Gå til innhold
Arkivverket

[#58065] Spørsmål om skatt/skyld og deling av bruk 15-1600-tallet


Gjest Kenneth Holter
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Holter

I skattemanntallet 1519 for Sunnhordland finner vi på Myklestad i Tysnes disse to:Odder pa Møglestwe szt ii marc Opdals skeberede Syndhordeland (1519)Aslag pa Møglestwe szt ii marc Opdals skeberede Syndhordeland (1519)[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=1519shl&gardpostnr=154&merk=154#ovre>LenkeDisse to eier 2 mark hver, jeg antar at det er snakk om to forskjellige bruk?I 1563 er disse eiere:Peder po Møckelstuffue j daler Vbdall schipreide Skatten aff Sundhordelandtt anno 1563Erich po Møckelstuffue j daler Vbdall schipreide Skatten aff Sundhordelandtt anno 1563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei Arnfrid, og takk for svar. Mannen i første link har jeg registrert, uten at jeg kan plassere ham på den ene eller andre gårddelen.Utne har jeg også registrert, men all informasjon der er hentet direkte fra bygdeboken for Tysnes.Skal kikke på Prosjekt Diplom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes veldig mange kilder som kan belyse bruksdelingen og eierforholdene til denne gården, i hovedsak i Rentekammeret, Danske kanselli og Stattholderarkivet i Riksarkivet og Statsarkivet i Bergen.Det kan vel være grunn til å tro at gården var mangedelt allerede i høymiddelalderen. Opplysningene fra 1519 og 1569 er ikke eieropplysninger, men skattebeløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Takk, Tore.Så opplysningene fra 1519 og 1563 sier noe om brukerne på gården? Da er det kanskje mindre sikkert at de er tilknyttet hverandre via slektskap?De kildene du nevner, hva vil de typisk inneholde? Vil noen av dem ha opplysninger om navn på brukere, f.eks.? Jeg er mest interessert i å kartlegge slektsskapsforholdene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Riksarkivet har utgitt en bok 'Rentekammeret Lensrekneskapar II' (Riksarkivet : Arkivregistraturar 4, Oslo 1983); her finner du en fortegnelse over skattemanntall, jordebøker osv som vedkommer din gård - du finner opplysningene via navnet på det fogderiet gården lå i. Katalogen viser til nummer i lensregnskapene som ligger i Riksarkivet; kildene er mikrofilmet og av filmene er det produsert mikriokort, som muligens kan lånes. Filmene skal fra en gang i år av, scannes og legges ut på Digitalarkivet. Her finner du i hvert fall mange kilder for gården frem til ca 1661; dette er en av de mest sentrale kildeseriene for slektsforskere. For den andre serien jeg nevnte, fra Stattholderarkivet, er det også utgitt en trykt katalog - i 1963 ('Stathaldar-arkivet 1572-1771'). Selv om disse kildene er filmet, er det, meg bekjent, ikke laget brukseksemplarer som kan kjøpes. I dette arkivet ligger blant annet jordebøker fra 1624-26 som er svært mye brukt av slektsforskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.