opptrer som fadder siste gang i 17.03.1764 LenkeMen hva skal vi tro om denne 22.02 1767 i Tønsberg Lenke Fredrik Bertelsen og Maren Jensdatter døper en sønn.09.02.1772 er en Kirsti Jensdatter fadder i Tønsberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Hei! Jeg har plundret litt med disse folkene nå i ettermiddag. Jeg må si meg enig i at det later til å være to forskjellige Kirsti Jensdatter. Burde gått gjennom begravelser i Tønsberg for å finne Fredrik Bertelsen (Bloch) og kone der, men det får bli en annen gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Fredrik Bertelsen døde 1790 og ble begravd i Tønsberg. [url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0705Begravede2&Aar=&Fornavn=Fr&Etternavn=Be&Kjoenn=---&Bosted=&Fornavn_forsoerger1=&Etternavn_forsoerger1=&keyword=&ma=off&cs=on&mh=10&sb=0&view_records=Start>Lenke søkHans kone Kirsti Jensdatter døde 1793 og ble begravd i Tønsberg. Lenke søkJeg må rette en feil i mitt inlegg nr. 15. Hun døper sin uekte datter, ikke sønn.Kirsti Jensdatter, innlegg nr. 13, på Gjennestad 1801 må da være en annen og vel den samme som døde på Anholt 1816.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Fredrik Bertelsen døde 1790 og ble begravd i Tønsberg. [url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0705Begravede2&Aar=&Fornavn=Fr&Etternavn=Be&Kjoenn=---&Bosted=&Fornavn_forsoerger1=&Etternavn_forsoerger1=&keyword=&ma=off&cs=on&mh=10&sb=0&view_records=Start>Lenke søkHans kone Kirsti Jensdatter døde 1793 og ble begravd i Tønsberg. Lenke søkJeg må rette en feil i mitt inlegg nr. 15. Hun døper sin uekte datter, ikke sønn.Kirsti Jensdatter, innlegg nr. 13, på Gjennestad 1801 må da være en annen og vel den samme som døde på Anholt 1816.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.