Gå til innhold
Arkivverket

[#58072] Min bestefars søsken.Hvor ble de av?


Gjest Dag Søpler
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Søpler

Min bestefar, Thorleif Charles Olsen (25.01.1914-?.1942),var yngst i en stor søskenflokk.Hvor mange de var har jeg ingen formening om,men de var minst 7 søsken (sannsynligvis fler).Det jeg vet er følgende:Foreldre: Pet(t)er Ludvig Olsen (1872-1923) og Anna Louise Olsen f.Albrigtsdatter (1874-1956).Barn: Amalie Berntine (1894- )f. i Tr.heim Arnulf Ludvig (11.10.189 7-) i Vikna Filip Arnfeldt (09.06.1899-1993),Vikna Edvin Olai (13.08.1900-),Vikna Jenny (15.05.1906-),Vikna Betzy (18.08.1908-),Vikna Thorleif Charles(25.01.1914-1942),ViknaI tillegg til disse skal det også være ei Charlotte, men hun har jeg ikke funnet.Er det noen som kjenner noe til disse,og hvor det ble av dem? Er det flere? Kan også opplyse at de var baptister.mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Det er mulig at noen av dem reiste til Tr.heim igjen,ihvertfall gjorde min betsefar og mine oldeforeldre det.Hva de andre søskene gjorde er et spørsmål som foreløbig henger en smule i lufta.Filip er gravlagt på Sandstad på Hitra,så han har jeg kontroll på nå.Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Det er en Arnulf Ludvik Olsen f. 14.10.1897 som døde 09.03.1919, og ble begravd 18.03.1919 på Fillan, Hitra. (ID 1976070)Det er en Edvin Olsen f. 12.08.1900 som døde 13.02.1971, og ble begravd Møllendal, Bergen. (ID 358837)Du må selv finne ut om dette er de du søker.Kilde: DisNorge Gravminner http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=x- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Takk for at du har funnet disse,Hanne Line.Tror ganske sikkert at disse er rett.Nå gjenstår det bare de andre.De dukker kanskje opp de også.Er det noen med kjennskap til de andre søskene?mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Ronessen

Hei. Fann dine oldeforeldre i folketellinga for 1900. De er oppført som baptister, kanskje det er derfor det er vanskelig å finne dem. Men her er de oppført med 4 barn. LenkeHilsen Oddrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

J0,det stemmer.4 barn i FT 1900 (den navnløse er Edvin Olai).Det er tydligvis en utfordring å finne baptister av en eller annen grunn,men de døde jo disse også.Da er utfordringa å finne ut hvor.Tror også at det skal finnes flere som ble født i tidsrommet mellom 1906 og 1914.Det er mulig at de flyttet flere ganger bl.a til tr.heim,men det vet jeg ikke sikkert.Da min oldefar døde i 1923,bodde han i Tr.heim (Strinda).Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Der ser ut til at det ikke var rett Edvin,som var død i Bergen i 1971,så da er det å lete på nytt.Lett skal det ikke væreDag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Kan det være at de har utvandret, ettersom jeg ikke klarer å finne dem noe sted? De kan jo umulig ha skiftet identitet hele gjengen?Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

Hvis familien var babtister, er det ikke umulig at de er innført i menighetens egne kirkebøker, eventuelt under 'dissentere', både som fødte, ekteviede og døde. Det er for eksempel tilfelle med kirkesamfunnene 'Samfundet' og 'Det Alm. Samfund' i Egersund, hvor jeg selv har vært medlem. Min dåp og tidl. ekteskap finnes ikke i Statskirkens bøker. Her må man til menighetens egne bøker for å finne saker og ting. Er du heldig, kan du kanskje finne ut når og hvor familien ble utmeldt av statskirken og medlem av babtistkirken.... og det kan jo være et slags spor. Mulig det finnes et registrert babtistsamfunn i området som har registrert barnefødsler og dødsfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen
LenkeHer finnes for eksempel Edvin Olai registrert født 13.08.1901 i 'Vikten' / Vikna, bosted Rørvik, under dissentere, sønn til bager Ludvig Olsen og hustru. Men det står ikke hva slags trossamfunn de tilhører. (Men dette hadde du kanskje funnet selv fra før?)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Jo,takk Erling.Edvin var født 13.08.1900 (ikke 1901).Det at disse personene synes å være ekstremt vanskelige å finne,er jo tydelig.Selv om de var ført i egne oversikter i baptistmenighetene,må de jo i det minste være begravd ett eller annet sted.Utfordringa er å finne ut hvor og når de døde.Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Dødsfallsprotokollen for Ludvik Olsen oppgir bare navnet på kona,Anna, og at han har 9 barn.Så da gjelder det å finne de resterende 2.Det står også at han døde på Hitra på båten han var skipper på (DS Lyren).Han hadde tydligvis skiftet yrke fra baker til skipper.Det kommer stadig fram noe nytt om han , så hva blir det neste?Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei DagJeg er litt i villrede om hva som menes når man sier 'dødsfallsprotokoller'. Mener man da prestens innføring i forbindelse med begravelse? Poenget med dette litt retoriske spørsmålet er å peke på at dødsfall ble anmeldt til myndighetene, gjerne samme dag eller dagen etter dødsfallet. For byene vil man kunne finne dødsanmeldelsesprotokoller i arkivet etter Byfogden el.l. På landet finnes det tilsvarende dødsanmeldelseprotkoller i arkivet etter den lokale sorenskriver, eller atskillig mer vanlig hos lensmannen. Det hender at disse protokollene har gode opplysninger om arvinger. Bevarte arkiver både etter byfogd, sorenskriver og lensmann finnes i det lokale statsarkivet. Håper jeg ikke her skriver masse om ting som du allerede vet og har undersøkt.Beste hilsner fra Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Hvem reiste til USA?Du burde kanskje lage egne tema på de. Husk å få med USA i tittelen (gjerne først). Da kan du få sjekket om man finner de i USA. - hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Hei!Kan gjerne hjelpe deg å søke i USA, men har bare et spørsmål først som kan hjelpe i søket: Har du fått svar på forespørsel om dødsfallsprotokoller?Oppgir disse noen 'nye' etternavn og bosteder for de som dro til USA?/S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.