Gå til innhold
Arkivverket

[#58046] USA census-er ?


Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg lurer på hvilke erfaringer dere generelt har med de amerikanske folketellingene fra Ancestry ? Er de f.eks. landsdekkende og komplette ? Er det verdt prisen for abonnement ? Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Om de er komplette vet jeg ikke, men jeg har ikke funnet mangler i de statene jeg har søkt. For meg er det verdt prisen, men prøv deg med 14 dagers free trial, da kan du se om det vil lønne seg. Søk med trunkering/alternativ stavemåte er bra, for ofte har de amerikanisert navnet sitt, og de som skrev census har kanskje skrevet etter gehør. Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det er etter mitt skjønn verd prisen. Men man må være kreativ i søkene, som også Ingvild sier. Census 1890 har gått tapt i brann. Ta et 14-dagers gratis abbonnement, da vel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg tok et gratisabonnement ifjor. Til og med for Ole Olson fikk jeg nesten ikke opp en kjeft for Montana, Oregon, Idhao, Washington eller California. (Er jo klar over at befolkningstilveksten skjedde seinere i de vestlige statene,men dog.) Med til gratishistorien er, at jeg var et par dager for sein til å avbestille, slik at jeg ble trukket 1400 kroner fra VISA. Det var ei hard runde for å få pengene tilbake. Som alle andre har jeg adgang til Bta-versjonen som kun viser utdrag av enkeltpersoner uten familier og relasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hovedpunktet mitt er altså om de f.eks. 5 nevnte statene er komplett digitalisert ? Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Jeg har sett på Ancestry på de 5 statene du nevner. De har digtitalisert census fra 1800 og hvert 10-år til 1930. Det ser ut som det er komplett i forhold til orginal census. Mangler vil det jo alltid være. Det er notater til hver telling, der står det om noe er blitt borte etc.Jeg har funnet masse på min slekt, også noen jeg ikke visste om var utvandret. Så nå er jeg hekta på ancestry, for de legger stadig ut nytt - gammelt! Så det har kostet meg noen dollar.Jeg betaler pr. mnd. som jo er dyrere i lengden, men jeg taper ikke så mye hvis jeg er for seint ute med avmelding.En måte å søke på: birth year og origin. Du kan legge til fornavn f.x. Ole eller bare 3 første bokstaver i etternavn og *. Hvis du vet immigrasjonsår, søk på det.Jeg gjør gjerne søk på en person for deg hvis jeg får noen data.Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hjertelig takk for utmerket og utfyllende svar. Det hele er litt komplisert og noe usikkert. Ole O. Rønningen, som han brukte som navn var født i 1854 og utvandret i 1887 med bestemmelsested Mnomonie, WI. I 1885 kom datteren Kari til verden. Moren var Marie Hansdatter født 1860. De var ikke gift. Mari og Kari utvandret i 1888 sammen med Mari's mor Marit Olsdatter. Alle 3 brukte da Olsen som etternavn. Bestemmelsesstedet var La Crosse, WI hvor forøvrig min tippoldemor, Marit, ligger begravet. Det finst jernbanebillett til Spring Valley, men det er det siste sporet. En slektning av meg der har undersøkt i La Crosse, Mnomonie og Spring Valley uten resultat. Så vi er ganske oppgitte. All hjelp er kjærkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Ingen lett oppgave, nei! Jeg har lett i census og immigration uten å finne annet enn et mindre anntall Marie Olsen´er i Immigration, men så er de ikke sammen med Kari og Marit.Hvorfra i Norge kom denne familien? Når ble Marit født, når døde hun? Vet du hvilket skip de reiste med, fra hvilken havn, og utreisedatoen?Det kan også være greit å vite hvor du har opplysningene om bestemmelsessted og utvandringsår fra.Jeg leter gjerne videre, det er moro når man finner noe.Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

De gikk ombord 13. september 1888 og skipet Rollo dro dagen etter. Agentens navn er litt utydelig på min fotostatkopi fra Riksarkiver, men ser ut til være noe slikt som Elster. De hadde billett til NY. Stort sett er kopien tydelig med grei håndskrift, men jeg er ikke i stand til å finne dem i emigrantprotokollene på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Hei! Fant Marit, Marie og Kari i emigrantprotokollene her: LenkeHåper lenka virker!Marit er her nevnt som Sæther til etternavn og alle har reisemål New York, men det var jo der båten kom i land... /S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Finner ikke Rollo ankommet NY, har bladd og lest på den siden jeg linket til. Ser ut som at emigrantene reiste med et annet skip fra Hull.Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I innlegg 7 forteller jeg at Marit (min tippoldemor) ligger begravet i LaCrosse, WI. Ved avreise fra NY hadde hun to døtre (Marie's søstre) boende der. Det er derfor jeg har gjettet (litt) på at bestemmelsesstedet med reisen var der. Jeg er svært glad for at dere hjelper meg. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Agenten Elster brukte hovedsakelig skip fra White Star Line til overfarten Storbritannia USA, oftest fra Liverpool. Let etter skip i Norway Heritage under dette rederiet. Du kan regne med at de ankom Amerika 15 - 20 dager etter avgangen fra Norge.På Ancestry er det skipsmanifest å finne fra skip som anløp Boston og New York. Jeg fant to slektninger som reiste med White Star line, Arabic2 og Cymric som landet i Boston.Det som er supert med å finne skipsmanifestet i ankomsthavnen, er at det som regel står oppgitt en person de skal til i Amerika!Jeg har nettopp brukt opp min gratisperiode, derfor kan jeg ikke lete etter skipsmanifester nå.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Jeg har bladd igjennom en del skipslister for 1888, finner intet der. Vigdis skriver at listen ikke er komplett (16). Kan hende derfor jeg ikke finner noe.I innlegg (14) nevner du Maries søstre. Har du mer data på disse 2, fødselsår, år utvandret, og fødenavn. Kan prøve å lete via dem.Var familien fra Nordre Land, Oppland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ingvild, det jeg mente er at lista over shiparrivals på Norway Heritage ikke er komplett med datoer. Slik at det kan være andre skip enn Celtic som jeg foreslo, som kan være aktuelle. Jeg trodde de amerikanske listene på Ancestry i New York og Boston var komplette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ja, da var sporet jeg fant på Norway Heritage rett. Stavefeilene i Ancestry er en liten utfordring, men da er det bare å tråle skipsmanifestet, så tror jeg det er stort håp om å finne 'amerikanske' slektningers navn og adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Manth O Sether har et 'kalkulert' fødselsår lik 1828.De to andre i reisefølget er trolig:Marin Alsen, f 1862Karl Alsen, f 1886Karl Alsen står som hannkjønn, men dette er trolig Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Jan, flott jobbet, det var en nøtt! For i skipslista står at de er fra Sverige. Marith er wife, over henne står en Olaf O. Olsen, men det er ikke til å lese alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Her fant jeg Olaf i emigrantprotokollen. Han er reist samtidig med Marit, Marie og Kari/Karl, men er bare 17 år - og ugift! Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Helge,I innlegg 7 forteller du at Marit ligger begravet i La Crosse, Wisconsin. Jeg har kanskje funnet henne på Ancestry: Marit Olson, Death Date 28. May 1900, County: La Crosse.Wisconsin Vital Records Death Index.Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.