Gå til innhold
Arkivverket

[#58070] Hjelp til flere løse tråder


Gjest Mona Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Moum

Min mormor og hennes mor var begge kjærlighetsbarn. Jeg tenger hjelp til å finne ut litt mer om min mormors mormor og hennes familie. Jeg har funnet ut av min mormors mor het Inger Maren Petersdatter og var født ca1844. Hennes datter het Marie Martinsen og var født 13.12.1864Jeg tror jeg har funnet Inger Maren her Lenke Men er ikke sikker. Som ellers i slekten min bor disse også i Torsnes i Borge, østfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Det står 'Peter Olsen og Carolina Andersd. Inderster paa Grenestad(?) mellem'.Jeg kjenner ikke gårdsnavnene på denne kanten av landet, så derfor spørsmålstegnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Takk for det. Jeg tror det skal atå Grimstad. En inderst... Det var en veldig fattig person???? Isåfall forklarer det at han ved folketellingen av 1865 ståroppført som fattig og han, fruen, Inger Marie og hennes to barn bor på fattighuset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

En inderst var en person som bodde til leie hos andre. De var altså hverken bønder eller husmenn, men kunne gjerne ha et håndverk som de utøvde. De kan kanskje sammenlignes med en person/familie som bor til leie i en sokkelleilighet i dag. En inderst behøver ikke å være en fattig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Takk for det. Men går det ann å komme lenger tilbake å samtidig feks klare å finne ut hvem Martin var. Faren til Marie Martinsen? For øvrig er jeg veldig imponert over kildematerialet dere finner. Jeg har bare brukt folketellinger og kirkebøker, men ser at fler muligheter finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vet ikke om du har funnet dåpen til Marie i 1865: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Torsnes i Borge, Ministerialbok nr. II 2 (1853-1877), Fødte og døpte 1865, side 64-65. Permanent sidelenke: LenkeUtlagt barnefar er Martin Engebretsen Lilleeng (?) Står det noe om at han er død, tror jeg. Men klarer ikke å tyde alt. Her står mora som Maren Petersdtr Leret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Tusen tusen takk. Har funnet den tidligere, men alt jeg klarte å tyde var Martin.. Så han døde kanskje ja... Det kan forklare at de aldri giftet seg, men om jeg har funnet rett Marie, får hun en sønn under ett år senere.Det er ikke sikkert at jeg har funnet den 'rette' men her en lenken. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg synest det er rart at Marie ikke står under hennes navn, er det mulig at de var en søster Maren her og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ellers har jeg funnet to Martin Ingebregtsen f. i Borge. En i 1833 Martin C. og han finner vi gift der, den andre f. i 1830 med foreldre Ingebret Halvorsen og Christiane Johannesdtr finner jeg ikke i ft for Borge.Kanhende han var død alt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Takk for det. Jeg har letet og fant ingen Martin i borge i folketellingen for 1865. Så til innlegg 11. Det virker jo egentlig ganske logisk at de Karoline og Peter har en datter som ikke står nevnt der. Det mangler på en måte en person rundt 40år i bildet der. Evnt kunne hun kanskje være i tjeneste ett eller annet sted. Men denne jenta på 21. Hadde HUN noen av de barna?? Men Maren, Marie og Maries eldste datter har jeg ett bilde av.. så Maren levde i allefall i 1902-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er Petter Christian sin fødsel og i 1865: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Torsnes i Borge, Ministerialbok nr. II 2 (1853-1877), Fødte og døpte 1865, side 66-67. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5455&idx_id=5455&uid=ny&idx_side=-36>LenkeMor Inger Pettersdtr Leret. Det ser ut for at det er utlagt to fedre! Anders Christiansen Myre og så står det Ole Johannesen - det ser ut for at han er føyd til etterpå. Begges 1. lejermål.Da skulle en tro at det var snakk om to forskjellige døtre her. Kan det være Maren som er tjenestepike her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her har du Maren f i 1840 n° 13: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Torsnes i Borge, Ministerialbok nr. II 1 (1836-1852), Fødte og døpte 1840, side 26-27. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Som du ser av Lars Steinars innlegg, var det altså to søstre her.Den Marthin C(hristian)Ingebretsen jeg nevnte f. i 1833 er gift her: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=54&filnamn=f60113&gardpostnr=230&personpostnr=1485#nedre>Lenke Så får vi se om vi kan finne han andre: Han er ihvertfall n° 39 her: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Borge, Ministerialbok nr. I 3 (1815-1836), Fødte og døpte 1831, side 297-298. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hadde noen kunne tyde bedre det som står ved dåpen til Marie i innlegg 9, så hadde vi vært bedre i stand til å finne ut hvor han døde. Finner han ikke i Borge/Borge eller Borge/Torsnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ingebret Halvorsen og Christiane Johannesdtr ser ut for å være døde før 1865. De gifta seg i november 1817: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Borge, Ministerialbok nr. I 3 (1815-1836), Ekteviede 1817, side 385-386. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7445&idx_id=7445&uid=ny&idx_side=-191>LenkeN° 19 på høgre sida. Han var ungkar og skomaker fra Kiølstad pladsen 27 år gammelHun greier jeg ikke helt - tror det begynner på en H... usta, men hun var pike på gården Hund i Borge Sogn 23 år gammel.Det er nok hun som er her på Hund Østre i 1801 med foreldre: LenkeSå har vi Ingebret Halvorsen 10 år gammel her på Kjølstad med foreldre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til 18: tror du har rett, 'h'-en går inn i 's'-en under.Hvor skal man da finne han? Men han må jo ha dødd i 1865 da.Jeg er temmelig sikker på at det er rett person - har sjekket dette ordet som begynner på 'lille' og det er omtrent helt likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har sjekka litt på gårder i området og ser at det er en gård som heter Lillebye og en som heter Lillebø. De (foreldra til Martin Ingebretsen) kan da ha bodd på en plass under en av disse to gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her dør en Christiane Johannesdt 37 år gammel i 19/12 - 1832, gaardmandskone Hellene, mulig at der er mor til Martin: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Borge, Ministerialbok nr. I 3 (1815-1836), Døde og begravede 1833, side 249-250. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Jeg klarer heller ikke å tyde Christiana, for meg ser det ut som om den første bokstaven er en S... Den likner på Sofie sitt navn på linjen over Men det var ikke lett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Gratulerer. Hvordan klarte du å tyde navnet hennes i dødsprotokollen?? Men det er nok henne. Stakkars. Det var tidlig da. Hva døde hun av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.