Gå til innhold
Arkivverket

[#58071] Hva gjorde de før?


Gjest Mona Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Moum

Jeg leser en bok som heter Sara. Den handler om en kvinne som ble jordmor rundt 1850-tallet. Der kommer det opp ett tema som vanskelig kan bortforklares. Når ei jente ble svanger med sin far, som i denne boken, eller andre som var forbundet med stor skam. Hva gjorde de da? Altså hva skrev de inn i kirkeboken da?? Huff stakkars jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Jeg har ikke sett slike kirkeboksinnførsler, men 'blodskam' er vel det uttrykket som har blitt brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

I Kirkebøkene ble det nok skrevet en del som ikke var rett, kanskje visste Presten eller Klokkeren det i en del tilfelle. Jeg så nettopp en sak fra 1860-årene hvor ei tjenestejente oppgav en ungkar som barnefaren. Så er det vel to år senere gjort en tilføyelse ved dåpen om at barnefaren var en gift mannn, jentas husbonde. Barnet ble forresten oppfostret hos sin halvsøster-felles far. Ved en dåp i 1890-årene står det at jenta nektet å oppgi hvem som var barnefaren, men barnet ble døpt. Som det alltid har vært: moren er barnets viktigste person!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Farmoders mann?. D.v.s hennes farmor sin NYE mann. Ikke fnugg av slektskap, men loven og moralen tilsa dødsdom.Bra vi ikke har slike lover idag. Lurer på hva som skjedde med farmors nye mann, fikk vel sin straff han også på den tiden.Jaja, tilstandene på den tiden tilsvarer vel tilstandene i enkelte land nå. Så våre tipper var ikke bedre enn de vi fordømmer på det sterkeste idag.Får håpe de landene kommer opp på vårt 'nivå' med tid og stunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Det jeg tenker mest på er denne jenta som ble svanger. Hva slags tanker hun må ha gjort seg og hvor redd hun har vært. Iallefall for dødsdommen. Nå antar jeg at farmors nye mann var en gammel 'snuskhummer' som svenskene ville sagt det så fint, men han kan ha vært noe helt annet. Synd på jenta var det i alle tilfelle. At det skjer slikt i andre land, gjør det nok sikkert. Dessverre forteller telefoner til krisesetra rundt om at det fremdeles skjer slik i Norge idag. For meg er det helt ubegripelig at noen overhodet kan begå overgrep overhodet. Alle har fortjent å være lykkelige, er min filosofi. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har et liknende tilfelle blant mine aner, men vi har verken funnet mora eller barnet igjen: LenkeDer ble og dommen omgjort til fengselstraff, men heldigvis for meg (og Arnfrid, finner ikke det temaet du starta), så kom barnefaren ut av fengsel etter ca 12 år.Sikkert mange slike triste hendelser rundt om i Norges land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

I all dette triste måtte jeg le. ROLLE. SYNDER....Og i tillegg at han FØR han ble myndig var litt vel nærgående med sin søster. Kunne tolkes dithen utfra protokollen at... Hadde han bare gjort det ETTER han var myndig.........Bare en liten digresjon som falt meg inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha Arnfrid, trodde jeg hadde den i korga mi, men fant den ikke der.Bedre å le enn å gråte, heter det jo, Mona-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke kunnet unngå å legge merke til at holdningen som oftest er at jenta er uskyldig og stakkars jente. Selv om jeg er kvinne så har jeg ikke så stor tro på dette. De fleste jenter var nok frivillig med på det. Men det fantes helt sikkert overgrep, og jeg tror også at begge kjønn ble utsatt for det. Og det var barnet det var virkelig synd på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Spesielt i dette siste tilfellet hvor han var 14 og hun 19!Det var før han var 'confirmert' forresten, Mona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Man kan jo tenke seg mange muligheter... når det gjelder Peder og Marta, mener jeg. De skal visstnok ikke ha hørt et gudsord heller, der de bodde på en avsides gård på Evanger. Hvor bygdebokforfatteren har det fra vet vi imidlertid ikke. Jeg har nå funnet at Peder og Martas far ble brukt som fadder i bygden, så helt ille kan det vel ikke ha vært. Det kan godt tenkes at det var Marta som forførte broren, som vel var i en alder der han ofte var kåt. Jeg vil nå tro at gutters erotiske fantasier og drømmer den gang ikke var så forskjellig fra i dag. Kanskje det rett og slett var Marta som burde hatt rollen som synder, hvem vet... Nei, vi får aldri vite sannheten. Det eneste vi vet er at Peder, etter at han ble benådet etter ca 12 års fengsel, ble konfirmert i en alder av ca 30 år. Han var gift to ganger og fikk en stor etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Helt enig. Det var nok ikke alle som var uskyldige, men jeg lurer nå fremdeles litt på den jenta som fikk barn med sin FARMORS mand...Hun på 19 visste nok hva hun gjorde. Det kan jo forørig hende at det var skrekkelig kaldt det året. De var nok akkurat slik som vi er idag, på godt å ondt. Noe visste de mer om enn vi gjør idag, og noe visste de mindre om. Synd at vi ikke kan snakke med de, og bli fortalt historier fra den tiden. Det hadde vært spennende det.. Kjærlighet, fattigdom, rikdom, håp, lopper, fødsler osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Noko av det merkelegaste utslaget eg har sett av dei førestillingane folk hadde om ymse som hadde med seksualitet å gjera, trur eg må vera denne historia frå Hemne (Vinje). Kort fortald går historia ut på at ein mann hadde kome til å ”bøla” med ei merr. Men etter som tida gjekk fekk mannen dårleg samvet, og truleg byrja han å lura på kva resultatet av samkvemmet kunne verta. Han gjekk i alle fall til presten for å søkja råd og for å letta samvitet sitt. Presten, som var ein pliktoppfyllande mann, gjekk vidare til ”øvrigheita” med saka og snøballen byrja rulla. Resultatet av det heile vart at både mannen og merra vart dømt til å brennast levande på bålet.Han angra seg kanskje presten då domen vart eksekvert? Her det han skreiv i kyrkjeboka den dagen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Det er nesten synd å si, men jeg lo faktisk høyt. Stakkars, stakkars mann.En annen sak. Utrolig at du klarer å lese dette. Skjønte nesten ingenting jeg av det som sto. Hvilket år skjedde dette? Tenker på den uvitne mannen. Men det er stygt å le. Den slags blir faktisk praktisert den dag i dag i andre deler av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Torsdagen i denne Uge blev Anders Alstad brænt levende paa Nærøe Holmen for unaturlig omgiengelse med Hæster. En forfærdelig Execution. Gud frie os alle fra ond gierning og føre os ved en Xterlig død til sit evige rige Amen.Det står et fyldig referat fra rettsaka i justisprotokollen for Nordmøre, Viks tinglag.Det var vel i 1723 at hendinga gjekk føre seg.(Eg er litt usikker på om eg har tolka namnet på rettarstaden riktig. Kan hende det skal vera Arøyholmen. I tilfelle det siste, så ligg holmen akkurat ved innløpet til Vinjefjorden ved sørausthjørnet på Ertvågsøya Aure kommune på Nordmøre. Segnet seier at det skulle ha vore ein rettarstad der i gammal tid.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Mannen var neppe uvitende om hva han gjorde, men kanskje litt 'dum'. Mona, hva får deg til å tro at man ikke praktiserer sex med dyr i Norge. Sexuelt misbruk av dyr foregår også i Norge. Så vidt jeg har forstått så er det enda ikke ulovlig eller straffbart her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Ja han var nok litt 'enkel' stakkars. Jrf. Den slags blir faktisk praktisert den dag i dag i andre deler av verden. Da siktet jeg til avrettingen. Alt det andre blir nok helt sikkert praktisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det var nok ikkje berre mannen som var 'litt dum'. Hovudårsaka til at også merra vart dømd til bålet var jo at styresmaktene trudde at resultatet kunne bli eit slags misfoster, ein mellomting mellom hest og menneske.Merra gjorde seg neppe særleg mykje av 'valdtekten', om ikkje reiskapen meir var tilpassa merra enn kona då?Elles fekk eg den reaksjonen frå ein nær kvinneleg slektning då eg fortalde historia, at dette var ikkje straff meir enn fortent for slikt svineri. Truleg er ikkje dette nokon uvanleg reaksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.